همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 مرگ زودرس در كمين مبتلايان به اين بيماري

مرگ زودرس مي كند.

به گزارش : ديابت بيماري مزمني است كه ميليون‌ها نفر در سراسر جهان از آن رنج مي‌برند و همواره ناچار به نظارت مداوم بر سطح گلوكز خون خود و تزريق انسولين در طول روز هستند؛ ديابت زماني رخ مي‌دهد كه لوزالمعده انسولين كافي توليد نكرده يا بدن به طور موثر از انسولين توليد شده استفاده نمي‌كند.

با گذشت زمان، ديابت به قلب، عروق خوني، چشم، كليه و اعصاب آسيب مي‌رساند؛ همچنين خطر ابتلا به بيماري قلبي و سكته مغزي را افزايش مي‌دهد، در اين حالت با كاهش جريان خون و آسيب‌هاي عصبي در پا، احتمال زخم پاي ديابتي، عفونت و نياز احتمالي براي قطع اندام افزايش‌ پيدا خواهد كرد.

علي ارغواني متخصص داخلي اظهار كرد: هايپرگليسمي‌ يا افزايش قند خون شايع‌ترين علامت ديابت كنترل نشده است و در طول زمان، منجر به آسيب‌ رساندن ساكارز به بسياري از دستگاه‌هاي بدن به ويژه اعصاب و عروق خوني مي‌شود.

اين متخصص داخلي بيان كرد: سال ۲۰۱۴ در سراسر جهان حدود ۹ درصد از افراد ۱۸ سال و بالاتر ديابت داشتند؛ سال ۲۰۱۲ ديابت علت مستقيم مرگ ۵/ ۱ ميليون نفر بود، بيش از هشت درصد از مرگ‌ها در كشور‌هاي با درآمد كم و متوسط به دليل ديابت رخ مي‌دهد.

ديابت به چند دسته تقسيم مي‌شود؟

وي با اشاره به دسته‌بندي ديابت به ۲ نوع، گفت: ديابت نوع يك، وابسته به انسولين يا ديابت دوران كودكي است كه با توليد انسولين ناكافي در بدن مشخص مي‌شود و كنترل آن با تزريق روزانه انسولين امكان پذير است؛ علت اين نوع ديابت شناخته شده نيست و در حال حاضر نمي‌توان از آن پيشگيري كرد.

اين متخصص داخلي درباه علائم ديابت نوع يك گفت: علائم اين بيماري شامل دفع بيش از حد ادرار، پرادراري (تشنگي)، پرنوشي (گرسنگي دائمي)، پرخوري،كاهش وزن، تغييرات بينايي و خستگي است؛ اين علائم به طور ناگهاني رخ مي‌دهند.

ويژگي‌هاي ديابت نوع ۲

ارغواني درباره ديابت نوع ۲، بيان كرد: ديابت نوع ۲ غير وابسته به انسولين است و به نام ديابت بزرگسال sorbact پانسمان شناخته مي‌شود و حاصل استفاده غيرموثر بدن از انسولين است؛ ديابت نوع ۲ شامل ۹۰ درصد از مبتلايان به ديابت در سراسر جهان مي‌شود و تا حد زيادي نتيجه اضافه وزن، چاقي و نداشتن فعاليت بدني است.

وي ادامه داد: ديابت نوع ۲، علائمي شبيه به ديابت نوع يك دارد، اما اغلب خفيف‌تر و كم رنگ‌تر است و به همين دليل اين بيماري چند سال پس از شروع تشخيص داده مي‌شود؛ در گذشته، اين نوع ديابت تنها در بزرگسالان ديده مي‌شد، اما در حال حاضر در كودكان هم اتفاق مي‌افتد.

ديابت در دوران بارداري چگونه است؟

حميد محسن زاده متخصص غدد و متابوليسم درباره ديابت زنان باردار اظهار كرد: زنان مبتلا به ديابت حاملگي در معرض خطر عوارض دوران بارداري و زايمان هستند و خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ در سال‌هاي آتي آنها را تهديد مي‌كند؛ تشخيص ديابت حاملگي معمولا از طريق غربالگري دوران بارداري امكان پذير است.

عواقب شايع ديابت چه هستند؟

اين متخصص غدد و متابوليسم بيان كرد: با گذشت زمان، ديابت مي‌تواند به قلب، عروق خوني، چشم، كليه و اعصاب آسيب برساند؛ ديابت خطر ابتلا به بيماري قيمت پانسمان سوربكت قلبي و سكته مغزي را افزايش مي‌دهد و در درجه اول بيماري قلبي و سكته همراه با كاهش جريان خون، آسيب‌هاي عصبي در پا، احتمال زخم پاي ديابتي، عفونت و نياز احتمالي براي قطع اندام است.

وي با اشاره به اينكه يكي از عوارض ديابت كوري چشم است، اظهار كرد: كوري به دليل آسيب طولاني مدت به عروق خوني كوچك در شبكيه چشم رخ مي‌دهد و يك درصد از كوري جهان را مي‌توان به ديابت نسبت داد، ديابت را مي‌توان علت اصلي نارسايي كليه دانست، خطر كلي مرگ در ميان افراد مبتلا به ديابت حداقل دو برابر خطر ابتلا به همسالان بدون ديابت است.

چگونه مي‌توانيد بار بيماري ديابت را كاهش دهيد؟

محسن زاده با تاكيد بر اينكه براي كاهش بار ديابت بايد در مرحله اول سعي در پيشگيري اين بيماري كرد، گفت: ثابت شده است كه تغييرات ساده در سبك زندگي سبب جلوگيري يا به تأخير انداختن ديابت نوع ۲مي‌شود؛ براي كمك به جلوگيري از ابتلا به ديابت نوع ۲ و عوارض آن، مردم بايد مواردي را رعايت كنند.

وي با اشاره به اينكه دستيابي به وزن ايده‌آل بدن و افزايش ميزان فعاليت بدني در پيشگيري پانسمان عسل از ديابت موثر است، گفت: حداقل ۳۰ دقيقه فعاليت بدني با شدت متوسط در پنج روز از هفته بايد انجام شود؛ به عبارت ديگر ۱۵۰ دقيقه فعاليت بدني با شدت متوسط براي كنترل وزن لازم است.

اين متخصص غدد و متابوليسم بيان كرد: پيروي از يك رژيم غذايي سالم شامل سه تا پنج وعده ميوه و سبزي‌ها در روز، كاهش مصرف قند و چربي‌هاي اشباع، اجتناب از مصرف دخانيات و سيگار خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي را كاهش مي‌دهد.

آيا ديابت قابل درمان است؟

محسن زاده با اشاره به اينكه با تشخيص زود هنگام مي‌توان ديابت را كنترل كرد، ادامه داد: تشخيص زود هنگام مي‌تواند از طريق آزمايش خون كه نسبتا ارزان است، انجام شود؛ درمان ديابت شامل پايين آوردن قند خون و كنترل عوامل خطر شناخته شده كه به عروق خوني آسيب مي‌رسانند است؛ ترك مصرف دخانيات هم براي جلوگيري از عوارض مهم است.

وي يادآوري كرد: مداخلات امكان پذيري كه باعث صرفه جويي در هزينه‌هاي افراد ديابتي مي‌شود عبارتند از كنترل قند خون، كنترل فشار خون، مراقبت از پا، كنترل چربي خون (براي تنظيم سطح كلسترول) غربالگري براي سربكت نشانه‌هاي اوليه، بيماري‌هاي كليوي مرتبط با ديابت و مجموع اين اقدامات بايد توسط يك رژيم غذايي سالم، فعاليت بدني منظم، حفظ وزن طبيعي بدن و اجتناب از مصرف دخانيات پشتيباني و حمايت شود.

ركنا



منبع

تظرات ارسال شده