همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 چگونه با طب سنتي زكام را درمان كنيم؟‌

مي‌شود. مصرف چنين حريره‌اي از ديدگاه طب جديد نيز چون حاوي مواد غذايي امگا-۳ مثل بادام است در كاهش آبريزش بيني آلرژيك و آسم مفيد است.

به گزارش :علي بهادري، متخصص طب سنتي، در مورد درمان و بهبود دردهاي ناشي از سرماخوردگي با استفاده از طب سنتي گفت: در اين دوران غذاهاي چرب، شور و غليظ نبايد خورد و در مقابل بايد بخورات و بوييدني‌هايي مانند سياه‌دانه و بابونه مصرف كرد.

وي علائم زكام را از راه بيني به‌سختي نفس كشيدن، در بيني سخن گفتن، خروج ترشحات و رطوبت از بيني برخلاف عادت طبيعي، كم شدن حس بويايي عنوان كرد.

اين متخصص طب سنتي تصريح كرد: گاهي زكام براثر عوامل خارجي كه گرمايي هستند، ايجاد مي‌شود درنتيجه باعث خارج پانسمان suprasorb شدن رطوبت‌هاي مغز به سمت بيني و حلق خواهد شد مانند قرار گرفتن در آفتاب يا نزديك آتش قرار گرفتن، بوئيدن چيزهاي گرم مثل مشك و زعفران يا خوردن چيزهاي گرم مثل خردل، سير، پياز و مانند اين‌ها يا ماليدن روغن‌هاي گرم كه داراي علائم احساس خارش و سوزش در بيني، سرخي چشم‌ها و بيني و احيانا كمي سرخي صورت كه معمولا با تب هم همراه است.

وي ادامه داد: اما اگر براثر عوامل سرد اين زكام ايجاد شود مانند برهنه نگه‌داشتن سر به مدت طولاني در هواي سرد يا مواجهه با آب سرد يا سر را برهنه كردن بعد از ورزش و استحمام، فرد دچار احساس سنگيني در سر مي‌شود و آنچه از بيني و حلق خارج مي‌شود، غليظ و سفيد يا مايل به كبودي است.

بهادري اظهار كرد: گاهي زكام به سمت حلق مي‌رود كه در اين صورت فرد به سردرد و سوزش سر و چشم، ريزش اشك از چشم، تلخي دهان و حلق، تشنگي، خروج هواي گرم از بيني، تندي و گرمي منافذ بيني دچار مي‌شود و بيمار پيوسته ميل به خوابيدن دارد. همچنين بي‌مزگي و بدمزگي دهان و احساس طعم سوختگي در اعصاب دهان را احساس مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه حتي استرس، اضطراب و وضعيت نامناسب روحي هم مي‌تواند به‌ طور غيرمستقيم از عوامل ايجادكننده زكام شود، گفت: فردي كه دچار اين حالت مي‌شود، مي‌تواند استحمام كند چون عرق كردن برايش مفيد است. رطوبت‌ها و بخارها كه سبب زكام مي‌شوند با عرق خارج مي‌شوند به شرطي كه در هنگام خروج، بدن و سر به‌خوبي پوشانده شوند.

وي با توصيه به خوردن سوپ در زمان سرماخوردگي گفت: سوپ سرماخوردگي حاوي رشته‌فرنگي يك فنجان، آب شش ليوان، روغن كنجد دو قاشق، شويد نصف نعلبكي، بال مرغ باكمي پياز و نمك و زردچوبه و يك ليموعماني تهيه‌شده و در روز يك تا دو مرتبه مصرف شود.

وي تصريح كرد: فردي كه دچار سرماخوردگي شده بايد از مصرف گوشت‌هاي غليظ (مثل گوشت گاو و گوساله)، غذاهاي تند، غليظ، بسيار شور، بسيارترش، چرب و سرخ‌كرده، لبنيات، روغن زياد، نوشيدني‌ها و غذاهاي مولد گاز مثل حبوبات، گردو، پنير كهنه، سير و پياز خام، سبزيجات تند پانسمان نقره براي سوختگي مثل شاهي، ميوه‌هاي با طبيعت سرد و تر، پرتقال، نارنگي، سالاد و ماست و مخلفات به همراه غذا، آب يخ، قهوه و كاكائو، شيريني كه در قنادي تهيه مي‌شود، غذاهاي آماده يا مانده و كارخانه‌اي و ... اجتناب كند.

متخصص طب سنتي گفت: اگر تب همراه با بيماري است، بيمار به حمام نرود و در زمان ابتلا به زكام بايد از ورزش شديد و از نشستن در كنار آب جاري و در برابر باد پرهيز كرد.

وي ادامه داد: نوشيدن آب گرم درزماني كه حلق درگير شده مفيد است و آن را نرم مي‌كند. در زمان ابتلا به بيماري، حركت دادن اندام‌هاي تحتاني بدن (ورزش و نرمشي كه باعث حركت پايين‌تنه شود) بسيار مفيد است و ماده را به‌سوي پايين مي‌كشد.

وي ادامه داد: بادام، مغز را تقويت مي‌كند و گشنيز مانع صعود بخارها به‌سوي مغز مي‌شود. مصرف چنين حريره‌اي از ديدگاه طب جديد نيز چون حاوي مواد غذايي امگا-۳ مثل بادام است در كاهش آبريزش بيني آلرژيك و آسم مفيد است.

اين نمايندگي شركت لوهمن روشه متخصص طب سنتي برخوردن غذاهاي نرم تاكيد كرد و گفت: آبگوشت، سوپ و شورباهايي كه در آن شلغم و اسفناج باشد، توصيه مي‌شود. اين‌گونه غذاها بهتر هضم مي‌شوند و مانع تجمع اخلاط غليظ و مواد زائد در بدن مي‌شوند.

وي گفت: سياه‌دانه، بازكننده گرفتگي‌هاي بيني و سينوس‌هاست و مخصوصا اگر با سركه باشد براي زكام مفيد است، اين در حالي است كه تأثير درماني سياه‌دانه در سينوزيت در مقالات طب جديد برابر با آنتي‌بيوتيك بيان‌شده است. خوردن تخم كتان به همراه عسل باكمي فلفل سودمند است و مصرف تخم كتان از ديدگاه طب جديد براي آبريزش بيني آلرژيك مفيد اعلام‌ شده است.

وي به درمان سريع سرماخوردگي با روش‌هاي طب سنتي اشاره كرد و گفت: آويشن با خواص سرشاري كه دارد براي عفونت‌هاي ريوي بسيار موثر است. در طول سرماخوردگي پودر آويشن را در غذا، شير، آب و چاي بريزيد و ميل كنيد.

بهادري نمايندگي اسميت اند نفيو اضافه كرد: يك قاشق چاي‌خوري پودر زنجبيل يا دو قاشق چاي‌خوري زنجبيل رنده شده تازه را درون آب جوش بريزيد و به مدت پنج دقيقه آن را با حرارت ملايم دم‌كرده و سپس آن را با عسل شيرين كرده و ميل كنيد.

منبع: سلامانه



منبع

تظرات ارسال شده