همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چطور درباره عادت ماهانه با كودكان صحبت كنيم؟

باشيم كه چگونه به طور درست كودكان را با اين موضوع آشنا كنيم. جاي تعجبي نيست اگر والدين درباره اين موضوع با فرزندان خود گفت و گو كنند، بله اين گفت و گو يك ضرورت است. بهتر است اين موضوع در زماني مطرح شود كه حتي سوالي هم در آن موضوع براي كودكان پيش نيامده‌ است.

به گزارش به نقل از ايرنا: بلوغ يك انتخاب نيست بلكه سير تكامل است. بهتر است بلد باشيم كه چگونه به طور درست كودكان را با اين موضوع آشنا كنيم. احساس شرمساري عادت ماهانه، آن را به يك موضوع سري و محرمانه تبديل كرده است. موضوعي كه بايد درباره آن پشت درهاي بسته صحبت كنيم چرا؛ به دليل اينكه عادت ماهانه يك تابو است. جاي تعجبي نيست اگر والدين درباره اين موضوع با فرزندان خود گفت و گو كنند، بله اين گفت و گو يك ضرورت است. بهتر است اين موضوع در زماني هارتمن مطرح شود كه حتي سوالي هم در آن موضوع براي كودكان پيش نيامده‌ است.

اگر جزو والدين آگاه باشيم و بخواهيم در اين باره با كودكان خود صحبت كنيم، بايد اول اين موضوع براي خودمان روشن شده و حل شده باشد. ما نميتوانيم با حس شرمندگي اين موضوع را به كودكان خود انتقال دهيم و آنها را از دوران كودكي با حس شرم درباره آنچه هستند روبه‌رو كنيم.

چگونه كودكان را با موضوع آشنا كنيم؟

اساتيد دانشگاه راتگرز و پژوهشگران واي.ت.اچ (youth +tech +health) عقيده دارند: با استفاده از امكانات ويديويي، كتاب‌ها و سايت‌هاي معتبر، كه با بياني كودكانه و به شكل انيميشن است، كمك مي‌كند به والدين كه راحت تر اين موضوع را معرفي كنند. قبل از اين كه سوالي براي آنها پيش بيايد و قبل از فرا رسيدن سن بلوغ، كودكان بايد اين آگاهي را داشته باشند. اصلا حالتي به خود نگيريم كه مي‌خواهيد بويينگ 747 تعميير كنيم. خيلي نرمال و طبيعي صحبت كنيم و اصلا از كلماتي كه بار منفي دارند استقاده نكنيم مثل متاسفانه، كاش محصولات زخم بستر و ... . عادت ماهانه يك امر عادي و طبيعي است بهتر است آن را زياد بزرگش نكنيم كه ذهن كودكمان را بيش از حد درگير كند.در حد كلي با او صحبت كنيم.

كجا و كي صحبت كنيم؟

بايد خودمان زماني را به وجود آوريم كه در فضايي صميمي و گرم صحبت كنيم تا تمركز كافي براي فهميدن حرف‌هايمان را داشته باشد. به طور مثال مي‌توانيم در اتاق خودش با او صحبت كنيم. ما بايد قبل از اين كه او با دوستان هم سنش در اين باره گپ بزند با او گفت و گو كنيم، كه كودك ما اين موضوع را حل شده بداند و جذابيتي در آن برايش وجود نداشته باشد تا اينكه حس كند با جزيره‌اي ناشناخته پر از رمز و راز روبه‌رو است. در برخي از كشورها و در بعضي از مدارس دخترانه در مقطع دبستان معلم‌ها اين موضوع را توضيح مي‌دهند ولي هر كودكي خصوصيات اخلاقي متفاوت و حساسيت‌هاي رواني كه آنها را زود رنج مي‌كند، دارد و چه كسي بهتر از پدر و مادر روحيات فرزند خود را ميشناسند!؟. پس بهتر است اين گفت و گو تا حد امكان از طرف والدين با عفونت بدن كودك صورت گيرد.

چه چيزهايي بگوييم؟

اين موضوع اهميت دارد كه ما به عنوان والدين، خودمان بتوانيم اين مسئله را حل كنيم. ما مي‌توانيم از فيلم‌هاي آموزشي مناسب، كتاب و معلم‌هاي كودكان كمك بگيريم ولي نبايد تمام اين كار را به غير از خود واگذار كنيم، چون اين تا حدي ايجاد صميميت در رابطه ما و كودكمان هم مي‌كند. بهتر است با سوالاتي مانند: آيا تا به حال پد بهداشتي زنان را ديده‌اي؟ شروع كنيم. رفته رفته اين موضوع را تا هرچه قدر كه مي‌توانيم ساده بيان كرده و به تدريج آن را كامل كنيم. بهتر است او را با وسايل و دانستني‌هايي كه نياز دارد آشنا كنيم مانند: رعايت بهداشت زنان، پدهاي بهداشتي و داروهايي كه ممكن است نياز پيدا كند.

متناسب با سن

از عبارت متناسب با سن نترسيم و چيزهايي كه تشخيص مي‌دهيم به كودكانمان بايد بگوييم را بگوييم. عادت ماهانه اغلب در سن 12 سالگي شروع مي‌شود ولي براي بعضي خريد پانسمان از كودكان در سن 8 سالگي( بسته به ژنتيك آنها) شروع مي‌شود. در واقع ما نبايد فكر كنيم (هر زمان كه لازم باشد با آن روبه‌رو مي‌شود) اگر اينطور فكر كنيم ممكن است او را در اين سير تكاملي تنها گذاشته و كودك ما مجبور باشد خودش به تنهايي و نادرست اين مسائل را حل كند. هر چه درباره اين موضوع قبل از سن بلوغ بحث شود كودكان با هيجانات (ناشي از عدم تعادل ترشح هورموني) كمتري از آن استقبال مي‌كنند.

خانه، محل امن

خانه بايد محل امن براي كودكان باشد و ما بايد امين آنها باشيم، تا كودك مطمئن شود هر چيزي را مي‌تواند از ما بپرسد و براي حل مشكلاتش راه حل بگيرد. اجازه دهيم كودكانمان با زندگي طبيعي انسان‌ها مانند ففل و زردچوبه آشپزخانه آشنا شوند و راحت آن را بپزيرند. صحبت والدين درباره اين موضوع باعث ايجاد صميميت مي‌شود اما؛ اگر شما مادر يا پدر هستيد كه در اين باره با فرزندتان صحبت مي‌كنيد بهتر است طرف مورد اعتماد ديگري را به فرزندتان( در صورت نياز او و در دسترس نبودن نحوه پانسمان هارتمن شما) معرفي كنيد. به طور مثال: اگر روزي كه به پد بهداشتي احتياج داشتي من خانه نبودم مي‌تواني به پدرت بگويي يا اگر در مدرسه بودي به معلمت. اين حرف اين موضوع را از حالت سري بودن خارج كرده و باعث مي‌شود او بتواند راحت تر هضم كند.



منبع

تظرات ارسال شده