همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

چگونه قارچ سمي را تشخيص دهيم؟

قارچ خواص بسيار زيادي دارد كه باعث مي شود در خيلي از غذاها از آن استفاده كنيم.

در اين مطلب براي شما از راه هاي تشخيص قارچ هاي سمي و غير سمي صحبت مي كنيم و به شما مي گوييم در اين شرايطي كه همه درگير اين جريان هستند، چطور شما به سادگي سمي را از غير سمي تشخيص دهيد!

براساس آخرين آمارهاي ارائه شده در حال حاضر 9 استان كشور با مسموميت با قارچ‌ها روبه رو هستند و هر روزه مورد به مورد به تعداد مسموم‌ها اضافه مي شود.

گياهان سمي را مي توان شناخت؟

حتما در خانه خود نمايندگي b braun سيب‌زميني مانده ديده ايد يا حتي گوجه فرنگي كه استفاده نشده است. اين گياهان داراي بخش هاي سبزي هستند كه سمي بوده و در صورت مصرف انسان دچار مسموميت مي شود. اين نوع مسموميت با مسموميت هاي قارچي متفاوت است، در اين نوع مسموميت در همان ابتدا قابل كنترل بوده و مي توان با درمان اوليه ميزان مسموميت را كاهش داد.

حال به سراغ قارچ ها مي رويم. در كره زمين انواع قارچ ها وجود دارد، با رنگ ها و شكل هاي متفاوت اما در قالبي مشخص. نام قارچ با محيطي به نام جنگل عجين شده است. در پوشش هاي گياهي مختلف قارچ‌ها رشد مي كنند كه برخي سمي و برخي نيز غير سمي هستند. مصرف بسياري از قارچ ها براي بدن انسان مفيد است اما نبايد فراموش كرد كه بسياري از آن ها نيز مي تواند انسان از پا در آورد.

علائم مسموميت با قارچ سمي به هم خوردن سيستم گوارش بدن است. تهوع، استفراغ، اسهال و دل پيچه از بارزترين علائم مسموميت با قارچ است. همچنين گفتني است تعرق نيز در كنار علائم مغزي نظير توهم، خواب ژل ايكس آلودگي و تشنج علائم ديگري است كه به مسموميت قارچ مربوط مي شود.

مسموميت با قارچ بسيار خطرناك است. به طوري كه علائم ديررسي شامل مسموميت كبدي، كليوي يا آسيب هاي مغزي امكان دارد در روزها يا هفته هاي بعد از مصرف قارچ سمي ظاهر شود.

چرا امسال داستان قارچ هاي سمي بيشتر روي بورس بود؟

عسگري ادامه مي دهد: امسال و سال گذشته آب و هوا به و شرايط بارش و رطوبت به گونه اي بود كه قارچ هاي كوهي رشد بيشتري داشتند و در مزارع با رشد بيشتر قارچ ها همراه بود. همين موضوع باعث شد تا مصرف اين قارچ ها توسط ساكنين بيشتر شود. خود من نيز اين قارچ ها را تهيه كردم اما با مشكلي مواجه نشدم.

وي اسپري linovera ادامه داد: تشخيص اينكه چه قارچي سمي و چه قارچي غير سمي است، كار سختي است. شايد پدر و مادرهاي ما و مردمان قديم در زمينه تشخيص قارچ سمي و غير سمي تبهر بيشتر داشته باشند اما نسل جديد اطلاعات درستي دراين باره ندارند. رشد بيشتر قارچ ها كه ناشي از تغييرات آب و هوايي در 6 ماه دوم سال اخير و بهار امسال بود، باعث شد تا در بازارهاي محلي فروش آن نيز بيشتر شود. اين در حالي است كه قيمت قارچ نيز كه در سال هاي گذشته به 60-50 هزار تومان مي رسيد، امسال كاهش پيدا كرده و مصرف آن نيز بيشتر شود.

اين كارشناس كشاورزي همچنين مي افزايد: مردم كرمانشاه هرساله با شروع فصل بهار به كوه ها مي روند و گياهان كوهي را تهيه و مصرف مي كنند. شايد تشخيص و عدم تشخيص قارچ سمي و غير سمي در اين مناطق باعث شده است تا مسموميت ها نيز افزايش يابد.

عسگري در پايان با عنوان اين موضوع كه با توجه به افزايش مسموميت ها مردم بايد دقت بيشتري كنند و از مصرف قارچ هاي مشكوك چشم درد خودداري كنند، مي گويد: خريد و فروش قارچ در بازارهاي محلي به عنوان يك شغل محسوب مي شود اما در حال حاضر بايد دقت بيشتري روي خريد اين قارچ ها توسط مردم صورت بگيرد تا شاهد مسموميت و فوت كمتري در اين مناطق و حتي ساير استان هاي كشور باشيم.

چه قارچي را بايد/نبايد خورد؟

براي تشخيص قارچ سمي از قارچ خوراكي، به هيچ وجه نبايد آن را با گذاشتن در دهان امتحان كرد، اگر با كودكان به دامان طبيعت مي رويد، بايد به آن‌ها درباره گياهان و قارچ هاي سمي اطلاعات داده شود و از مصرف هر نوع قارچ وحشي منع شوند. جام نيوز در اين باره مي نويسد: برخي قارچ هاي وحشي عوارض شديدي در كودكان ايجاد مي كنند و حتي منجر به مرگشان مي شود. قارچ هاي سمي، بسيار شبيه قارچ هاي خوراكي هستند و اشتباه در تشخيص آن‌ها از هم به قيمت مسموم شدن و حتي مرگ افراد تمام مي شود، بنابراين هنگام چيدن و مصرف قارچ هاي وحشي، خيلي بايد دقت كرد و در صورتي كه مطمئن نيستيد قارچي ژل زخم پرونتوسان سمي است يا نه هرگز آن را نخوريد.

منبع: روزنامه ابتكار

روش صحيح شستن قارچ و طبخ آن براي حفظ ارزش غذايي

تظرات ارسال شده