همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

سال‌هاست كه افراد از مواد گياهي براي تغذيه پوست سر و تحريك رشد مو استفاده مي‌كنند. همانطور كه مي‌دانيد ليست مواد گياهي كه براي اين منظور مورد استفاده قرار مي‌گيرد بسيار طولاني است.

در اين مقاله سعي داريم چند مورد از اين گياهان را با هم مرور كنيم.

خواص آلوئه ورا براي تقويت مو

خواص آلوئه ورا براي تقويت مو

  1. آلوئه ورا:

آنزيم‌هايي كه در آلوئه ورا وجود دارد مي‌تواند پوست مرده را حل كند. آلوئه ورا حاوي ساليسيليك اسيد است. همانطور كه مي‌دانيد ساليسيليك اسيد يك ماده ضد التهابي و آنتي بيوتيك است. ژلي كه از گياه آلوئه ورا تهيه مي‌شود مي‌تواند يك مرطوب كننده عالي باشد. اين ژل ساختاري شبيه كراتين دارد. كراتين پروتئيني است كه پوست و مو را تشكيل مي‌دهد. به همين خاطر آلوئه ورا يكي از بهترين مواد براي رشد موهاي شماست.

  1. آمله يا انگور هندي:

آمله كه با عنوان انگور هندي نيز شناخته مي‌شود حاوي انتي اكسيدان‌هاي متعددي همچون ويتامين C است كه براي توليد كلاژن ضروري اند. افزايش سطح كلاژن توليد موهاي جديد را افزايش مي‌دهد و باعث استحكام و تقويت آن مي‌شود.

پودر آمله را با يك مرطوب كننده همچون روغن نارگيل تركيب كنيد و آن را روي پوست سر بماليد و سپس ماساژ دهيد. بهتر است بدانيد كه آمله بهترين درمان خانگي براي سفيد شدن زودرس موهاست.

  1. ريحان:

ريحان سرشار از منيزيم است و اغلب يكي از مواد معدني است كه توسط انسان‌ها ناديده گرفته مي‌شود. زماني كه ريحان بر روي مو و پوست سر اعمال مي‌شود همانند يك ماده ضد التهابي عمل مي‌كند و مي‌تواند موها را تقويت كند و جريان خون در فولكيول‌هاي مو را افزايش دهد. همين امر باعث تحريك رشد موها خواهد شد.

  1. بهيرنگراج:

اين يك گياه باستاني است كه به نظر براي رشد طبيعي موها بسيار مفيد است. شما مي‌توانيد از اين گياه براي تقويت و رشد موهاي خود استفاده كنيد.

  1. ريشه گياه باباآدم:

ريشه گياه بابا آدم كاربردهاي زيادي در پزشكي دارد. به عنوان مثال مي‌توان از آن براي درمان پوست سر و به عنوان يك ماده ضد التهابي استفاده كرد. اين گياه سرشار از اسيدهاي چرب است و مي‌توان آن را به تنهايي يا به همراه ساير گياهان همچون رزماري مورد استفاده قرار ژل مدي هاني داد و سلامت پوست سر را تقويت كرد. همچنين اين گياه باعث مي‌شود موهاي قوي تري داشته باشيد.

  1. كالاندولا:

كالاندولا يا گل هميشه بهار سرشار از مواد معدني و آنتي اكسيدان‌هاي مختلف است. روغن كالاندولا را مي‌توان بر روي پوست سر اعمال كرد. اين كار باعث مي‌شود با افزايش توليد كلاژن و افزايش جريان خون در فوليكول‌ها مو، موهاي قوي تر و مستحكم‌تري داشته باشيد. شما مي‌توانيد از اين گياه به تنهايي يا به همراه ساير روغن‌هاي مرطوب كننده استفاده كنيد.

  1. شنبليله:

شنبليله يكي از گياهاني است كه ويتامين زيادي در خود دارد و مي‌تواند جريان خون را بهبود ببخشد و رشد موها را تحريك كند. دانه‌هاي شنبيليله را بايد يك شب قبل از مصرف در آب خيس كنيد و از آن يك خمير تهيه نماييد.

خمير شنبليله را به طور مستقيم بر روي پوست سر بماليد يا آن را با ماست يوناني تركيب كنيد تا بتوانيد از مزاياي لاكتيك اسيد موجود در ماست نيز بهره مند شويد. اجازه دهيد اين تركيب سي دقيقه روي پوست سر بماند و سپس شستشو دهيد.

دانه كتان

فوايد دانه كتان براي تقويت مو

  1. دانه كتان:

دانه كتان سرشار از اسيدهاي چرب و آنتي اكسيدان‌هايي است كه به حذف سموم و پوست مرده از روي پوست سر كمك مي‌كند. دانه كتان را در آب بجوشانيد تا يك ژل نرم به دست ايد. سپس آن را بر روي پوست سر و موها اعمال كنيد. اين مرطوب كننده مي‌تواند رشد موها را تحريك كند و باعث تقويت موهاي موجود گردد.

افزايش رشد مو با پودر زنجبيل

افزايش رشد مو با پودر زنجبيل

  1. ريشه زنجبيل:

روغن ريشه زنجبيل جريان خون در فولكيول‌هاي مو را افزايش مي دهد و باعث مي‌شود موهاي قوي تر و سالم تري داشته باشيد. ريشه زنجبيل همچنين يك ضد عفوني كننده و مرطوب كننده عالي است و همين امر موجب مي‌شود شوره سر و ساير مواد را از روي مو بردارد.

  1. آب محصولات مدي هاني قاشقي يا گوتو كولا:

اين گياه به طور سنتي براي درمان بيماري‌هاي داخلي و خارجي استفاده مي‌شود.شما مي‌توانيد عصاره اين گياه را با روغن زيتون تركيب كنيد و سپس پوست سر را با آن ماساژ دهيد. اينكار جريان خون را بهبود مي‌بخشد و به شما كمك مي‌كند موهاي قوي تري داشته باشيد.

  1. ختمي:

گل ختمي حاوي ويتامين‌ها و آنتي اكسيدان‌هايي است كه مي‌تواند سلامت مو و پوست سر را بهبود ببخشد. شكوفه‌هاي تازه آن را به روغن نارگيل اضافه كنيد و تركيب نماييد تا خمير نرمي ايجاد شود. زماني كه اين خمير را بر روي پوست سر اعمال مي‌كنيد، قادر خواهيد بود رشد موها را بعد از چند وقت مشاهده كنيد. همچنين اين ماده از بروز شوره سر جلوگيري مي‌كند.

  1. رازك:

گل گياه رازك حاوي روغني است كه مي‌تواند به عنوان تحريك كننده براي رشد موها به كار رود. علاوه بر اين،روغن گل رازك يك ضد عفوني كننده طبيعي است و مي‌تواند به مبارزه با عفونت‌هاي موجود در سر كمك كند.

گياهان دارويي افزايش رشد مو

  1. گياه دم اسبي:

اين گياه سرشار از مواد معدني است و مي‌تواند يك راه حل طبيعي براي تحريك رشد موها و داشتن پوستي سالم باشد. دم اسبي كار خود را با تحريك رگ‌هاي خوني انجام مي‌دهد كه اكسيژن مورد نياز فوليكول‌هاي مو را تامين مي‌كند.

گياه دم اسبي حاوي كوئرستين است كه يك فلاونوئيد محسوب مي‌شود. براي آماده كردن اين گياه، دم اسبي خشك شده را در آب فرو ببريد و اجازه دهيد يك يا چند ساعت بماند. سپس آن را صاف كنيد و آب آن را بگيريد. اجازه دهيد آب در دماي اتاق خنك شود و سپس بر روي مو و پوست سر اعمال كنيد.

  1. اسطوخودوس:

روغن اسطوخودوس يك ماده ضد التهابي، ضد ميكروبي و ضد عفوني كننده قدرتمند است. اين روغن جريان خون در پوست سر را تحريك مي‌كند، رشد موهاي جديد را سرعت مي‌بخشد و به تعادل توليد روغن‌هاي طبيعي موجود در پوست سر كمك مي‌كند. شما مي‌توانيد اين روغن را به همراه روغن‌هاي ديگر به كار ببريد.

همچنين بخوانيد: خواص اسطوخودوس براي رشد مو
  1. شيرين بيان:

گليكوزيدها، ساپونين‌هاي پماد عسل مدي هاني تري‌ترپنوئيدي و فلاونوئيدهايي كه در شيرين بيان يافت مي‌شود به تغذيه پوست سر كمك مي‌كند و اسيب ناشي از عفونت قارچي، اگزما، حساسيت و قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي را بهبود مي‌بخشد.

براي استفاده كردن از اين گياه، كافيست يك قاشق غذاخوري ريشه شيرين بيان خشك شده را به سه پيمانه آب جوش اضافه كنيد. اجازه دهيد ريشه ها به مدت يك يا چند ساعت در آب بمانند. سپس آب آن را صاف كنيد و بر روي سر و پوست آن بماليد.

  1. مارشمالو:

ريشه مارشمالو سرشار از موسيلاژ است كه مي‌تواند به مو كمك كند. مارشمالوي خشك را به مدت ۱۵ دقيقه بجوشانيد. عصاره آن را خارج كنيد و با نرم كننده طبيعي تركيب نماييد.

  1. Oat Straw:

اين ماده نيز منبع ديگري از سيليس و منيزيم است كه سلامت پوست سر را بيشتر مي‌كند و به رشد موها كمك مي‌كند. سعي كنيد اين ماده را به مدت يك يا چند ساعت در آب قرار دهيد. البته مي‌توانيد چاي اين ماده را نيز تهيه كنيد و بنوشيد.

  1. جعفري:

جعفري كه معمولا در هر آب و هوايي رشد مي‌كند پر از ويتامين‌ها و آنتي اكسيدان‌هايي است كه توليد كراتين و كلاژن را در پوست سر افزايش مي‌دهد، باعث افزايش جريان خون مي‌گردد و از سلامت موها و پوست سر محافظت مي كند. جعفري همچنين در برگيرنده مس است كه مي‌تواند به تنظيم متابوليسم بدن و نيز سنتز ملانين كمك كند.

ملانين رنگدانه اي است كه از پوست و مو در برابر آسيب نور خورشيد محافظت مي كند. شما مي‌توانيد جعفري را در آب جوش فرو ببريد يا آن را خرد كنيد و با روغن تركيب نماييد و بر روي پوست سر بگذاريد. همچنين مي توان جعفري را به سالادها،چاي و مواد غذايي اضافه كرد. با اينحال زنان باردار بايد از خوردن مقدار زيادي جعفري خودداري كنند زيرا باعث سقط جنين مي‌شود.

  1. نعناع:

روغن مرطوب كننده اي كه حاوي نعناع باشد مي‌تواند خاصي ضدقارچي و ضد التهابي از خود نشان دهد.هنگامي كه اين روغن بر روي پوست سر اعمال مي‌شود مي‌تواند به بهبود آسيب ناشي از مواد شيميايي، ميكروبي و ساير موارد كمك كند.همچنين اين ماده به تحريك رشد مو و افزايش جريان خون كمك خواهد كرد.

  1. ميوه گل رز:

ميوه گل رز يكي از بهترين منابع ويتامين C است و همين امر باعث شده است اين گياه يك تحريك كننده عالي براي رشد مو باشد. شما مي‌توانيد آن را در آب خيس كنيد تا كمي نرم شود. سپس با مرطوب كننده تركيب نماييد تا خمير نرمي حاصل گردد.

روغن رزماري

خواص عسل پزشكي رزماري براي رشد مو

  1. رزماري:

رزماري نيز جزو گياهاني است كه در بيشتر شرايط آب و هوايي رشد پيدا مي‌كند. روغن رزماري سرشار از ويتامين است. اين روغن خاصيت آنتي باكتريايي، آنتي اكسيداني دارد.دو قاشق چايخوري از روغن رزماري را برداريد و با آن پوست سر خود را ماساژ دهيد.

  1. مريم گلي:

مريم گلي حاوي ويتامين‌هاي C، B و نيز منيزيم، روي و پتاسيم است كه همه اين موارد براي تقويت موها ضروري هستند. مريم گلي خاصيت ضد عفوني كننده و ضد حساسيت دارد و همين امر باعث شده است يك ماده خوب براي رشد موها باشد.روغن مريم گلي را به مرطوب كننده خود اضافه كنيد يا يك محلول گياهي از آب آن تهيه نماييد.

  1. شيكاكي:

مي‌توانيد اين گياه را در آب خيس كنيد و از آن يك شوينده طبيعي بسازيد. موهاي خود را با آن شستشو دهيد يا خمير آن را بر روي پوست سر بماليد. اينكار باعث تحريك رشد موها، تقويت ريشه مو و بهبود سلامت پوست سر مي‌شود.

  1. Soapnut:

اين گياه توسط افراد مختلفي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين ماده يك شوينده طبيعي است و خاصيت ضد التهابي و ضد ميكروبي دارد. شما مي‌توانيد از آن براي تغذيه پوست سر و فوليكول هاي مو استفاده كنيد و موهاي ضخيم و سالم تري داشته باشيد.

آويشن

فوايد تقويت موي آويشن

  1. آويشن:

اين گياه خاصيت ضد عفوني كننده و ضد قارچي دارد. آويشن حاوي مواد معدني همچون منيزيم، پتاسيم و سلنيم است كه براي رشد موها ضروري اند. روغن اويشن را مي توان با روغن حامل تركيب كرد.

  1. آب تره:

تَره، (نام‌هاي ديگر: كلشك، بولاغ اوتي، علف چشمه، شاهي آبي، ترتيزك آبي) گياهي از تيره شب‌بوها به ارتفاع ۱۰ تا ۶۰ سانتي متر با برگ‌هاي كوچك به رنگ سبز تيره و گل‌هاي خوشه‌اي كوچك سفيد و ساقه‌هاي خزنده است. اين گياه سرشار از ويتامين‌ها و مواد معدني است كه براي سلامت و رشد موها بسيار مفيدند.

  1. بومادران:

بومادران خاصيت ضد التهابي، ضد عفوني كننده دارد و قابض است. همين كرم محافظ مدي هاني امر باعث مي شود براي رشد موها عالي باشد. از آنجايي كه اين گياه سرشار از ساپونين و اسيدهاي چرب است عصاره آن مي‌تواند شوينده طبيعي مو و پوست سر باشد.

  1. گياه يوكا:

اين گياه كاربردهاي زيادي دارد و مي‌توان از آن به عنوان شوينده طبيعي براي موها استفاده كرد. همچنين اين گياه براي رشد مو ميتواند مفيد باشد.



منبع

تظرات ارسال شده