همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
تصوير مرتبط

تعداد زيادي از مراجعين به درمانگاه هاي ارتوپدي را بيماراني تشكيل ميدهند كه دستشان بر اثر اصابت جسم تيزي پاره شده است.
اين آسيب هاي دست بسيار مهم هستند. بايد به خاطر داشت كه جسم تيز حتي اگر زخم كوچكي در حد چند ميليمتر در دست ايجاد كند ميتواند به عمق رفته و به تاندون يا اعصاب صدمه بزند پس هر زخمي در دست مهم است و بايد آنرا به پزشك نشان داد.

بسياري از بيماران زخم دستشان را بي اهميت مي انگارند و بعد از چند روز متوجه ميشوند انگشتان دستشان به خوبي كار نميكند و تازه آن زمان به پزشك مراجعه ميكنند. همين چند روز تاخير ميتواند آثار بسيار نامطلوبي را بر نتيجه درمان آسيب داشته باشد.

نكته مهم بعدي اينست كه در درمان آسيب هاي دست ظرفيت خطا پايين است. اولين درمان بايد بهترين درمان باشد و در صورتيكه درمان اوليه به توسط فرد كم تجربه اي انجام شود ممكن است بعدا نتوان مشكلات را اصلاح كرد. پس سعي كنيد در اولين مراجعه به پزشك مورد اطمينان و متبحري مراجعه كنيد.

نتيجه تصويري براي ‪Hand wound‬‏

تصوير مرتبط

پزشك در مواجهه با اين آسيب ها ابتدا سعي ميكند وسعت ضايعات را تشخيص دهد. اينكه آيا بجز زخم پوستي به تاندون، عصب، رگ، استخوان و ديگر بافت هاي مهم هم آسيب وارد شده است يا خير. گاهي اوقات اين تشخيص با معاينه بيمار امكانپذير است و گاهي اوقات براي تشخيص قطعي راهي جز انجام عمل جراحي نيست.

در حين جراحي دست بيمار بيحس شده يا بيمار بطور كامل بيهوش ميشود. سپس بعد از شستشوي كامل زخم با سرم و مايعات ضد عفوني كننده مخصوص، پزشك معالج لبه هاي زخم پوستي را بيشتر باز كرده و عمق زخم را بررسي ميكند. اگر هر كدام از عناصر داخلي دست دچار آسيب شده بودند در همان مرحله آنها را ترميم ميكند.

پزشك در ابتدا مواد خارجي و بافت هاي مرده را از زخم خارج كرده ( به اين كار دبريدمان ميگويند) و سپس در صورت شكسته بودن استخوان ها پزشك سعي ميكند تا آنها را يا پين يا پيچ فيكس كند. در صورت پاره بودن تاندون ها آنها را ترميم كرده و در صورت پاره بودن عصب هم اقدام به ترميم آنها ميكند. رگ هاي پاره شده را ميتوان در اكثر اوقات بدون اينكه مشكلي براي بيمار ايجاد شود بست ولي در بعضي موارد نياز ميشود تا رگ پاره شده هم ترميم شود.

كپسول مفصلي، ليگامان ها و ديگر بافت هاي آسيب ديده هم ترميم شده و سپس در مرحله نهايي پوست ترميم ميشود. گاهي اوقات ممكن است قسمتي از پوست كنده شده باسد و پوست كافي براي بستن زخم در اختيار نباشد. در اين موارد ممكن است از پيوند پوست استفاده شود.

تمام بازسازي هاي ذكر شده را تنها وقتي ميتوان در مرحله اول انجام داد كه زخم تميز باشد. اگر زخم آلوده و كثيف باشد پزشك معالج بعد از دبريدمان، تنها استخوان هاي شكسته شده را فيكس كرده و در صورت لزوم رگ هاي آسيب ديده را ترميم كرده و زخم را ميبندد و سپس در مراحل بعد و با تاخير اقدام به ترميم بافت هاي ديگر ميكند. هدف از اين اقدام پيشگيري و ممانعت از بروز عفونت است.

پس از جراحي دست بيمار پانسمان شده و در يك آتل گذاشته ميشود تا بيحركت باشد. دست بيمار بايد تا چند روز بالاتر از سطح فلب وي قرار بگيرد تا ورم نكند. به بيمار تا چند روز بعد از جراحي آنتي بيوتيك داده ميشود تا از بروز عفونت در زخم پيشگيري شود. همچنين در صورت لزوم به بيمار سرم يا واكسن ضد كزاز داده ميشود. بعد از گذشت زمان لازم بيمار بايد تحت نظر پزشك و فيزيوتراپ متبحر، حركات انگشتان دست را انجام دهد تا كارايي دست به حالت قبل از آسيب بازگردد.

منبع:

ايران ارتوپد

تظرات ارسال شده