همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 مصرف زياد لبو در اين دوران  ممنوع

و رفع انسداد مجاري توصيه مي شود؛ در عين حال، لبو سبب درجاتي از يبوست مي شود و زياده روي در مصرف آن مي تواند سبب غلظت خون شود.

به گزارش : عضو هيات علمي پژوهشكده علوم غدد درون ريز دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با اشاره به نتايج مطالعه اي مبني بر مضربودن مصرف مكمل ها و محصولات حاوي نيترات بالا در دوران بارداري، گفت: مصرف زياد اينگونه مواد مانند لبو به ويژه در بارداري، عوارض نمايندگي شركت لوهمن روشه جبران ناپذيري به دنبال دارد.

به گزارش ايرنا، به تازگي در فضاي مجازي توصيه هايي به شكل گسترده به زنان باردار مي شود مبني بر اينكه با مصرف آب لبو، مي توانند ميزان آهن بدن را افزايش دهند و نوشيدن آب لبو در دوران بارداري، به حفاظت از زنان باردار در برابر كم خوني كمك مي كند.

دكتر زهرا بهادران، بر لزوم اهميت سلامت مادر و جنين تاكيد و به مادران باردار توصيه كرد: تا زماني كه فوايد مصرف محصول غذايي يا مكمل دارويي از نظر علمي ثابت نشده است و تا هنگامي اعصاب كه مادران از نحوه صحيح مصرف محصولي آگاهي لازم را به دست نياورده اند، از مصرف آن خودداري كنند.

وي مشخصا درمورد محدوديت هاي مصرف لبو در دوران بارداري گفت: زنان در طول دوران بارداري بايد از مصرف مداوم و زياد محصولاتي مانند لبو به شكل هاي مختلف همچون مكمل هاي ورزشي، پودر لبو يا آب لبو پرهيز كنند.
بهادران در اين خصوص توضيح داد: لبو حاوي مقادير زيادي نيترات است؛ اگر چه پيشنهاد شده نيترات موجود در لبو مي تواند در برخي اختلالات بارداري نظير فشار خون بالا و مسموميت بارداري مفيد واقع شود، اما بايد توجه داشت كه براساس مطالعات انجام شده در انسان و حيوان، پانسمان كلاژن مصرف زياد نيترات به دليل توانايي تبديل به تركيبات نيتروزه، ايجاد هموگلوبينميا، ايجاد اختلال در عملكرد غده تيروئيد، ايجاد ناهنجاري هاي مادرزادي و سرطان زا بودن، مي تواند پيامدهاي جبران ناپذيري روي جنين داشته باشد.

متخصص تغذيه بيان كرد: بر اساس اصول طب سنتي، لبو براي تقويت سيستم ايمني، استحكام استخوان و عضله، لاغري و رفع انسداد مجاري توصيه مي شود؛ در عين حال، لبو سبب درجاتي از يبوست مي شود و زياده روي در مصرف آن مي تواند سبب غلظت خون شود.

وي پانسمان نقره براي سوختگي ادامه داد: همچنين در افرادي كه معده ضعيف دارند، مصرف زياد لبو سبب نفخ مي شود و در طب سنتي نيز آمده است افرادي كه مزاج سرد و خشك دارند، نبايد در فصل پاييز و زمستان در مصرف لبو زياده روي كنند.

عضو هيات علمي پژوهشكده علوم غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، درخصوص مطالعه انجام شده در اين پژوهشكده در مورد خطرات ناشي از مصرف محصولات حاوي نيترات در بارداري گفت: طبق نتايج اين مطالعه بايد از مصرف بي رويه مكمل هاي حاوي نيترات بالا در دوران بارداري خودداري كرد.

در نمايندگي اسميت اند نفيو مقاله اي كه اخيرا توسط اين محقق و جمعي از استادان و پژوهشگران كشور تهيه و در نشريه Pregnancy Hypertension منتشر شده، تاكيد شده است كه زنان باردار بايد از مصرف بي رويه اين مكمل ها در دوران بارداري پرهيز كنند.

عصر ايران



منبع

تظرات ارسال شده