همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
موقع خواب چه اتفاقي براي اعضاي بدنتان مي افتد

در خواب به طور شديد تكان مي خورد و به واسطه اين تكان از خواب مي پرد. دانشمندان دليل اين مساله را كشف نكرده اند. اما مي توان آن را نوعي از اختلالات خواب همانند حس پرت شدن از ارتفاع دانست.

به گزارش : همه خيال مي كنيم وقتي مي خوابيم همه اعضاي بدن هم زنگ خاموشي مي زنند و همه با هم به استراحت دسته‌جمعي مي پردازيم. اما اين تصور اشتباه است. ما مي خوابيم و برخي اعضاي بدنمان همچنان بيدار هستند و سر خود فعاليت هايي انجام مي دهند كه ما روحمان هم خبردار نمي شود.

كليه‌ها سرعت خود را كاهش مي دهند

در طول روز، كليه ها بسيار سريع كار مي كنند و به موجب آن آدم بارها دستشويي مي رود. اما در طول شب و هنگام خواب، كليه خيلي خوب مي داند كه ما بايد استراحت كنيم و براي اينكه بدخواب نشويم، سرعت فعاليت هاي خود را كم مي كند. البته اين كار باعث مي شود تا از فيلتر كردن سموم از خون هم دست بكشد. اما به محض بيدار شدن، اين ارگان دوباره به وضعيت نرمال و سرعت زياد خود باز مي گردد. براي همين است كه وقتي از خواب بيدار مي شويم، نخستين كاري كه مي كنيم رفتن به دستشويي است. ادرار صبحگاهي اصولا تيره تر و بدبو تر از ادرار معمولي است.

دندان قروچه كردن

به هم ساييدن دندان ها در خواب دو دليل دارد. يكي به واسطه استرس و تشويشي است كه فرد دارد. اين نوع دندان به هم كشيدن موقتي و در مواقع خاص (هنگام اضطراب) صورت مي پماد زخم بستر گيرد. نوع دوم براي افرادي است كه هر شب اين فعاليت را در خواب انجام مي دهند و دليل آن نيز اين است كه فك و دندان هاي آنها توازن و هم‌رديفي استاندارد را ندارد. اين كار مي تواند موجب شكسته شدن دندان ها بشود.

حركات چشم

هر ۹۰ دقيقه، بدن انسان ۵ فاز مختلف خواب را تكرار مي كند. آخرين آنها نيز فازي است كه با نام «حركات سريع پلك» - (REM) – شناخته مي شود. در طول اين زمان، شما در حال خواب ديدن هستيد اما نمي دانيد كه چشم هاي شما دايم در حال حركت و بالا و پايين شدن است.

داستان سازي در خواب

برخي از روياهاي آدم ها شكل واقعي دارند اما برخي ديگر بسيار عجيب و درهم هستند. بسياري از انسان ها ديگر به تعبير خواب هاي خود علاقه اي ندارند و اينكه هر روز، به دنبال يافتن معاني تصاويري كه در خواب ديده اند، باشند برايشان خسته كننده است. اما بايد بدانيد در سال جاري ميلادي، دانشمندان علمي بودن خواب ديدن را تاييد كرده اند و اتفاقا مقوله سرگرم كننده و بسيار جالبي هم هست.

هورمون رشد انسان ها

شايد زياد شنيده باشيد كه خانم ها مي گويند براي اينكه چهره شان شاداب بشود يا آرايش روي صورتشان بنشيند، بايد كمي بخوابند. اين مساله كاملا علمي است و صحت دارد اما شايد اين خانم ها خودشان هم ندانند چرا بايد اين كار را انجام دهند. وقتي شما شب خوب مي خوابيد، بدن شما هورمون رشد توليد مي كند كه موجب جوان‌سازي پوست و استحكام استخوان ها مي شود. به همين دليل، وقتي از خواب بيدار مي شويد، صورت در وضعيت بهتري قرار دارد.

سندروم انفجار سر

آيا تاكنون برايتان پيش آمده است، پماد آلفا براي جوش صورت بخوابيد و ناگهان در سر خود صداي انفجار مهيبي بشنويد؟ اين صدا گويي از اعماق مغز به گوشتان مي رسد. اين باعث مي شود ناگهان از رختخواب بيرون بپريد و ببنيد منبع اين صدا كجا بوده و چه اتفاقي در كدام گوشه خانه روي داده است. اين پديده به سندروم انفجار سر معروف است.

سندروم انفجار سر نوعي اختلال شنيداري هيپناگوژيك نادر است. مبتلايان به اين سندرم معمولا صداي بسيار بلندي مانند انفجار بمب، شليك اسلحه، نواختن سنج، صداي زنگ يا گونه‌اي صداي بلند و ناشناخته را در هنگام خواب مي‌شنوند، به شكلي كه احساس مي‌شود منشا اين صدا داخل سر است.

اين صدا معمولا در ساعات اوليه خواب احساس مي‌شود و لزوما به دليل خواب ديدن نيست. اگرچه صداي شنيده شده بسيار بلند است ولي معمولا با هيچ دردي همراه نيست. تعداد حملات بيماري معمولا ثابت نيست ولي پس از تعدادي حمله در طول يك دوره چند روزه يا چند هفته‌اي معمولا يك دوره چند ماهه بهبود مشاهده مي‌شود. مبتلايان به طور معمول نوعي احساس ترس و اضطراب را قبل و بعد از حمله احساس مي‌كنند كه به همراه افزايش ضربان قلب است.

حملات معمولا با مشاهده تابشهاي نور و اختلال در تنفس همراه است. مبتلايان ممكن است در هنگام حمله سندرم دچار ناتواني در ادراك صداهاي اطراف و يك نمونه خفيف فلج خواب شوند.

هيچ درمان شناخته شده‌اي براي اين سندرم وجود ندارد و دلايل آن ناشناخته است، اما برخي روان شناسان آن را به خستگي ربط مي‌دهند. موارد اين سندرم در ميان تمامي سنين در هر زنان و مردان مشاهده شده است. اگرچه زنان اندكي بيشتر از مردان خريد قطره آهن فروزومال به آن مبتلا مي‌شوند و معمولا در سنين بالاي پنجاه سال رايج تر است.

احساس پرت شدن از بلندي

هنگامي كه از فرط خستگي در رختخواب دراز مي كشيد تا كمي استراحت كنيد. ناگهان بدون اينكه خودتان هم بدانيد خوابتان مي برد و در همان ثانيه هاي اول خواب مي بينيد از يك بلندي يا از جايي در حال پرت شدن به پايين هستيد. اين تكان در حالت خواب و بيدار صورت مي گيرد. بيشتر هم در مواقعي كه انسان بسيار خسته است روي مي دهد زيرا مغز پيش از اينكه بدن به خواب برود، مي خوابد.

لمس شدن بدن

برعكس مورد قبلي نيز در بدن روي مي دهد؛ يعني قبل از اينكه مغز بخوابد، بدن خوابش مي برد و اين پديده موجب مي شود تا وقتي صبح از خواب بيدار مي شويد، بدنتان فلج باشد. يا به اصطلاح خواب رفته باشند و نتوانيد تا چند ثانيه آنها را تكان دهيد.

راه رفتن در خواب

هنگامي كه جسم و مغز با هم در جايي در ميانه خواب و بيداري گرفتار مي شوند، انسان اقدام به راه رفتن در خواب مي كند. اين رفتار برخلاف ديگر رفتارهاي خواب، بسيار خطرناك است. افرادي كه در خواب راه مي روند بدون هوشياري همه كار انجام مي دهند، از غذا خوردن گرفته تا رانندگي كه مي تواند نتايج بسيار خطرناكي در پي داشته باشد.

تكان شديد در خواب

مواقعي پيش مي آيد كه انسان بدون اينكه بداند چرا ناگهان در خواب به طور شديد تكان مي خورد و به واسطه اين تكان از خواب مي پرد. دانشمندان دليل اين مساله را كشف نكرده اند. اما مي توان آن را نوعي از اختلالات خواب همانند حس پرت شدن از ارتفاع دانست.

باريك شدن گلو

هنگامي مري انسان كه انسان مي خوابد، گلوي او باريك تر مي شود تا ماهيچه‌ها استراحت كنند. در بسياري موارد اين روند به خروپف كردن مي انجامد. اين باريكي منجر به قطع موقتي تنفس مي شود به همين دليل است كه انسان هادر طول خواب به روش هاي مختلف نفس مي كشند.

حرف زدن در خواب

حدود ۵ درصد از كودكان در خواب حرف مي زنند. اين پروسه اصولا در دوساعت اول خواب طرف صورت مي گيرد. برخي افراد فقط زمزمه مي كنند و صداي واضحي از آنها شنيده نمي شود. اما بعضي ها كاملا واضح حرف مي زنند. البته اين رويداد كمتر از يك دقيقه روي مي دهد و ادامه‌دار نيست.

تكرار خواب

بسياري از انسان ها در طول زندگي ممكن است با اين پديده مواجه شوند كه يك خواب را بارها ببينند. اگر اين اتفاق براي شما روي داده است، احتمالا مغزتان در حال خالي كردن خود از برخي فكرها است كه عموما هم شامل فكرهاي آزاردهنده و بد است. تا زماني كه اين خاطره ها از ذهن شما پاك نشده باشند، اين روياها مدام در خواب براي شما تكرار خواهند شد.

نوشتن در خواب

آيا تاكنون شده يكي از دوستان يا آشنايان از شما بپرسد چرا نصفه شب براي او پيغام يا ايميل ارسال كرده ايد؟ اما شما حتي روحتان هم خبر ندارد كه چنين كاري كرده باشيد؟ اين كاري است كه احتمالادر خواب انجام داده ايد. بسياري از انسان هاي كنوني، لپ‌تاپ يا موبايل خود را نيز به رختخواب مي برند و به جاي اينكه در خواب راه بروند يا حرف بزنند، معضل جديدي پيدا كرده اند كه نيمه هاي شب ايميل، پيامك يا تكست براي دوستان خود ارسال مي كنند.

از دست دادن حس بويايي

هرگز نمي توانيد بيدار شدن كرم اسكار رژودرم خود از خواب را گردن استشمام بوي خاصي بيندازيد. به دلايل مختلف، بو نمي تواند موجب بيدار شدن كسي بشود. هنگامي كه انسان مي خوابد، بيني كار خود را تعطيل مي كند. به همين دليل است كه بيشتر سيستم هاي هشدار دود و آتش سوزي، به جاي بو با صداي زياد شما را بيدار مي كنند.

منبع: برترين ها



منبع

تظرات ارسال شده