همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اسكن كف پا و رابطه آن با كمر درد

فشار در قسمت‌هاي مختلف كف پا بررسي مي‌شود.

به گزارش : شايد شما هم تا به حال در آگهي‌هاي مطبوعات و اينترنت عبارت «اسكن كف پا» به چشم‌تان خورده باشد. اسكني كه با استفاده از آن مي‌توانيد مشكلات كف پا را بررسي كرده و بهترين كفي‌هاي طبي اختصاصي را براي خود بسازيد. پس اگر در راه رفتن مشكل داريد يا كفش‌هاي معمولي پاي‌تان را اذيت مي‌كند يا حتي اگر كمردرد داريد و به دنبال راه جديدي براي رفع آن هستيد، حتما اين مقاله را بخوانيد.
بررسي توزيع فشار و قوس‌هاي كف پا
اسكن كف پا عملي است كه طي آن با كمك دستگاه كامپيوتري، قوس‌هاي كف پا و وضعيت توزيع فشار در قسمت‌هاي مختلف كف پا بررسي مي‌شود. با كمك اين اسكن در حالتي كه فرد روي پاهايش ايستاده و وزن روي كف پا وارد مي‌شود، مي توانيم ببينيم بر چه نقاطي فشار بيشتر و بر چه نقاطي فشار كمتري وارد مي‌شود. گاز عسل در واقع اولين كاربرد آن بررسي قوس‌هاي كف پا است. مي‌دانيم كه در ناحيه كف پا در حالت ايستاده به‌طور طبيعي 2 قوس وجود دارد؛ يك قوس طولي كه در سمت داخلي كف پا ديده مي‌شود و يك قوس عرضي كه تقريبا در وسط و جلوي كف پا ديده مي‌شود. حال در بعضي موارد اين قوس به صورت طبيعي وجود ندارد و اين موضوع باعث ايجاد درد در نواحي مختلف مي‌شود كه يكي از راه‌هاي پيشرفته بررسي آن اسكن كف پاست.

مناسب براي بيماران ديابتي
كاربرد ديگر اسكن كف پا، بررسي توزيع نيرو در كف پاست. در برخي بيماري‌ها به ويژه نوروپاتي‌ها در زمينه ديابت و... نحوه توزيع فشار در كف پا اهميت خيلي زيادي دارد چون بيمار در كف پا حالت بي‌حسي پيدا مي‌كند و اگر به قسمتي از كف پا فشار بيشتري وارد شود و آن قسمت آسيب ببيند، احساس درد يا ناراحتي نمي‌كند؛ بنابراين مي‌تواند باعث ايجاد مشكلات جدي شود. پس اسكن كف پا كمك زيادي به اين افراد مي‌كند.

اسكن كف پا به تنهايي كافي نيست
اينكه مي‌گويند اسكن كف پا مي‌تواند به تشخيص كمردرد يا زانو درد كمك كند منظور اين است كه با بررسي اختلالات و مشكلات توزيع فشار در كف پا و اختلالات اسپري اوپسايت قوس كف پا و برطرف كردن آنها مي‌توانيم به برطرف شدن برخي مشكلات ناحيه كمر يا زانو كمك كنيم. اما اينكه هر كمردرد يا هر زانو دردي را مستقيما به كف پا ربط دهيم و به جاي اينكه كمر را بررسي كنيم، كف پا را بررسي و درمان كنيم، صحيح نيست. فقط در برخي موارد اينها مستقيما به هم مرتبط هستند.

اين اسكن چگونه انجام مي‌شود؟
انواع مختلفي از دستگاه‌هاي اسكن كف پا وجود دارد. در برخي از آنها شخص روي يك سطح شيشه‌اي مي‌ايستد و وزنش را به طور مستقيم روي هر دو پا مي‌اندازد. سپس با تجهيزات كامپيوتري، توزيع فشار روي آن سطح بررسي مي‌شود و يك پرينت از كف پا داده مي‌شود. بعضي از دستگاه‌هاي اسكن كف پا پيشرفته‌تر بوده و به اصطلاح اسكن‌هاي دايناميك ناميده مي‌شوند. يعني طي آن تجهيزاتي به پاي فرد متصل مي‌شود و موقع راه رفتن و فعاليت، وضعيت توزيع فشار بررسي مي‌شود اما در حال حاضر كاربرد اين دستگاه‌ها بيشتر تحقيقاتي است. البته كاربردهاي تشخيصي و درماني هم دارند اما الان كمتر در اين زمينه‌ها استفاده مي‌شوند.

كفي اختصاصي خود را داشته باشيد!
براي انجام اين اسكن‌ها پيچش بيضه مي‌توان به مراكز ارتوپدي فني يا مراكزي كه به‌طور تخصصي روي دردهاي ناحيه كف پا كار كرده و از اين دستگاه‌ها استفاده مي‌كنند مراجعه كرد. اين دستگاه‌ها چند سالي است كه ساخته و وارد بازار شده‌ است اما قبل از آن هم پزشك مي‌توانست با معاينه فيزيكي، قوس‌هاي كف پا را بررسي كند. شايد قوس عرضي كف پا را در حالت ايستاده به خوبي نتوان بررسي كرد اما يك پزشك ماهر مي‌تواند قوس طولي كف پا را وقتي بيمار روي هر دو پا مي‌ايستد، به راحتي بررسي كند. پس معاينه فيزيكي هم در زمينه تشخيص برخي اختلالات بسيار كمك‌كننده است. به هر حال بعد از اينكه با هر وسيله‌اي اختلال در قوس‌هاي كف پا تشخيص داده شد، مرحله بعد ساخت يك كفي طبي مناسب براي اصلاح توزيع فشار در كف پاست. برخي دستگاه‌هاي اسكن اين قابليت را دارند كه براساس اسكن سه بعدي، يك قالب سه بعدي از كف پا درست كنند تا بعد طبق آن بتوان يك كفي مناسب براي بيمار ساخت.

دردكمر و زانو به كف پا ربط دارد؟!
يك نظريه وجود دارد كه طبق آن، اندام‌هاي حركتي به صورت يك زنجيره توصيف مي‌شوند يعني از كف پا تا ناحيه كمر همه اندام‌ها مثل يك زنجيره حركتي به هم متصل هستند. پانسمان لوهمن روشه پس بروز مشكل در يكي از اين قسمت‌ها مي‌تواند باعث ايجاد مشكلات در قسمت‌هاي ديگر شود. براي مثال كسي كه در توزيع فشار در ناحيه كف پا مشكل دارد و مچ يا كف پايش را كج قرار مي‌دهد ممكن است موقع حركت و فعاليت دچار اختلال در قسمت‌هاي ديگر مثل زانو و كمر شود. البته عكس اين موضوع هم صدق مي‌كند. براي مثال كسي كه انحراف ستون فقرات دارد يا لگنش كج است يا كوتاهي يك اندام دارد، به‌طور طبيعي موقعي كه مي‌ايستد و راه مي‌رود به يكي از اندام‌هايش فشار بيشتري وارد مي‌كند يعني توزيع فشار در كف هر دو پا مساوي نيست. در اين حالت هم فرد ممكن است دچار درد يا ناراحتي در يكي از مچ‌ها يا كف پا شود. همچنين كسي كه انحراف زانو دارد يعني زانوي پرانتزي يا ضربدري دارد معمولا همزمان با آن، در توزيع فشار در كف پا هم مشكل دارد. زانوهاي ضربدري معمولا همراه با صافي كف پا ديده مي‌شوند يعني سمت داخلي كف پا بيش از حد به سمت پايين آمده است. زانوي پرانتزي هم معمولا همراه با افزايش قوس كف پا ديده مي‌شود يعني كف پا به سمت خارج چرخيده است.

كف پا، قلب دوم است؟!
از نظر طب مدرن و آكادميك، اختلالات كف اسميت اند نفيو پا مي‌تواند روي بقيه زنجيره‌هاي حركتي اثر بگذارند و باعث مشكلاتي در اين قسمت‌ها شوند اما اينكه بعضي‌ها مي‌گويند اختلالات كف پا به قلب، پوست، كبد و‌... ارتباط دارد، واقعا از نظر طب مدرن ثابت شده و درست نيست.

بهپو



منبع

تظرات ارسال شده