همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 
مترونيدازول (metronidazole) را مي شناسيد؟ خيلي از افراد از اين دارو استفاده كرده اند و در درمان بيماري هايي كه عفوني هستند، از اين دارو بهره گرفتند. ولي گاهي هم عوارضي از آن ديده اند مثل سردرد و سر گيجه و اسهال. با دكتر سلام همراه باشيد تا به بررسي اين دارو بپردازيم.

عفونت‌ها از بيماري‌هاي شايعي هستند كه خيلي افرد درگير آن‌ها هستند. يكي از داروهاي معمول كه براي درمان انوع عفونت استفاده مي‌شود مترونيدازول است كه در دسته آنتي‌بيوتيك‌ها قرار مي‌گيرد و در صورت مصرف طولاني مدت آن احتمال ابتلا به برخي عوارض وجود دارد. براي افزايش آگاهي در ارتباط با اين دارو و همچنين عوارض مصرف آن تا انتهاي اين مقاله با “ستاره” همراه باشيد.

مترونيدازول جراحي پوست چيست؟

قرص مترونيدازول (metronidazole) دارويي است كه براي درمان طيفي از عفونت‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين دارو به گروهي از آنتي‌بيوتيك‌ها كه نيتروايميدازول نام دارند، تعلق دارد. اين دارو براي از بين بردن باكتري‌ها و ميكروارگانيسم‌ها كه باعث عفونت در دستگاه توليد مثل، دستگاه گوارش، پوست، واژن و ساير قسمت‌هاي بدن هستند، تجويز و مصرف مي‌شود. همچنين اين دارو به همراه داروي ضد زخم براي درمان بعضي از انواع زخم‌هاي معده مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

روش مصرف

اين دارو را مي‌توان با وعده‌هاي اصلي غذا يا مقداري خوراكي مصرف كرد تا معده را ناراحت نكند. بهتر است اين دارو طي شبانه روز در نوبت‌هايي با فواصل يكسان مصرف شود تا سطح دارو در خون ثابت باقي بماند. اگر قراراست روزي ۴ نوبت مترونيدازول مصرف كنيد بهتر است هر ۶ ساعت يك بار باشد. درباره ميزان جذب اين دارو ميتوان گفت حدود ۸۰ درصد داروي خوراكي جذب مي‌‌شود. لازم به ذكر است كه غذا سرعت جذب را به تأخير مي‌‌اندازد اما در مقدار جذب تأثيري ندارد.

توجه داشته باشيد كه اگر پيش از اتمام دارو، مصرفش را قطع كنيد، ممكن است علايمتان مجددا عود كند. اگر يك نوبت را فراموش كرديد، به محض اينكه به ياد آورديد مصرفش كنيد. البته اگر تقريبا موقع نوبت بعدي رسيده است ، به برنامه دارويي معمولتان بازگرديد و مقدار دارو را دو برابر نكنيد. براي نگهداري اين دارو دماي اتاق مناسب بوده و بايد آن را از رطوبت و گرماي زياد به دور نگه داريد.

توجه: براي پيشگيري از ناراحتي معده، بهتر سوپرازورب اچ است اين دارو را به همراه غذا و يا يك ليوان پر آب و يا شير مصرف نمود.

عوارض مصرف مترونيدازول

خيلي از افرادي كه از اين دارو استفاده مي‌نمايند، دچار مشكلي خاص و جدي نمي‌شوند. اگر تغييراتي غيرمعمول ولي جدي، همچون بي ثباتي، تشنج، تغييرات خلقي و ذهني (همچون گيجي)، بي حسي و سوزن سوزن شدن دست‌ها و يا ادرار دردناك در شما رخ داد، مي‌بايست سريعا پزشك خود را در جريان گذاريد. ممكن است رنگ ادرار شما در اثر مصرف اين دارو كمي تيره شود كه جاي نگراني نيست.

به طور كلي قرص مترونيدازول ممكن است باعث عوارض جانبي‌ همچون سرگيجه، سردرد، اسهال، تهوع و استفراغ، درد معده، كاهش اشتها، يبوست و خشكي دهان شود. اگر هريك از اين تاثيرات باقي ماند و يا بدتر شد به پزشك خود مراجعه كرده و وي را باخبر نماييد. همچنين اگر اگر برفك دهان و يا ترشحات چركي در واژن خود مشاهده نموديد، پزشكتان را در جريان گذاريد.

هشدار

هنگام مصرف اين دارو نبايد به هيچ وجه نوشابه‌هاي الكلي بنوشيد يا داروهاي حاوي الكل مصرف كنيد و اين نكته را بايد حداقل تا يك روز پس از اتمام درمان با مترونيدازول رعايت كنيد. در غير اين صورت ممكن است دچار يك واكنش بسيار ناخوشايند شويد كه علايمي مثل تهوع ، استفراغ ، دل پيچه ، سردرد، تپش قلب ، برافروختگي و گرگرفتگي دارد. همچنين در صورتي كه بيماري خاصي داريد و يا در دوران بارداري و شيردهي به نوزادتان به سر مي‌بريد و يا حتي قصد باردار شدن را داريد حتما پزشك معالج خود را از اين موضوع مطلع كنيد.

براي مصرف سوپرازورب c اين دارو موارد زير را در نظر داشته باشيد:

  • اگر در حال درمان عفونت با تريكوموناس هستيد، براي جلوگيري از عفونت مجدد همسرتان نيز بايد همزمان با مترونيدازول درمان شود و تا بهبود كامل براي روابط جنسي حتما از كاندوم استفاده شود.
  • در صورت سابقه يا ابتلا به بيماري‌هاي مغزي مثل صرع ؛ مشكلات خوني يا بيماي‌هاي كبدي حتما در ارتباط با مصرف اين دارو با پزشك مربوطه مشورت كنيد.
  • در صورت مصرف داروهاي ديگر، به ويژه ضدانعقاد (رقيق كننده‌هاي خون ، مثل وارفارين) يا ديسولفيرام حتما موراد را با پزشك خود در ميان بگذاريد.
  • اين دارو مي‌تواند باعث حساس شدن پوست شما شود، پس از ضدآفتاب، عينك آفتابي و لباس مناسب در صورت حساسيت به دارو استفاده نماييد.
  • دارو را دور از دسترس كودكان ، دور از گرما، نور مستقيم يا حرارت مرطوب نگهداري كنيد.

tnews



منبع

تظرات ارسال شده