همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 دلايل ايست قلبي جنين در رحم مادر

اختلال در خون‌رساني جفت، تأخير در رشد و كنده شدن جفت رخ دهد.

شيرين قاضي‌زاده اظهار داشت: اگر جنين تأخير رشد داشته باشد و جريان خون‌رساني جفت كافي نباشد دچار ايست قلبي در رحم مادر مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه بيماري‌هاي زمينه‌اي مادر مي‌تواند در اين مسئله دخيل باشد افزود: ديابت، فشار خون پيشرفته، اختلالات انعقادي مانند ترومبوفيلي سبب مي‌شود تا لخته‌هاي كوچكي هارتمن داخل عروق جفتي ايجاد شود و با كند شدن جريان خون‌رساني به جنين تأخير رشد به وجود آيديا جريان خون‌رساني به جاي آنكه از رحم به جنين منتقل شود برعكس مي‌شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در پاسخ به اينكه چگونه مي‌توان از ايجاد چنين مشكلي پيشگيري كرد گفت: معمولاً از 2 تا 3 هفته قبل‌تر از ايجاد چنين مشكلي حركات جنين كاهش مي‌يابد و اگر مادر به پزشك زنان مراجعه كند معاينات حاكي از كاهش رشد رحم و حركات بسيار كم جنين خواهد بود كه معمولاً سونوگرافي داپلر از زماني كه جنين قابليت حيات پيدا مي‌كند براي تشخيص وضعيت جريان خون در جفت توصيه مي‌شود حتي در مواردي عفونت بدن كه مادر سابقه بيماري قلبي را در شرح حال خود براي پزشك عنوان مي‌كند اكوكارديوگرافي قلب جنين را درخواست مي‌دهيم.

وي ادامه داد: البته يكسري علايم جنين هم در ايست قلبي داخل رحمي جنين مؤثر است كه بيماري‌هاي قلبي خود جنين، عفونت‌هاي پيشرفته و بيماري‌هاي عفوني كه ممكن است از مادر به جنين منتقل شده باشد نيز در ايست قلبي جنين دخيل هستند كه علايم هشدار دهنده قبلي ندارند و حتي اين اختلالات در سونوگرافي هم مشخص نمي‌شود.

قاضي‌زاده گره خوردن بند ناف را يكي ديگر از دلايل ايست قلبي در جنين دانست و افزود: اين مسئله معمولاً در جنين‌هاي دوقلو كه در يك ساك قيمت پانسمان هارتمن حاملگي مشترك قرار دارند ممكن است بيشتر اتفاق بيفتد چرا كه با حركت يك جنين، جنين ديگر تحت فشار قرار مي‌گيرد و جريان خون از يك جفت به جفت ديگر منتقل مي‌شود تا حدي كه يك جنين به عنوان دهنده خون و جنين ديگر به عنوان گيرنده خون قرار مي‌گيرد تا حدي كه رشد يكي از جنين‌ها كند شده و در نهايت منجر به مرگ او مي‌شود.

اين متخصص زنان و زايمان كنده شدن جفت را هم يكي ديگر از دلايل ايست قلبي جنين برشمرد و گفت: اگر جفت بيش از 50 درصد كنده شود اين مسئله به وجود مي‌آيد كه مادر با علايمي مانند انقباضات رحمي، خونريزي و درد شديد مواجه مي‌شود.

وي پماد هارتمن در پاسخ به اينكه آلودگي‌هاي محيطي به ويژه آلودگي هوا چقدر مي‌تواند در اين مسئله دخيل باشد خاطرنشان كرد: آلودگي‌هاي محيطي به ويژه آلودگي هوا معمولاً در دوراني كه در جنين در رحم مادر قرار دارد سبب مرگ جنين نمي‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران به مادران باردار توصيه كرد تا در ماه‌هاي آخر بارداري نسبت به حركات جنين در شكم حساس باشند چرا كه روزانه حداقل بايد يكبار جنين تكان خورده و هر مرتبه سه ضربه را احساس كنند.

به گفته اين متخصص زنان و زايمان در صورت مراجعات به موقع مادر به پزشك و انجام معاينات ضروري جنين‌هايي كه با اختلالات خون‌رساني اكتيكوت در جفت و رشد مواجه مي‌شوند را مي‌توان با ختم زودهنگام بارداري از رحم خارج كرده و از هفته 26 جنين‌هايي كه حداقل يك كيلوگرم داشته باشند را در دستگاه‌هاي ويژه NICU با شرايط خاص نگهداري كرد تا از مرگ جنين در رحم مادر پيشگيري شود.

تابناك



منبع

تظرات ارسال شده