همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 مادر شدن يعني، شروع دوباره زندگي

تولد دوباره براي توصيف اين لحظه مي‌تواند مناسب باشد.

به گزارش ، تقريبا از نظر تمام زنان؛ بهترين لحظه زندگي يك زن تجربه مادر شدن است. حس زيباي تولد دوباره براي توصيف اين لحظه مي‌تواند مناسب باشد. اما اولين تجربۀ مادر شدن با همه زيبايي‌ها و لذت‌هايي كه دارد؛ مسئوليت سنگيني را بر دوش مادر مي‌گذارد. پس از مراقبت‌هاي دوران بارداري حال بايد همه نيازهاي جسمي و رواني كودكي را تامين كنيد. صرف يك دقيقه براي خود يا استراحت كردن به يك خيال دور تبديل مي‌شود. خدمت كردن به يك موجود كوچولوي دوست داشتني، در صورتي كه نگراني و بي تجربگي خود را حل نكنيد؛ از يك رويا به كابوس تبديل مي‌شود. در مقاله حاضر پيشنهادهايي از تجربيات ديگر زنان را در اختيار شما قرار داده ايم تا بتوانيد بيشتر از تجربه مادر شدن لذت ببريد و كمتر خسته عفونت بدن شويد.

غرق دنياي كودكان شويد.
مگر مي‌شود عاشقِ يك انسان معصوم و كوچك كه مانند يك فرشته از بهشت مي‌ماند، نشد. با تمام وجودتان اجازه بدهيد اين عشق را حس كنيد و شما را غرق خود كند. هر بار كه لمسش مي‌كنيد يا نگاهش مي‌كنيد و در زمان‌هايي كه كاري برايش انجام مي‌دهيد اين حس را در وجود خودتان عمق ببخشيد. كارهايي كه براي او مي‌كنيد را با آگاهي احساس كنيد. شما هنوز هم مي‌توانيد نوزادتان را با تمام وجود حس كنيد. فراموش نكنيد مادري تنها يك مسئوليت نيست و خوشبختي و سعادت و تكاملي كه در شما ايجاد مي‌كند جزء مهمي از تجربه مادر شدن است.

لحظات را دريابيد.
شما به عنوان يك مادر جهان را بهتر درك مي‌كنيد. لحظات خوب يا با سرعت بسيار بالا عبور مي‌كنند يا خود را در لابلاي سختي‌ها و روزمرگي‌ها پنهان مي‌كنند. شبان و روزهاي زيادي مي‌گذرند كه شما در حال پرستاري از فرزندتان هستيد؛ برايش آواز مي‌خوانيد و گاهي كنارش دراز مي‌كشيد و نگاهش مي‌كنيد و با بوي او به خواب مي‌رويد. متاسفانه زمان اين سختي عجيب به سرعت طي مي‌شود و تا به خودتان بياييد قد كشيده قيمت پانسمان هارتمن است و بزرگ شده است. تلاش كنيد از لحظه لحظۀ اين لحظات ناب بيشترين لذت را ببريد. اين لحظات وقتي كه بگذرند، حسرت زيادي در دل آدم باقي مي‌گذارند.

از شوهرتان كمك بگيريد.
نوزاد در دو سه ماه اول به شدت به مراقبت نياز دارد و بيشتر وقت‌ها تلاش مي‌كند تا در آغوش مادر باقي بماند. توان هر حركت جانبي را از مادر مي‌گيرد و مادر از ترس بهم ريختن آرامش او حركتي نمي‌كند. در اين زمان از همسرتان بخواهيد تا در بعضي كارهايي كه مي‌تواند به شما كمك كند. بعضي كارهاي شما، كودك و مهم خانه را انجام بدهد. بهتر است اين تقسيم وظايف را در روزهاي قبل از زايمان انجام بدهيد كه با مشكل كمتري مواجه باشيد.

كمك هاي ديگران را پس نزنيد.
يكي از بهترين خوبي‌هاي دوستان و خانواده و نزديكان كمك كردن و به فكر بودن آن‌هاست. در زماني كه شما تازه مادر شده باشيد؛ همسايه‌ها و دوستان و خانواده براي شما غذا مي‌آورند يا كاري مي‌كنند. سعي كنيد آن‌ها را رد نكنيد. ديگران مي‌دانند شما در اين وضعيت توانايي آشپزي كردن را نداريد و بيشتر وعده‌هاي غذايي هارتمن شما را تامين خواهند كرد. حتي اگر غذا را دوست نداشتيد؛ مي‌توانيد آن‌ها را در يخچال يا فريزر قرار بدهيد و كم كم استفاده كنيد يا براي مهماناني كه مي‌آيند سرو كنيد.

هيچكس كامل نيست!
صحبت‌هاي زيادي راجع به مادر شدن شنيده ايد؛ خيلي‌ها را از ديگر مادران، خيلي‌ها را از كتاب‌هاي بارداري و خيلي‌هاي ديگر را از سايت‌ها و ديگر مقاله‌ها، اين حجم زياد از نظرها مي‌توانند ضد نقيض باشند يا به صورت عجيبي انجام پذير نباشند. سعي كنيد از روحيه كمال گرايي خود و تلاش براي كامل‌ترين بودن بكاهيد، با اين روش از نگراني‌هاي شما نيز كاسته مي‌شود.
بهترين روش اين است با شوهر خود صحبت كنيد و با مشورت به يك روش كلي دست پيدا كنيد. قرار نيست هيچ اشتباهي رخ ندهد يا دوران بچه‌داري را با سخت گيري بيش از حد به زماني عذاب آور براي خودتان و شوهرتان تبديل كنيد. فقط كاري كه فكر مي‌كنيد درست است را انجام بدهيد و با شوهرتان در يك راستا هماهنگ شده و يك عمر آرامش را براي تربيت فرزندتان تضمين كنيد. اگر اين نوزاد است كه فضا را ناآرام كرده به دنبال راه‌هايي براي آرام كردن نوزاد اكتيكوت باشيد.

تك روي ممنوع
فراموش نكنيد كه تنها نيستيد و شوهرتان به عنوان پدر نوزاد وظيفه همكاري دارد. اما اين به اين معنا نيست كه نشسته و دستور بدهيد. سعي كنيد با شوهرتان به يك برنامه ريزي مشترك دست پيدا كنيد. مشورت كردن با شوهرتان باعث مي‌شود برنامه اي منطقي‌تر و عملياتي‌تر داشته باشيد و همكاري بهتري از طرف او بگيرد. اگر شاغل نيستيد منطقي‌تر اين است كه بيشتر وظايف نگهداري از نوزاد را به عهده خودتان بگذاريد. البته به دليل خستگي شديد و افسردگي بعد از زايمان نياز به كمك بيشتر همسرتان بحثي جداست. ولي يادتان باشد همسرتان هر روز از سركار با خستگي به خانه بر مي‌گردد. شما لازم است با مشورت كردن و برنامه ريزي‌هاي مناسب قبل از اتفاقات يك تيم خوب تشكيل بدهيد.
فراموش نكنيد همانطور كه در ابتدا گفتيم هيچ چيز تجربه اي زيبا‌تر از پدر و مادر شدن را به انسان نمي‌دهد. با تمام وجود خود را در اين حس غرق كنيد و اجازه بدهيد لحظات لذت بخش و معصومانه به زندگيتان رنگ ببخشد. اما براي آن كه بتوانيد وظايف پدر مادري را به خوبي انجام دهيد، بهتر است چسب هارتمن از مشاوره كودك با يك فرد متخصص استفاده نماييد. استفاده از دانش و تجربيات مشاوران در اتخاذ يك سبك فرزندپروري مناسب به شما كمك مي‌كند.


منبع: هنر زندگي



منبع

تظرات ارسال شده