همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
يكي از عوامل مهم مرگ زنان در دنيا چيست؟

سقط ايمن در موارد تاييد شده به دليل نجات جان مادر گفت: بر اساس آخرين قانون سقط جنين در ايران در سال ۱۳۸۴، سقط درماني با تشخيص قطعي سه پزشك متخصص و تاييد پزشكي قانوني صورت مي‌گيرد.

به گزارش : دكتر سهيلا عارفي، عضو تيم تخصصي مركز درمان ناباروري ابن‌سينا، به بهانه روز جهاني سقط ايمن اشاره پماد زخم به تعريف سقط به معناي ختم حاملگي قبل از ۲۰ هفتگي، گفت: قبل از اينكه جنين قدرت زنده ماندن در محيط خارج از رحم را داشته باشد، سقط عمدي مي‌تواند به دلايل درماني و يا انتخابي صورت گيرد.

وي سقطِ درماني را به منظور حفظ سلامت مادر و يا بيماري جدي جنين معرفي كرد و افزود: سقط انتخابي نيز بنا به درخواست مادر و به هر دليلي از جمله وقوع بارداري ناخواسته انجام مي‌شود. در ايران، ميزان باروري بدون برنامه ۳۴ درصد كل بارداري‌ها را تشكيل مي‌دهد كه در اين ميان، ۱۶ درصد ناخواسته وريدي و ۱۸ درصد بي‌موقع و نابهنگام گزارش شده است.

اين فلوشيپ ناباروري ادامه داد: از آنجايي كه طبق قانون سقط عمدي و بدون علت مشخصِ درماني در ايران غيرقانوني است، سقط‌هاي عمدي صورت گرفته اگر در محيط‌هاي داراي مجوز و توسط متخصص مربوطه انجام نشود، مي‌تواند تهديدي براي سلامت مادر باشد. در مورد سقط عمدي و غيرايمن در ايران آمار دقيقي در دسترس نيست، اما بر اساس تخمين، ساليانه حدود ۷۳۰۰۰ سقط القايي در بين زنان متاهل رخ مي‌دهد.

وي ضمن تاكيد بر اينكه سقط غيرايمن يكي از عوامل نمايندگي محصولات هارتمن مهم مرگ و مير زنان در دنيا است، تصريح كرد: سقط جنين، زماني ناايمن تلقي مي‌شود كه توسط فردي انجام شود كه مهارت لازم را نداشته باشد و يا در محيطي انجام شود كه فاقد حداقل استانداردهاي لازم باشد.

اين عضو تيم تخصصي مركز درمان ناباروري ابن‌سينا افزود: سقط غيرايمن به علت پيشگيري نكردن از بارداري‌هاي ناخواسته، عدم آگاهي به قوانين حاكم در زمينه سقط جنين، عدم آگاهي در زمينه مسائل مربوط به بهداشت باروري، مراجعه به مراكز غيرمجاز و پانسمان زخم بستر افراد غير متبحر، بالا بودن هزينه سقط ايمن و فقر و اضطرار مادر و پدر صورت مي‌گيرد.

وي اظهار كرد: باتوجه به امكان انجام سقط ايمن در موارد تاييد شده به دليل نجات جان مادر، حفظ سلامت رواني و جسمي مادر، ختم حاملگي‌هاي توام با اختلالات مادرزادي و يا همراه با بيماري شديد نوزاد؛ اميد مي‌رود شيوع سقط غير ايمن و عوارض مربوط به آن مانند مرگ مادر، شوك عفوني، آسيب به احشا داخل شكم مثل مثانه يا روده، پارگي رحم، نازايي و بروز مشكلات در بارداري‌هاي بعدي كاهش يابد.

عارفي ژل هارتمن در پايان گفت: بر اساس آخرين قانون سقط جنين در ايران در سال ۱۳۸۴، سقط درماني با تشخيص قطعي سه پزشك متخصص و تاييد پزشكي قانوني صورت مي‌گيرد. سقط درماني مي‌تواند به روش دارويي و يا روش «ساكشن اسپيراسيون» بين هفته ششم تا شانزدهم انجام شود.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده