همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چند راهكار ساده براي درمان افسردگي فصلي

مقابله با آن توضيحاتي داد.

به گزارش : زهرا امام روانشناس و مشاور درباره اختلال افسردگي فصلي اظهار كرد: افسردگي فصلي مانند اختلال افسردگي است، اما تنها وجه تمايزش آن است كه يك الگو تكرار شونده دارد، يعني هر سال فرد در يك فصل پماد مدي هاني دچار افسردگي مي‌شود.

وي افزود: احساس ناراحتي، بي حوصلگي، نااميدي، آشفتگي و بي ارزشي و كاهش وزن و اشتها و تمركز از جمله نشانه‌هاي كلي افسردگي هستند و افراد افسرده اشتياقي به انجام كارهاي مورد علاقه خود در گذشته ندارند و در صورت حاد شدن اين اختلال، افكار خودكشي را در سر مي‌پرورانند.

اين روانشناس ادامه داد: يكي از علائم افسردگي افراد در فصل زمستان خواب زياد است، اين افراد قيمت پانسمان نوين اجتماع را دوست ندارندو مصرف كربن هيدرات‌ها در آن‌ها افزايش مي‌يابد؛ همچنين يكي از نشانه‌هاي افسردگي در فصل تابستان بي‌خوابي است، فرد آشفتگي و بي‌قراري دارد و رفتار‌هاي خشونت آميز در آن ديده مي‌شود.

امام درباره عواملي كه خطر ابتلا به اختلال افسردگي را افزايش مي‌دهند، گفت: يكي از عوامل افزايش خطر ابتلاي افراد به افسردگي جنسيت است، بر همين اساس اختلال افسردگي در زنان ۴ برابر بيشتر از مردان هيدروتك است؛ همچنين عامل جغرافيا از ديگر عوامل افزايش اختلال افسردگي است، چراكه در مناطق سردسير ابتلا به افسردگي بيشتر از مناطق گرمسير است.

وي با بيان اينكه علل خانوادگي از ديگر عوامل افزايش خطر ابتلا به افسردگي است، افزود: اگر يكي از اعضاي خانواده دچار افسردگي باشد، خطر ابتلا به افسردگي در فرد نيز افزايش مي‌يابد.

اين روانشناس گفت: افرادي كه مبتلا به افسردگي دو قطبي هستند، شكست‌هاي عاطفي را تجربه پانسمان hartmann كردند، شوك بعد از حادثه شدند و يا عزيزي را از دست دادند بيشتر در معرض ابتلا به اختلال افسردگي فصلي قرار مي‌گيرند.

امام درباره درمان افسردگي فصلي تصريح كرد: درمان اختلال افسردگي فصلي دارو درماني، روان درماني و مصرف ويتامين دي است، اگر فرد ورزش كند، با ترشح اندورفين آرامش در او ايجاد مي‌شود و احساسات منفي‌اش كاهش مي‌يابد.

اين روانشناس خاطرنشان كرد: افراد در صورت مشاهده اين گونه علائم در خود بيماري پوستي حتما با يك روانشناس مشورت كنند، چرا كه افسردگي فصلي از ابتداي پاييز آغاز و تا بهار ادامه مي‌يابد و يكي از علت‌هاي اصلي بروز اين اختلال كاهش نور خورشيد است، به همين دليل با ورزش و قرار گرفتن در معرض آفتاب مي‌توانند از ابتلا به آن پيشگيري كنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده