همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

روغن ليمو

زماني كه روغن هاي ضروري را خريداري مي كنيد و آن ها را روي پوست خود مي ماليد ممكن است اشتباهات بزرگ و البته خطرناكي را مرتكب شويد. همانطور كه مي دانيد روغن هاي ضروري مواد جديدي نيستند و سال هاست كه از اين مواد براي مقاصد مختلف استفاده مي شود. قطعا شما هم از طريق دوستان  و اشنايان خود اطلاعاتي در مورد اين روغن ها داريد و مي دانيد برخي از سلبريتي ها براي مقاصد مختلف از چنين روغن هاي ضروري استفاده مي كنند.

مطالعات اخير هم نشان دهنده مزاياي چنين روغن هايي است. اما استفاده از اين روغن ها مي تواند بسيار پيچيده باشد. شما نمي توانيد به طور تصادفي روغن ضروري را خريداري كنيد و از آن استفاده نماييد. در اين مقاله قصد داريم براي استفاده موفق از روغن هاي ضروري نكاتي را بيان كنيم.

همچنين بخوانيد: روغن ضروري چيست؟

گام اول: يافتن يك روغن ضروري با كيفيت

اولين چيزي كه بايد به خاطر داشته باشيد اين است كه نمي توانيد روغن ضروري را از هر منبعي خريداري كنيد. خريد روغن ضروري از يك منبع قابل اعتماد و معتبر شما را مطمئن مي سازد كه سوپرازورب اچ بهترين كيفيت را دريافت كرده ايد. در اين شرايط روغن قوي و الوده نشده اي خواهيد داشت.

به خاطر داشته باشيد كه روغن هاي با كيفيت ممكن است زياد هم ارزان قيمت نباشند. حتي زماني كه روي بطري روغن عبارت ۱۰۰ درصد خالص را نوشته باز هم بايد مواد تشكيل دهنده آن را بررسي كنيد تا مطمئن شويد خوشبوكننده يا عطري بدان اضافه نشده است.

برخي از روغن هاي ضروري در برگيرنده مواد تشكيل دهنده اي هستند كه  بر روي فهرست يا برچسب آن نوشته نمي شوند. به همين خاطر قبل از خريد بايد كاملا تحقيق كنيد و مطمئن شويد از شركت معتبري خريد خود را انجام مي دهيد. نگاهي به سايت شركت بيندازيد.  اگر تست و بررسي هاي لازم بر روي روغن هاي آن ها انجام شده باشد نشانه خوبي است. برخي از شركت ها بر روي محصولات خود مطالعه گسترده اي انجام مي دهند اما با تست و بررسي هاي انجام شده توسط ساير شركت ها مي توانيد از معتبر بودن محصولات مطمئن شويد.

اگر برايتان ممكن بود از شركت كوچك تري خريد كنيد. در شركت هاي بزرگ تر، اغلب روغن هاي ضروري در انبار ذخيره مي شوند و به احتمال زياد ممكن است تاريخ مصرف آن ها گذشته باشد البته فقط متخصصان مي توانند تفاوت بين روغن هاي تازه و روغن هاي تاريخ مصرف گذشته را تشخيص دهد. معمولا اين تفاوت از طريق بو و حتي اثر درماني آن قابل مشاهده است. به دنبال نشانه ديگري هستيد؟ نام علمي گياه بايد بر روي جعبه يا بطري پانسمان phmb روغن ضروري ذكر شده باشد. همچنين نام كشوري كه گياه از آن به دست آمده است بايد روي بطري ذكر شود.

خلوص روغن و نحوه استفاده از آن از كشوري به كشور ديگر متفاوت است. روغن ضروري بايد در بطري رنگ دار ذخيره شود تا از ورود نور خورشيد به آن جلوگيري گردد. همين امر طول عمر روغن ضروري را افزايش مي دهد.

از روغن ضروري به درستي استفاده كنيد:

 روغن هاي ضروري اگرچه از مواد طبيعي تهيه مي شوند اما بسيار قوي هستند و اگر به شيوه درستي مورد استفاده قرار نگيرند مي توانند بسيار خطرناك باشند.

برخي از آن ها محرك هستند و حتي مي توانند به هنگام استفاده با داروهاي خاص واكنش خاصي از خود نشان دهند. روغن هاي ضروري براي جنين سمي هستند و به همين خاطر زنان باردار بايد قبل از مصرف چنين موادي با پزشك خود مشورت كنند.

اگر در منزل خود حيوان خانگي داريد بايد در مورد استفاده از چنين موادي دوباره فكر كنيد زيرا روغن هاي ضروري مي تواند براي حيوانات نيز سمي باشد. اين موارد ممكن است باعث ايجاد افسردگي، عدم ثبات و پايداري و دماي پايين بدن در سگ ها و گربه هايي شود كه با آن تماس پيدا مي كنند.

همچنين زماني كه روغن ضروري توسط سگ يا گربه بلعيده مي شود ممكن است علائمي همچون استفراغ، اسهال يا افسردگي را در پي داشته باشد. به طور كلي، دستگاه هاي پخش كننده را مي توان جراحي پوست در كنار حيوانات خانگي مورد استفاده قرار داد اگر پرنده يا حيوان خانگي ديگري داريد كه مشكل تنفسي دارد نبايد از روغن ضروري استفاده نماييد.

دستگاه هاي پخش كننده نقطه شروع خوبي براي استفاده از روغن هاي ضروري توسط افراد مبتدي هستند و گزينه بهتري از تنفس مستقيم آن ها مي باشند.

اضافه كردن چند قطره از روغن به دستگاه بخور يا آب در حال جوش هم  گزينه قدرتمند ديگري است.

زماني كه صحبت از پخت و پز با روغن ضروري يا مصرف اين روغن ها به ميان مي ايد، از هر چيزي كه برچسب امن براي مصرف يا خوردن بر روي آن نوشته نشده بايد خودداري كنيد. حتي اگر اين ها كاملا خالص باشند باز هم ممكن است خوردنشان خطراتي در پي داشته باشد.

برخي از روغن هاي ضروري زماني كه ميل مي شوند مي توانند در طولاني مدت باعث ايجاد مشكلات زيادي شوند زيرا بسيار قوي هستند.

اگر مي خواهيد به كمك روغن هاي ضروري چيزي بپزيد بهتر است از يك متخصص كمك بگيريد. هنگامي كه قصد داريد روغن ضروري را بر روي پوست خود به كار ببريد از مقادير اندك كار را آغاز كنيد زيرا مي تواند باعث تحريك پوست يا حتي سوختگي شود.

هميشه تستي را بر روي پوست خود انجام دهيد تا مطمئن شويد به آن حساسيت نداريد. هرگز روغن ضروري را به طور مستقيم بر روي پوست خود نماليد. بايد هميشه  آن را با چند قطره روغن حامل همچون روغن نارگيل، سوپرازورب c بادام يا آووكادو رقيق نماييد. به عنوان يك قانون كلي،  اگر به دنبال رقيق سازي ۲ درصدي هستيد، ۱۲ قطره از روغن ضروري را به ازاي هر يك اونس  از روغن حامل يا لوسيون به كار ببريد. برخي از روغن ها زماني كه در معرض نور خورشيد قرار مي گيرند مي سوزند. اين موضوع را هم بررسي كنيد.

براي نيازهاي خود روغن ضروري مناسبي را انتخاب كنيد:

خوب حالا به بخش جذاب ماجرا رسيده ايم. انتخاب روغن ضروري بر اساس نيازهايي كه داريد از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. روغن اسطوخودوس يكي از بهترين روغن هاي موجود است زيرا عوارض جانبي اندكي دارد. شما مي توانيد آن را رقيق كنيد و براي خواب بهتر مورد استفاده قرار دهيد. به نكات زير توجه كنيد:

  • براي آرام سازي: روغن گياهي وتيور معمولا براي استراحت و آرام سازي مورد استفاده قرار مي گيرد.
  • براي تسكين درد: روغن آرنيكا اغلب بري تسكين دردهاي عضلاني استفاده مي شود. مطالعات انجام شده نشان مي دهد اين روغن مي تواند درمان كبودي را تسريع نمايد و باعث كاهش درد شود.
  • براي انرژي: يكي از مطالعات انجام شده نشان مي دهد روغن نعناع فلفلي مي تواند حافظه را بهبود ببخشد و باعث هوشياري شود.
  • براي اضطراب: يكي از مطالعات انجام شده نشان مي دهد روغن علف ليمو مي تواند سطح اضطراب لوهمن روشه و تنش را كمتر نمايد.
  • براي استرس: روغن Ylang-ylang با كاهش سطح كورتيزول و فشار خون مرتبط است.
  • براي حساسيت هاي فصلي: روغن اكاليپتوس با كاهش احتقان همراه است.
  • براي پاكسازي: روغن درخت چاي يكي از محصولات پاك كننده عالي است زيرا خاصيت ضد ميكروبي دارد.


منبع

تظرات ارسال شده