همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
به اين دليل كودكتان را تشويق به كتابخواني كنيد

كودكان را باهوش‌تر كنند، اما مطابق تحقيق جديدي كه نتابج در آن نشست سالانه جامعه دانشمندان علوم اعصاب منتشر شد، كتاب‌ها مي‌توانند نحوه رشد مغز را هم تغيير بدهند.

به گزارش ، كسي نيست كه نداند كتاب و وسايل آموزشي، بيماري پوستي مي‌توانند كودكان را باهوش‌تر كنند، اما مطابق تحقيق جديدي كه نتابج در آن نشست سالانه جامعه دانشمندان علوم اعصاب منتشر شد، كتاب‌ها مي‌توانند نحوه رشد مغز را هم تغيير بدهند.

قشر مغز، لايه سطحي چين خورده مغز است كه اعمال مغزي سطح بالا را انجام مي‌دهد، مطالعاتي كه تا حالا روي دوقلوهاي همسان و ناهمسان انجام شده‌اند، نشان داده‌اند كه ژن روي نحوه تكامل قشر مغز تأثير مي‌گذارد، اما ما تا به حال اطلاع نداشتيم كه تجارب ما در سال‌هاي اول زندگي تا چه ميزان روي ژل هيدروسرب نحوه رشد قشر مغز تأثير مي‌گذارند.

بك دانشمند علوم اعصاب به نام مارتا فرح از دانشگاه پنسيلوانيا همراه همكارانش، تحقيقي در اين مورد ترتيب داد. او ۶۴ كودك از خانواده‌هاي كم‌درآمد را انتخاب كرد و آنها را زمان تولد تا بلوغ مورد بررسي قرار داد. در اين مدت آنها از خانه‌هاي اين كودكان بازديد مي‌كردند تا شرايط محيطي مؤثر بر اطفال را مورد ارزيابي قرار دهند. آنها به چيزهايي مثل تعداد كتاب‌ها و وسايل آموزشي در خانه‌ها و همچنين ميزان حمايت و دلگرمي مثبتي كه كودكان اترومن از والدينشان دريافت مي‌كردند، توجه كردند.

۱۰ سال بعد از آخرين بازديد، آنها با دستگاه MRI مغز كودكان را بررسي كردند و متوجه شدند كه ميزان تحريكات ذهني كه كودكان در خانه در ۴ سالگي دريافت مي‌كنند، مي‌تواند پيشبيني‌كننده ضخامت قشر مغز در دو ناحيه مغز، در سن بلوغ باشد. هر چقدر ميزان تحريكات بيشتر باشد، ضخامت قشر مغز هم «كمتر» مي‌شود. يكي از ناحيه‌اي كه ضخامت آن كمتر مي‌شد، شيار گيجگاهي تحتاني بود كه كارهاي ديداري پيشرفته‌اي مثل تشخيص كلمات را انجام مي‌دهد.

بر پانسمان هارتمن اساس همين تحقيق مشخص شد كه شرايط محيطي در ۸ سالگي به مراتب تأثير كمتري روي رشد مغز مي‌گذارند.

در حين تكامل مغز، سيناپس‌هاي يا ارتباطات نوروني ايجاد مي‌شود، در فرايندي كه اصطلاحا به آن هرس سيناپسي گفته مي‌شود، اين فرايند سيناپس‌زايي محدود مي‌شود و قشر مغزي كم‌ضخامت‌تر، اما كاراتر از نظر قدرت پردازش ايجاد مي‌شود. هر چه ميزان تحريكات ذهني در كوكي بيتر باشد، اين هرس بهتر انجام مي‌شود.

به اين ترتيب، از اين تحقيق مي‌توان نتيجه گرفت پماد مدي هاني كه بايد توجه زيادي روي نحوه آموزش كودكان سال‌هاي اول زندگي و به خصوص در سن و سال حول و حوش ۴ سالگي داشت.

منبع: يك پزشك



منبع

تظرات ارسال شده