همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درمان خانگي براي از بين رفتن جاي جوش(بخش دوم)



۱۱. آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا منبع غني ويتامين‌هايي است كه مي‌تواند به ترميم پوست و محو كردن جاي جوش‌ها كمك كند. آلوئه‌ورا بسيار ملايم است، پس لازم نيست نگران آسيب يا آزار ديدن پوسست باشيد. هم‌چنين به خاطر آن كه مثل يك لوسيون عالي عمل مي‌كند، باعث مي‌شود پوست لطيف‌تر و سالم‌تر به نظر برسد. مي‌توانيد ژل آلوئه‌ورا را در تمام داروخانه‌ها پيدا كنيد. البته آلوئه‌وراي تازه بهترين است.

دستورالعمل

فقط كمي از يك برگ آلوئه ورا را ببريد، بافت خارجي آن را پوست بكنيد و ژل داخل آن را به آرامي روي پوست بماليد. براي بهترين نتايج، بگذاريد ژل حدود ۳۰ دقيقه روي پوست بماند و جذب شود، سپس پوست را بشوييد.

توجه: گاهي آلوئه‌ورا باعث سوزش مي‌شود. لازم نيست نگران آن باشيد. اگر سوزش بيش از حد بود مي‌توانيد سريع آن را بشوئيد.

۱۲. روغن نارگيل

روغن نارگيل يكي از بهترين مرطوب‌كننده‌هاي طبيعي است كه داراي خواص درماني است.

دستورالعمل

يك چهارم يك قاشق چايخوري روغن نارگيل را كف دست‌تان بريزيد و بگذاريد با رسيدن به دماي بدن ذوب شود. سپس با نوك انگشتان‌تان آن را روي نواحي آسيب‌ديده‌ي پوست بماليد و بگذاريد جذب شود. هيچ دليلي براي شستن روغن نارگيل وجود ندارد زيرا ويتامين‌ها و چربي‌هاي غيراشباع‌شده‌ي آن بسيار براي پوست مفيد هستند و مادامي كه روي پوست قرار دارد سلامت آن را بهبود مي‌دهد.

توجه: اگر نمي‌خواهيد اين روغن را مدت زيادي روي پوست‌تان بگذاريد، مي‌توانيد اجازه دهيد ۳۰ دقيقه بماند و بعد صورت‌تان را با يك شوينده‌ي ملايم بشويد.

۱۳. خيار

خيار براي پوست فوق‌العاده است. مي‌توانيد براي درمان‌هاي پوست صورت به راحتي از اين ماده استفاده كنيد. خيار نه تنها مرطوب‌كننده است، بلكه حاوي ويتامين‌ها و منيزيوم است كه براي پوست بسيار مفيد است.

دستورالعمل

اگر مي‌خواهيد از اين درمان استفاده كنيد، بايد يك خيار تهيه كنيد و به برش‌هاي نازك تبديل كنيد و روي ناحيه‌ي آسيب‌ديده بگذاريد. بعد از ۳۰ دقيقه فقط برش‌ها را برداريد و صورت‌تان را با آب بشوييد.

توجه: اين فرآيند را روزانه تكرار كنيد تا سريع‌تر به نتيجه برسيد.

۱۴. عسل

عسل يك ماده‌ي طبيعي محبوب است كه مي‌تواند به كاهش جاي جوش كمك كند. بهتر است از عسل خام استفاده كنيد، نه انواع فرآوري شد كه در قفسه‌هاي بيش‌تر فروشگاه‌ها استفاده شود. بهترين عسل را از فروشگاه محصولات طبيعي تهيه كنيد.

دستورالعمل

يك قاشق چايخوري عسل برداريد و روي تمام صورت‌تان، به ويژه روي جاي جوش‌ها بماليد. آن را با حركات دوراني ماساژ دهيد. بگذاريد ۱۰ دقيقه بماند و بعد صورت‌تان را با آب سرد بشوييد.

توجه: حداقل دوبار در هفته عسل استفاده كنيد تا بهترين نتايج را كسب كنيد.

۱۵. برش‌هاي سيب‌زميني

آب سيب‌زميني سرشار از ويتامين‌ها و مواد معدني است و به خاطر قدرت درماني‌اش براي سلامت پوست مفيد است.

دستورالعمل

يك سيب‌زمين تازه برداريد و آن را به برش‌هاي نازك تبديل كنيد. آن‌ها را مستقيما روي ناحيه‌ي‌اسيب‌ديده‌ي پوست بگذاريد و اجازه دهيد ۳۰ دقيقه بماند. مي‌توانيد پوست را با اين برش‌ها ماساژ دهيد. سپس صورت‌تان را با آب گرم بشوييد.

توجه: هم‌چنين مي‌توانيد از آب سيب‌زميني استفاده كنيد. اين درمان را بايد حداقل يك بار در روز انجام دهيد.

۱۶. اسكراب شكر

اسكراب شكر براي پوست بسيار مفيد است و به خوبي جاي جوش‌ها را از بين مي‌برد.

دستورالعمل

۳ قاشق چايخوري شكر را با ۲ قاشق چايخوري روغن زيتون مخلوط كنيد و يك اسكراب بسازيد. آن را روي نواحي آسيب ديده بگذاريد و اجازه دهيد ۲۰ دقيقه بماند. صورت‌تان را با صابون ملايم بشوييد.

توجه: اين ماسك را بايد ۴ بار در هفته استفاده كنيد.

۱۷. گلاب و گليسرين

از بين بردن جاي جوش گلاب و گليسرين هم مي‌تواند كمك كند.

دستورالعمل

۲ قاشق چايخوري گلاب را با يك قاشق چايخوري گليسرين مخلوط كنيد و روي جاي جوش ها بزنيد و با حركات دوراني ماساژ دهيد. بگذاريد ۱۵ دقيقه بماند و بعد صورت‌تان را بشوييد.

توجه: از بين بردن جاي جوش مي‌توانيد اين ماسك را قبل از خواب استفاده كنيد.

۱۸. پودر زردچوبه

پودر زردچوبه هم در از بين بردن جاي جوش ها مفيد است.

دستورالعمل

۲ قاشق چايخوري پودر زردچوبه برداريد و با يك قاشق چايخوري شير مخلوط كنيد. آن را روي جاي جوش‌ها بزنيد و بگذاريد ۲۰ دقيقه بماند. بعد صورت‌تان را بشوييد.

توجه: بايد اين خمير را ۲ بار در روز استفاده كنيد.

۱۹. گلاب (عصاره‌ي گل سرخ) و چوب صندل

مواد لازم:

الف. ۱ قاشق چاي خوري پودر چوب صندل
ب. ۱ قاشق چاي خوري گلاب

دستورالعمل:

الف. گلاب را با پودر چوب صندل مخلوط كنيد و خمير حاصل را روي جاي جوش‌هاي بماليد. اين كار را پيش از خواب انجام دهيد و تا صبح فردا صورت‌تان را نشوييد.
ب. هنگام صبح صورت‌تان را با آب سرد بشوييد. به سرعت، متوجه‌ي تفاوت خواهيد شد.
ج. هر روز مي‌توانيد از اين روش درماني استفاده كنيد.

گلاب مي‌تواند باكتري‌هاي ايجاد كننده‌ي جوش پوست را از بين ببرد و پوست را تقويت نمايد. خمير چوب صندل نيز باعث خنك شدن پوست مي‌شود و التهاب آن را كاهش مي‌دهد.

۲۰. نعناع

مواد لازم:

الف. به اندازه‌ي يك مشت برگ نعناع
ب. يك تكه پارچه نخي

دستورالعمل:

الف. برگ‌هاي نعناع را خوب بكوبيد و با استفاده از پارچه‌ي نخي آب آن را صاف كنيد.
ب. آب نعناع را روي جاي جوش‌هاي‌تان بماليد.
پ. اجازه دهيد آب نعناع مدتي روي پوست‌تان خشك شود، سپس آن را با آب سرد بشوييد.
ت. هر وقت كه متوجه‌ي رويش جوش روي صورت‌تان شويد، مي‌توانيد از اين روش درماني استفاده كنيد.

برگ‌هاي نعناع داراي خاصيت ضد جوش هستند كه مي‌توانند آن‌ها را خشك كنند و منافذ صورت را تميز نمايند. هم‌چنين نعناع مي‌تواند به حفظ نرمي و انعطاف پذيري پوست كمك كند. نعناع حاوي ويتامين A است كه به كنترل چربي بيش از اندازه‌ي پوست كه مي‌تواند باعث بروز جوش شود،‌ كمك مي‌كند.

منبع :

www.bazdeh.org

تظرات ارسال شده