همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چرا گلويم درد مي‌كند؟

اين درد در اختيار داشته باشيد، به علت بروز آن، توجهي نكنيد. اما بايد بدانيد انواع مختلف گلودرد به دلايل متفاوتي رخ مي‌دهند و اين بدان معنا است كه درمان هركدام نيز مي‌تواند مختلف باشد.

به گزارش : علل شايع گلودرد را مي‌توان به دو گروه عفوني و غيرعفوني تقسيم كرد. شما حتماً برخي موارد عفوني گلودرد را به خوبي مي‌شناسيد، مانند گلودرد ويروسي كه به دليل ويروس سرماخوردگي رخ مي‌دهد و نوع باكتريايي مانند استرپتوك. از سوي ديگر، موارد غيرعفوني شامل آن‌هايي هستند كه موجب تحريك، التهاب و آسيب در گلو مي‌شوند مانند استعمال سيگار، آلرژي و ريفلاكس اسيد معده.

عوامل عفوني و غيرعفوني، هردو مي‌توانند باعث فارنژيت (نام پزشكي گلودرد) شوند كه اشاره به التهاب در قسمت پشتي گلو دارد و شايع‌ترين دليل اين درد است. پانسمان phmb بافت‌هاي ديگري نيز در گلو وجود دارند كه دچار عفونت‌هاي خاصي مي‌شوند مانند لوزه و تارهاي صوتي كه به ترتيب تونسيليت و لارنژيت ناميده مي‌شوند.

يك نگاه دقيق‌تر به تفاوت بين علل عفوني و غيرعفوني گلودرد مي‌تواند به شما كمك كند تا گلودرد را تا حد امكان به سرعت تسكين دهيد.

عفونت‌هاي ويروسي

تعدادي از عفونت‌هاي ويروسي، به ويژه عفونت‌هاي دستگاه تنفسي فوقاني، مي‌توانند به گلودرد منجر شوند. در صدر ليست اين ويروس‌ها، ويروس سرماخوردگي يا راينوويروس قرار دارد و در انتهاي اين ليست، ويروسي جاي دارد كه از طريق تماس جنسي منتقل مي‌شود و نام آن ويروس هرپس سيمپلكس است.

اين ويروس‌ها تمايل دارند كه به سلول‌هاي ناحيه گلو متصل شوند زيرا آن‌ها براي يافتن اهداف خود در اين ناحيه، كه به آن‌ها اجازه حمله به سيستم ايمني را مي‌دهد، درست شده‌اند. اين، باعث آسيب موضعي در بعضي انواع و يا التهاب مي‌شود كه هر دو مي‌توانند دردناك باشند.

نمونه‌هايي از عفونت‌هاي جراحي پوست ويروسي عبارتند از:

* راينوويروس

* ويروس آنفلوانزا

* مونونوكلئوزيس

* ويروس كوكساكي (عامل بيماري‌هاي دست، پا و دهان)

* ويروس واريسلا (عامل آبله‌مرغان و زونا)

* ويروس هرپس سيمپلكس

عفونت‌هاي ويروسي به آنتي‌بيوتيك‌ها پاسخ نمي‌دهند. داروهاي ضددرد بدون نياز به نسخه مانند استامينوفن و داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي، مي‌توانند به تسكين علائم كمك كنند.

عفونت‌هاي باكتريايي

عفونت‌هاي باكتريايي كمتر از انواع ويروسي رايج هستند، اما تشخيص آن‌ها مهم است زيرا درمان با آنتي‌بيوتيك مي‌تواند از عوارض، به ويژه گلودرد، جلوگيري كند.

درست مثل عفونت‌هاي ويروسي، عفونت‌هاي باكتريايي باعث پاسخ ايمني مانند التهاب مي‌شوند كه مسئول گلودرد شما است. برخلاف عفونت‌هاي ويروسي، عفونت‌هاي باكتريايي با آنتي‌بيوتيك‌ها درمان مي‌شوند.

نمونه‌هايي از عفونت‌هاي باكتريايي عبارتند از:

* فارنژيت استرپتوكوكي (گلودرد استرپتوكوك)

* لوهمن روشه عفونت استافيلوكوكي

* STDها (عفونت‌هاي منتقل شونده از راه جنسي) مانند گونوره‌آ و كلاميديا

آلرژي

به گفته پزشكان، آلرژي‌ها نبايد دردناك باشند. اما چند دليل وجود دارد كه ممكن است باعث درد در گلو شوند.

اگر كسي علائم حساسيتي زيادي داشته باشد و تحريك و درد گلو در همان زمان اتفاق مي‌افتد، درمان يكي از آن‌ها مي‌تواند به تسكين بقيه نيز كمك كند. به علاوه، مخاط بلعيده شده توسط آلرژي ممكن است باعث تحريك شود. اين احتمال وجود دارد كه اگر آلرژي شما باعث زكام، عطسه و سرفه شود، به تحريك گلو نيز منجر گردد.

كشيدن سيگار و استعمال دود

سرفه ناشي از سيگار كشيدن مي‌تواند منجر به گلودرد شود.

هواي خشك

مانند سيگار كشيدن، هواي خشك مي‌تواند موجب سرفه و در نهايت به گلودرد شود.

بيماري ريفلاكس معده (GERD)

برخلاف ديگر علل غير عفوني گلودرد كه در بالا ذكر شد، GERD مي‌تواند باعث التهاب مستقيم به بافت و آستر گلو شود.

هنگامي كه GERD و سوزش معده سوپرازورب p بر گلو اثر مي‌گذارند، آن را ريفلاكس لارسنژيت مي‌نامند. هنگامي كه محتويات معده، اسيد و آنزيم‌ها، به سمت مري، بالا مي‌روند، اولين جايي كه در پشت گلو به آن مي‌رسند، حنجره يا لارينكس است كه نسبت به مري حساس‌تر است و اين موجب التهاب در جعبه صدا مي‌شود.

چه زماني بايد به علت گلودردمان به پزشك مراجعه كنيم؟

از آنجا كه ۹۰ درصد موارد فارنژيت، ويروسي هستند و نمي‌توانند با آنتي‌بيوتيك درمان شوند، به طور معمول، به غير از داروهاي كاهش درد بدون نسخه، به درمان ديگري نياز نداريد. با اين وجود، ممكن است گاهي ندانيد كه آيا دچار گلودرد غير عفوني شده‌ايد يا عفوني، آيا اين گلودرد ويروسي است و يا باكتريايي؟

در اينجا به موارد خاصي كه نيازمند ويزيت پزشك است اشاره مي‌كنيم:

* شما دچار تب ۳۸ درجه يا بالاتر هستيد.

* درد گلويتان در روز اول يا دوم بسيار شديد است.

* گلودردتان ۵ تا ۷ روز به طول انجاميده است.

در صورت مشاهده اين نشانه‌هاي جدي‌تر، شما سوپرازورب c بايد به اورژانس برويد يا با شماره ۱۱۵ تماس بگيريد:

* دچار اشكال در بلع شده‌ايد و يا سعي مي‌كنيد بزاقتان را خارج كنيد زيرا نمي‌توانيد آن را ببلعيد.

* دچار تورم در گردن يا زبان شده‌ايد.

* نمي‌توانيد گردنتان را تكان دهيد و يا دهانتان را باز كنيد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده