همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
در پاييز اين بيماريها سراغتان مي آيد

عفونت هاي حاد گوش

بيشتر در زمستان و در بچه ها در اثر استنشاق هواي سرد ايجاد مي شود كه با علائم درد گوش و حالت تهوع نمايان مي شود و حتما بايد به پزشك مراجعه شود.

سينوزيت

كاملا با فصل سرما بدتر مي شود. علائم سردرد، تب، گرفتگي بيني و گاهي آبريزش بيني دارند كه بايد توسط متخصص ويزيت شوند و درمان هاي به خصوص بگيرند، بايد از كشيدن سيگار و هواي خشك خانه پرهيز كنند و در هنگام خروج از خانه بيني و دهان خود را بپوشانند.

برونشيوليت

در بچه هاي زير ۲ سال در فصل پاييز و زمستان خيلي شايع است و با علائم افزايش موكوس و التهاب مجاري ريز تنفسي (برونشيول) ديده مي شود، از طريق استنشاق ذرات تنفسي فرد هيدروژل مبتلا يا تماس بيشتر با فرد حامل ويروس منتقل مي شود.

سندروم رينود

اين بيماري خصوصا در خانم ها شايع است و به شكل اختلال گردش خون در دست ها، انگشتان، بيني و گونه هاي خود را نشان مي دهد اين بخش ها دچار سفيدي و گاهي قرمزي مي شود. انگشتان در خيلي موارد سرد، بي حس و دردناك است و گاهي متورم مي شود. پوست اين نواحي درخشان است و حتي ممكن است فرد حس لمس خود را از دست بدهد. بايد حتما دستكش و جوراب هاي ضخيم راحت بپوشند.

بيماري هاي قلبي

با كاهش فشار اتمسفر در اين فصل و افزايش فعاليت قلبي و ريوي ممكن است نارسايي و مشكلات قلبي در اين فصل تشديد شود. شايع ترين علائم آن تنفس عميق، آهسته، خستگي، افزايش ضربان قلب، تهوع و افزايش فشار خون است و خطر سكته قلبي افزايش مي يابد. بيماران حتما بايد ۳۰ تا ۴۰ دقيقه پياده روي خارج از خانه داشته باشند و داروهاي تجويزشده توسط پزشك را مصرف كنند.

بيماري ها روماتيسمي

با كاهش درجه حرارت، بيماري هاي روماتيسمي تشديد يا ايجاد مي شود. آرتريت شايع ترين بيماري روماتيسمي پانسمان زخم در اين فصل است كه با علائم خشكي مفصل، تورم، حساسيت و درد شناخته مي شود و نيز اوستئوآرتريت لگن ديده مي شود.

به بيماران توصيه مي شود در هواي سرد و باراني بيرون نروند، از دوش آب گرم و درمان هاي ضدالتهاب، ضددرد، طب سوزني، مكمل هاي كلسيم و ويتامين D استفاده كنند، لباس گرم بپوشند و تمرينات درماني خود را انجام دهند تا حركت مفصل و عضلات خود را به خوبي حفظ كنند، تمرينات تنها در اتاق گرم انجام مي شود و تا جايي كه حركات باعث تشديد درد نشود، ادامه پيدا كند.

چاقي

معضل بزرگ اين فصل است كه به خاطر عدم فعاليت، چربي در بدن ذخيره مي شود. تنها مسئله از ريخت افتادن براي ما مطرح نيست، بلكه بيماري هايي نظير فشار خون، آرتريواسكلروزيس مي تواند دردسرآفرين باشد. به منظور پيشگيري بايد مصرف ميوه ها و سبزيجات را بالا برد، خصوصا گوجه فرنگي، ذرت و منابع ويتامين c.

ورزش را به صورت مرتب انجام داد و تعادل بين استراحت و تحرك را حفظ كرد.

زخم معده و زخم اثني عشر

از ديگر بيماري هاي اين فصل است كه در لوزالمعده زمينه مصرف سيگار، الكل، استرس، بيماري هاي مزمن، رژيم غذايي غلط، عوامل ژنتيك يا ابتلا به باكتري H.Pylori ايجاد مي شود.

علائم زخم معده بلافاصله پس از صرف غذا به شكل درد، تهوع، استفراغ و تغيير اشتهاست؛ در حالي كه درد در زخم اثني عشر چند ساعت پس از مصرف غذا به وجود مي آيد. رژيم مخصوص زخم معده و اثني عشر چند ساعت پس از مصرف غذا به وجود مي آيد. رژيم مخصوص زخم معده و اثني عشر شامل پوره مخصوص، سوپ و مصرف ميوه ها به صورت كمپوت و مصرف موز است.

پاييز در مردها ممكن است باعث تشديد بيماري هاي پروستات يا مشكلات جنسي شود.

اختلالات خلقي و افسردگي با تغيير فصل ديده مي شود كه براي پيشگيري بايد ذهن خود را از افكار غم انگيز رها كنيد. خواب خوبي داشته باشيد بهتر است در شب به موزيك ملايم گوش دهيد و چاي هاي مسكن بخوريد. از مصرف گوشت هاي دودي شده، غذاهاي شور و تند پرهيز كنيد. زياد سيگار نكشيد و مقادير زياد آب معدني و آبميوه بنوشيد. نوشيدن جوشانده مخلوط ريشه جعفري، توت، بابونه، گياه بارهنگ و گياه دم اسب خيلي موثر است. كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم

در اين فصل مراقب سلامتي خود باشيد؛ زيرا رعايت نكردن مسائل كوچك، باعث مشكلات فراواني مي شود. از ابتلا به بيماري و گسترش آن به بقيه جلوگيري كنيد، اگر دچار تپش قلب، درد شكم يا تنگي نفس شديد حتما به پزشك مراجعه كنيد.

نكات پيشگيري

واكسن آنفلوانزا را قبل از شروع فصل پاييز بزنيد، بيني و دهان خود را با يك دستمال در موقعي كه عطسه و سرفه مي كنيد بپوشانيد. مرتب دست هاي خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانيه بشوييد يا از شوينده ها با پايه الكلي استفاده كنيد.

در زماني كه بيمار هستيد در خانه بمانيد و از مصرف آنتي بيوتيك در موقع ابتلا به سرماخوردگي و آنفلونزا بپرهيزيد زيرا اين بيماري ها ويروسي است و مصرف آنتي بيوتيك باعث مقاومت آنتي بيوتيكي مي شود. بيماران مبتلا به مشكلات تنفسي بايد در فصل پاييز و زمستان مراقب ونتيلاسيون مناسب هواي تنفسي باشند.

بين كار و استراحت خود تعادل داشته باشند. در مكان هاي عمومي كمتر ظاهر شوند، با قطره آهن فروزومال شست و شوي مكرر، مخاط بيني را مرطوب نگاه دارند و با نوشيدن زياد آب و مايعات ترشحات برونش خود را مرطوب نگه دارند. مراقب تغذيه خود باشند، ميوه و سبزيجات زياد مصرف كنند، تركيبات طبيعي مكمل و ويتامين استفاده كنند و واكسن آنفلونزا و ذات الريه را پيش از شروع فصل پاييز بزنند.

منبع: مجله زيبايي سالم



منبع

تظرات ارسال شده