همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ميوه و سبزيجات تازه بهتر است يا يخ‌زده؟

به فروشگاه مراجعه كنيد، كدام انتخاب سالم‌تر است. بر اساس ظاهر، طعم و مزه، ممكن است حدس بزنيد و بگوييد كه محصولات تازه سالم‌تر هستند.

به گزارش ، در واقع، اكثر متخصصان تغذيه معتقدند كه ميوه‌ها و سبزيجات يخ‌زده مي‌توانند به همان اندازه محصولات تازه، براي سلامتي شما مناسب باشند. هنگامي كه به تحقيقات نگاه مي‌اندازيم، برخي يافته‌ها حاكي از آن است كه حتي ممكن است مواد مغذي خاص در محصولات تازه نيز عسل پزشكي از بين بروند.
به عنوان مثال، يك مطالعه در انگلستان نشان داد كه سطوح آنتي‌اكسيداني در محصولات يخ‌زده نسبت به انواع تازه آن‌ها كمي بالاتر است! گفته شده است كه پيشرفت در تكنيك‌هاي انجماد اين محصولات، باعث حفظ مواد مغذي شده است.

يك ضعف بالقوه استفاده از محصولات يخ زده اين است كه سس‌ها و چاشني‌هاي سبزيجات كه به صورت بسته‌بندي شده به فروش مي‌رسند، مي‌توانند منبعي پنهاني از قند و سديم باشند. پس بهتر است تنها از سبزيجات يخ زده به صورت منفرد يا تركيبي از آن‌ها استفاده كنيد و از مصرف چاشني سبزيجات بپرهيزيد

در بسياري از موارد، تفاوت در ارزش غذايي به اندازه كافي قوي نيست تا تأثير قابل توجهي روي سلامت شما داشته باشد، و اين در حقيقت محصولات مدي هاني به گياهي كه قرار است مصرف كنيم، بستگي دارد.

زماني كه به مواد مغذي موجود در ميوه‌ها و سبزيجات مانند فيبر و مواد معدني مثل منيزيم، كلسيم، روي و آهن نگاه مي‌كنيم، اين نتيجه حاصل مي‌شود كه چه از سبزيجات و ميوه‌هاي تازه استفاده كنيم و چه نوع يخ‌زده آن‌ها را تهيه نماييم، اين مواد مغذي در هردوي آن‌ها يافت مي‌شود.

مواد معدني مانند آهن تقريباً مقاوم هستند و در مورد فيبر هم بايد بگوييم كه ميزان آن در نوع يخ زده و يا گرم و تازه‌ي ميوه و سبزي تفاوتي با هم ندارد. اين نتيجه با بررسي‌هاي انجام شده بر روي هشت نوع ميوه و سبزيجات در سال 2015 به دست آمده است.

استفاده از محصولات منجمد، شما را به سمت يك رژيم غذايي سالم هدايت مي‌كند، قيمت كرم مدي هاني حتي با وجود زماني كه بودجه كافي براي خريد محصولات تازه را نداريد و يا در زماني كه ميوه و يا سبزي مورد نظر به طور تازه در دسترس نيست آن هم به اين علت كه در فصل ديگري قرار داريد.

به گفته يكي از متخصصين تغذيه، گاهي ممكن است در صورت پختن سبزيجات تازه در مقدار زيادي آب جوش، سبزي مقدار كمي از ويتامين‌هايش را از دست بدهد.
در حالي كه بخارپز كردن گزينه بهتري است، توصيه مي‌شود سبزيجات يخ زده و تازه را با كمك روغن زيتون تفت داده و كمي سرخ كنيد. همچنين مي‌توانيد انتخاب ديگري داشته باشيد و سبزيجات را كباب كرده، بپزيد يا آن‌ها را به صورت بلانچينگ مصرف كنيد. در طي فرآيند بلانچينگ، سبزيجات، براي مدت زمان كمي، در معرض آب جوش و يا بخار آب قرار مي‌گيرند كرم محافظ مدي هاني و سپس به سرعت در آب يخ قرار داده مي‌شوند تا از پخته شدن آن‌ها جلوگيري شود.
بيشتر بخوانيد

آيا سبزي آماده و منجمد خاصيت دارد؟
يك ضعف بالقوه استفاده از محصولات يخ زده اين است كه سس‌ها و چاشني‌هاي سبزيجات كه به صورت بسته‌بندي شده به فروش مي‌رسند، مي‌توانند منبعي پنهاني از قند و سديم باشند. پس بهتر است تنها از سبزيجات يخ زده به صورت منفرد يا تركيبي از آن‌ها استفاده كنيد و از مصرف چاشني سبزيجات بپرهيزيد.

و نكته پاياني اين‌كه، شما مي‌توانيد از يكي از اين گزينه‌ها، يعني سبزي‌ها و ميوه‌هاي يخ زده يا تازه استفاده كرده و يا از هر دو نوع آن‌ها مصرف نماييد. توجه داشته باشيد كه رژيم غذايي مبتني بر ژل medihoney ميوه‌ها و سبزيجات، جدا از اين كه چه نوع از آن‌ها را خريداري كنيد، بهتر از رژيم غذايي است كه عمدتاً از غذاهاي بسيار پردازش‌شده تشكيل شده است.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده