همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
پرخوابي چه تاثيري بر سلامتي ما مي گذارد؟

پرخوابي است. بر خلاف باور عموم، اگرچه خواب بهترين دارو جهت آرامش به شمار مي رود اما پرخوابي مي تواند مشكلات جدي براي سلامتي ما ايجاد كند و حتي منجر به مرگ شود. در ادامه اين مطلب با مشكلاتي كه بر اثر پرخوابي مي توانند ايجاد شوند آشنا خواهيم شد.

به گزارش : آيا شما چيزي بهتر از فرا رسيدن وقت خواب سراغ داريد؟ درست است كه خواب خوب در طول شبانه روز براي سلامتي ضروري است ولي بايد به اين نكته هم توجه كرد كه اگر خوابيدن از حد استاندارد خارج شود، براي سلامتي مضر است و خطر ابتلا به ديابت و سكته هاي قلبي را افزايش مي دهد و حتي مي تواند خطر مرگ و مير را افزايش دهد. محققان همچنين اظهار داشته اند كه دو عامل ديگر مانند افسردگي و وضعيت پايين اقتصادي و اجتماعي، به شدت با پرخوابي در ارتباط است. اين دو عامل ممكن است منجر به اثرات منفي شديد ديگري بر سلامتي شود. به عنوان پانسمان هارتمن مثال افرادي كه وضعيت اقتصادي و اجتماعي پاييني دارند ممكن است دسترسي كمتري به خدمات بهداشتي داشته باشند و درنتيجه سبب مشكلات ديگري مانند بيماري قلبي شود و در نهايت موجب خوابيدن بيش از حد شود.

خواب استاندارد چقدر است؟

مقدار خواب نرمال مي تواند در طول عمر بسته به سن و سال، سطح فعاليت و همچنين عادت هاي بهداشت عمومي و شيوه ي زندگي، متفاوت باشد. به عنوان مثال زماني كه شما بيمار هستيد و يا به هر دليل دچار استرس هستيد، به خواب بيشتر نياز داريد. اما با وجود اينكه خوابيدن در شرايط مختلف و از فردي به فرد ديگر متفاوت است، محققان خواب نرمالرا براي افراد بزرگسال بين ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز توصيه كرده اند.

چرا مردم زياد مي خوابند؟

براي افرادي كه با مشكل پرخوابي مواجه هستند، اين مسئله يك اختلال پزشكي است. اين وضعيت باعث مي شود كه افراد در طول روز به طور مداوم احساس خواب آلودگي كنند كه با يك چرت زدن كوتاه در طول روز اين احساس رفع نشود. اين مشكل همچنين باعث خواب غير معمول در شب شود.

پرخوابي ممكن است در نتيجه ژل هيدروسرب عواملي مانند اضطراب، انرژي كم و مشكلات حافظه باشد. اختلال آپنه خواب نيز ممكن است يكي ديگر از عوامل پرخوابي باشد. زيرا شما به دليل قطع شدن تنفس به طور مداوم بيدار مي شويد و اين باعث مي شود كه خواب ناكافي داشته باشيد و در نتيجه بيشتر بخوابيد. ديگر عوامل پرخوابي شامل مصرف الكل ويا برخي از داروها و افسردگي مي‌باشد.

عوارض پرخوابي

اضافه وزن

خواب زياد و خواب كم امكان چاقي و افزايش وزن را تا حدي بالا مي برند. مطالعات اخير نشان مي دهد كه در طول ۶ سال، افرادي كه در طول شبانه روز بين ۹ تا ۱۰ ساعت مي خوابند، ۲۱ درصد بيشتر از افرادي كه بين ۶ تا ۷ ساعت مي خوابند به چاقي دچار مي شوند. ارتباط بين اضافه وزن و خواب زياد در واقع به موازات با ارتباط بين مصرف غذاي زياد و ورزش است.

ديابت

تحقيقات ثابت كرده است كه خواب زياد در طول شبانه روز و يا كمبود خواب در شب، مي تواند خطر ابتلا به ديابت را افزايش دهد.

سردرد

افرادي كه مستعد سردرد هستند، خواب زياد در تعطيلات آخر هفته يا در حالت عادي مي تواند اترومن باعث ايجاد سردرد در آنها شود. محققان بر اين باورند كه خواب زياد بر روي انتقال دهنده هاي عصبي خاصي در مغز به نام سروتونين تاثير مي گذارد. افرادي كه در طول روز بيش از حد مي خوابند، هم در خواب شبانه دچار مشكل مي شوند و هم صبح با سردرد از خواب بيدار مي شوند.

كمر درد

شايد تا به حال شنيده باشيد كه پزشكان به افرادي كه به كمر درد دچار هستند توصيه مي كنند كه به طور مستقيم روي تختخواب بخوابند. اما اين توصيه ديگر قديمي شده است. اگر شما كمر درد داريد حتي لازم نيست كه برنامه هاي ورزشي خود را محدود كنيد. شما مي توانيد با پزشك خود مشورت كنيد. در حال حاضر پزشكان دريافته اند كه براي حفظ سلامتي بدن يك سري از فعاليت ها را هميشه انجام دهيد و در صورت امكان بيمار از خواب زياد بپرهيزد.

افسردگي

اگرچه شما بيشتر شنيده ايد كه بي خوابي به افسردگي مربوط است اما تقريبا ۱۵% از افرادي كه به افسردگي مبتلا هستند از خواب زياد رنج مي برند. خواب زياد براي سلامتي بسيار مضر است. داشتن برنامه ي منظم براي خواب سبب بهبود شرايط بيمار مي شود.

مشكلات پانسمان هيدروتك قلبي

در مطالعه اي براي بررسي سلامت پرستاران زن انجام شد، كساني كه به طور متوسط بين ۹ تا ۱۱ ساعت در شبانه روز مي خوابند، نزديك ۳۸% بيشتر از افرادي كه ۸ ساعت مي خوابند به بيماري هاي قلبي-عروقي دچار مي شوند.

مرگ

مطالعات نشان داده است كه مرگ و مير در افرادي كه به طور معمول بين ۹ تا ۱۱ ساعت در شبانه روز مي خوابند به مراتب بيشتر از افرادي است كه بين ۷ تا ۸ ساعت مي خوابند. تا به حال علت اين مسئله مشخص نشده است اما محققان دريافته اند كه بين افسردگي و وضعيت پايين اقتصادي افراد با خواب زياد، ارتباطي وجود دارد.

يك برنامه ي خواب مناسب داشته باشيد

اگر شما به پرخوابي دچار هستيد براي چكاب به پزشك مراجعه كنيد. اگر خواب زياد شما ناشي از داروهايي است كه براي شما تجويز شده است، مصرف آنها را قطع كنيد. اما فراموش نكنيد كه بدون مشورت با پزشك اين كار را انجام ندهيد. اگر هم اين پرخوابي مربوط به يك بيماري خاص است، با بهبود بيماري روند خواب شبانه شما نيز به حالت اوليه برمي گردد.

كارشناسان توصيه مي كنند بيماري پوستي كه وضعيت خواب خود را هميشه ثابت نگه داريد. به اين معنا كه در يك ساعت مشخص از خواب بيدار شويد و در يك ساعت مشخص به رختخواب برويد. قبل از خواب از نوشيدن الكل و كافئين پرهيز كنيد و داشتن يك برنامه ي ورزشي و يك اتاق خواب شخصي به خواب خوب شما كمك مي كنند.

منبع: دكتر زخم



منبع

تظرات ارسال شده