همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 خوشمزه هاي ضد نفخ كه لاغرتان مي كنند

دفع بد بوي گاز شكم و آروغ زدن تنها برخي از دلايل دردسرسازي هستند كه باعث مي‌شوند به دنبال راه‌هايي براي جلوگيري از نفخ باشيم.

به گزارش : بعضي از غذا‌ها و خوراكي‌هايي كه به خوبي مي‌توانند نفخ را از بين ببرند يا از آن پيشگيري كنند، نعناع فلفلي، زنجبيل، بابونه و سركه سيب هستند.

علاوه بر افزودن غذا‌هاي ضد نفخ به رژيم غذايي، راهكار‌هاي طبيعي ديگري نيز وجود دارند كه شكم‌تان را صاف مي‌كنند. مثلا زغال فعال، پروبيوتيك‌ها و برخي از گياهان مي‌توانند شما را از درد‌هاي ناشي از نفخ و گاز در شكم رها كنند. ضمنا بايد از مصرف غذا‌هاي نفاخ نيز اجتناب كنيد.

علت‌هاي اصلي نفخ و گاز شكم

گاز يا نفخ بخشي طبيعي از پروسه‌ي گوارش به هنگام تجزيه‌ي غذا در روده‌هاست. نفخ مي‌تواند در اثر مصرف غذا‌هاي نفاخ توليد شود مانند حبوبات و غذا‌هاي پُرفيبر. ضمنا غذا‌هايي كه حاوي فروكتوز و سوربيتول هستند نيز به خوبي جذب نمي‌شوند و احساس نفخ ايجاد مي‌كنند.

اگر دچار آئوروفاژي (بلع مقدار زيادي هوا) باشيد نيز ممكن است متوجه شويد هواي زيادي در شكم‌تان جمع شده است. به غير از خوردن غذا‌هايي مانند بروكلي، قيمت پماد زخم بستر كلم فندقي و كلم برگ كه نفخ توليد مي‌كنند، استرس نيز مي‌تواند مشكلات گوارشي، چون گاز و نفخ ايجاد كند. به گفته‌ي پزشكان، استرس مي‌تواند موجب نفخ، تهوع و اسهال شود، مخصوصا اگر يك مشكل گوارشي مزمن هم داشته باشيد. دلايل ديگر نفخ و گاز شكم، سندروم روده تحريك پذير، عدم تحمل لاكتوز، حساسيت غذايي و ريفلاكس اسيد معده است.

چاي بابونه

يكي از بهترين راهكار‌هاي رها شدن از گاز و نفخ شكم، نوشيدن چاي بابونه است. بابونه به دليل ويژگي‌هاي ضد نفخ براي گوارش و آرامبخش بودنش براي اعصاب معروف است.

يك تا دو قاشق چايخوري برگ خشك بابونه را در يك فنجان آب جوش بريزيد، روي آن را بپوشانيد و اجازه دهيد ۱۰ دقيقه دم بكشد. اين دمنوش ضد نفخ را سه بار در روز بنوشيد.

نعناع فلفلي

گياه نعناع فلفلي نيز به خوبي مي‌تواند گاز و نفخ روده‌ها را از بين ببرد. مصرف اين گياه درمانگر، انقباضات عضلاني در روده‌ها را از بين مي‌برد. بسياري از مطالعات نشان داده‌اند كپسول روغن نعناع فلفلي براي نفخ مزمن مفيد است.

براي برطرف كردن نفخ‌تان مي‌توانيد يك فنجان چاي نعناع فلفلي بنوشيد. چند برگ تازه نعناع فلفلي در فنجاني آب جوش بريزيد و بگذاريد ۱۰ دقيقه دم بكشد. اين دمنوش را دو تا سه بار در روز بنوشيد.

زنجبيل

زنجبيل نيز براي رفع نفخ مفيد است، زيرا خواص ضد التهابي بر سيستم گوارش دارد. براي درمان مشكلات ديگر گوارشي، قطره فروزومال چون حالت تهوع، استفراغ و شكم درد نيز مي‌توانيد از زنجبيل استفاده كنيد.

يك تكه‌ي دو تا سه سانتيمتري از زنجبيل جدا كرده، خرد كنيد و با آن چاي زنجبيل تهيه كنيد. اين دمنوش را ۲۰ دقيقه قبل از صرف غذا بنوشيد تا بعد از غذا دچار نفخ نشويد.

چاي زردچوبه و زنجبيل

زردچوبه را ادويه‌ي طلايي مي‌نامند، چون خواص بي‌نظيري براي گوارش دارد. اين گياه داراي تركيباتي است كه از نفخ جلوگيري مي‌كنند. زردچوبه، سيستم گوارش را تحريك مي‌كند تا موثرتر كار كند. عصاره‌ي زردچوبه نيز مي‌تواند خيلي از علائم سندروم روده تحريك پذير را تسكين بدهد.

خواص گوارشي زردچوبه ناشي از تركيبي به نام كوركومين هستند كه يك آنتي اكسيدان قدرتمند و ضد التهاب است. با نوشيدن يك فنجان دمنوش گرم و آرامشبخش زردچوبه و زنجبيل از درد و ناراحتي نفخ خلاص شويد.

يك دوم قاشق چايخوري پودر زردچوبه و يك دوم قاشق چايخوري پودر زنجبيل را در يك فنجان آب جوش بريزيد و خوب هم بزنيد. اجازه دهيد ۵ دقيقه دم بكشد، پس از خنك شدن يك قاشق چايخوري عسل و كمي فلفل سياه به آن اضافه كنيد تا زردچوبه در بدن بهتر جذب شود. اين دمنوش را دو بار در روز بنوشيد.

پروبيوتيك‌ها

پروبيوتيك‌ها كمك مي‌كنند از حجم گاز در روده‌ها كاسته شده و شكم دردتان تسكين پيدا كند. دانشمندان كشف كرده‌اند كه پروبيوتيك‌ها مي‌توانند ساختار ميكروبيوتاي روده را بهبود بدهند و در چسب بخيه نتيجه طي فرايند گوارش، گاز كمتري توليد شود. ماست پروبيوتيك يكي از غذا‌هايي است كه مي‌تواند شما را از علائم نفخ رها كند.

سركه سيب

اگر مي‌خواهيد يك رژيم غذايي ضد نفخ در پيش بگيريد بايد روزتان را با يك ليوان سركه سيب رقيق شده شروع كنيد. سركه سيب به گوارش چربي‌ها در روده‌ها نيز كمك مي‌كند و براي تسكين علائم سوزش معده نيز مفيد است.

براي جلوگيري از احساس نفخ بعد از غذا، يك قاشق غذاخوري سركه سيب را با يك ليوان آب گرم مخلوط كرده و قبل از ناهار و شام بنوشيد. اگر طعم اين تركيب را دوست نداريد مي‌توانيد يك قاشق عسل نيز به آن اضافه كنيد.

زغال فعال

زغال فعال مي‌تواند حجم گاز روده‌ها را طي فرايند گوارش كاهش بدهد. قرص‌هاي زغال فعال احساس نفخ را تسكين مي‌دهند.

همچنين اگر غذاي نفاخي مانند لوبيا و كلم خورده‌ايد مي‌توانيد از زغال فعال براي رفع نفخ‌تان استفاده كنيد.

دارچين

غذا‌هاي ضد نفخي كه حاوي دارچين هستند به تشديد خواص آن‌ها كمك كرده و نفخ را بهتر تسكين مي‌دهند.

دارچين خواص ضد ميكروبي دارد كه مي‌تواند عفونت‌هاي روده‌اي را كه سبب تجمع گاز مي‌شوند از بين ببرد. مطالعاتي نشان داده‌اند تركيبات موجود در دارچين مي‌توانند به نابودي عفونت‌هاي ناشي از هليكوباكترپيلوري كمك كنند.

زيره

دانه‌هاي زيره نيز قدرت خاصي در برزرف كردن نفخ شكم دارند. زيره داراي خاصيت ضد پزشكي كودكان التهابي بوده و اسپاسم‌هاي عضلاني را كاهش مي‌دهد. دو قاشق چايخوري دانه‌هاي زيره را خرد كرده و به يك فنجان آب جوش اضافه كنيد، بگذاريد ۱۵ دقيقه دم بكشد، صاف كنيد و بنوشيد. از اين دمنوش روزي ۴ بار مي‌توانيد استفاده كنيد.

نكاتي براي پيشگيري از نفخ شكم

بهترين راه پيشگيري از نفخ شكم، خوردن غذا‌هايي است كه براي معده و روده مفيدند. همچنين بايد غذا را آهسته بخوريد تا به آن فرصت بدهيد خوب جويده شوند و پُرخوري نكنيد.

آهسته بخوريد و بنوشيد

آهسته غذا خوردن باعث مي‌شود گوارش ما بهتر عمل كرده وهواي كمتري نيز ببلعيد.

از خوردن غذا‌هاي نفاخ اجتناب كنيد

اگر متوجه شديد بعد از خوردن غذا‌هاي خاصي دچار علائم نفخ و گاز مي‌شويد پس از آن‌ها دوري كنيد.

بعد از صرف غذا راه برويد

يك پياده روي سبُك مي‌تواند كمك خوبي براي شروع گوارش باشد.

كمتر غذا‌هاي چرب مصرف كنيد

غذ‌هايي كه چربي زيادي دارند نه تنها براي قلب‌تان مضرند بلكه مانند ترمزي براي گوارش عمل مي‌كنند.

كمتر لبنيات مصرف كنيد

اگر عدم تحمل لاكتوز داريد از مصرف لبنيات خودداري كنيد. لاكتوز نوعي كربوهيدرات موجود در محصولات لبني است كه برخي از افراد به سختي مي‌توانند آن را هضم كنند. مشكل در هضم لاكتوز مي‌تواند موجب تجمع گاز زيادي در روده‌ها شده و احساس نفخ و درد و ناراحتي به فرد بدهد. اگر متوجه شديد درمان سوختگي با آب جوش شير، پنير و ساير محصولات لبني باعث نفخ روده‌هاي‌تان مي‌شوند پس آن‌ها را مصرف نكنيد. خوردن ماست يا كفير مشكلي ندارد، زيرا اين غذا‌ها پروبيوتيك دارند و به پيشگيري از نفخ كمك مي‌كنند.

ركنا



منبع

تظرات ارسال شده