همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
از حاشيه تا واقعيت

قندخون در حالي مطرح مي‌شود كه وزارت بهداشت صراحتا اعلام كرده درباره راه‌هاي انتقال بيماري در اين منطقه هيچ ابهامي وجود ندارد و هيچ اقدام تشخيصي و بهداشتي، واكسيناسيون و ..... مطلقا عامل انتقال بيماري در منطقه نبوده است. اما بايد پرسيد علم پزشكي به ماجراي ايدز چگونه پاسخ مي‌دهد، راه‌هاي انتقال بيماري چيست و نهايتا نيز آيا ايدز درمان دارد؟

به گزارش : دكتر مينو محرز - رييس مركز تحقيقات ايدز انتقال ويروس اچ‌آي‌وي از طريق سرنگ آزمايش قند خون را غيرممكن دانسته و گفت: به دليل عدم اطلاع درست از فرآيند و راه‌هاي انتقال ايدز متاسفانه موضوع لردگان بزرگ شد و مردم ترسيده‌اند. تا جايي كه من مي‌دانم يكسري افراد در اين روستا كه از سوي بهورز معاينه شدند، اچ‌آي‌وي مثبت بودند و زن و بچه‌هايشان نيز مبتلا شده‌ بودند. بر همين اساس حدود ۲۸ نفر اچ‌آي‌وي مثبت در يك روستا شناسايي شده و به همين دليل شلوغ شده و گفته شده كه به دليل سرنگ آزمايش قند خون انتقال ويروس اتفاق افتاده است.

۳ راه انتقال HIV و لا غير

وي با بيان اينكه اين افراد بايد تحت درمان قرار گيرند، افزود: بايد توجه كرد كه راه انتقال اچ‌اي‌وي در درجه اول رابطه جنسي محافظت نشده است. دومين راه نيز استفاده از سرنگ مشترك در معتادان تزريقي نمايندگي محصولات هارتمن است. بايد بدانيم كه با سرنگ آزمايش قند خون، خون از بدن گرفته مي‌شود، اما خوني به بدن وارد نمي‌شود. بنابراين اصلا ممكن نيست كسي از اين طريق به اچ‌آي‌وي مبتلا شود. در عين حال هميشه در تست قند خون از سرنگ يكبار مصرف استفاده مي‌شود. اين درحاليست كه در معتادان تزريقي كه از سرنگ مشترك استفاده مي‌كنند و افراد معتاد هم اقدام به خون‌بازي مي‌كنند. يعني مقداري از خون را مي‌كشند و دوباره مواد را تزريق مي‌كنند.

محرز با تاكيد بر اينكه انتقال اچ‌آي‌وي از طريق سرنگ آزمايش قند خون نمي‌تواند اتفاق بيفتد و تاكنون در هيچ‌كجاي دنيا چنين موردي گزارش نشده است، اظهار كرد: راه سوم انتقال از طريق مادر آلوده به اچ‌آي‌وي به جنين است؛ در صورتيكه بيماري مادر كشف نشود و برايش كنترل‌هاي لازم انجام نشود، جنين هم آلوده مي‌شود، اما اگر مادر تحت درمان قرار گيرد، مي‌توان از ابتلاي نوزاد پيشگيري كرد.

رييس مركز تحقيقات ايدز با بيان اينكه براي انتقال ويروس اچ‌آي‌وي جز اين سه راه، هيچ راه ديگري وجود ندارد، گفت: در منطقه لردگان مردم ترسيده‌اند و ماسك زده‌اند، اما همه اين موارد به دليل ناآگاهي است.

وي تاكيد كرد: در حوزه اچ‌آي‌وي همان درماني را كه همه دنيا انجام مي‌دهند، در كشور پيش مي‌بريم. اگر بيماران به موقع تشخيص داده شوند و تحت درمان قرار گيرند، زندگي نرمالي خواهند داشت. بسياري از افرادي كه شناسايي شده‌اند، علائمي از پيشرفت اچ‌آي‌وي را ژل هارتمن ندارند و در صورت درمان، نه‌تنها از پيشرفت اچ‌آي‌وي جلوگيري مي‌شود، بلكه درمان نيز خواهند شد و بيمار مي‌تواند زندگي نرمالي داشته باشد. درمان اچ‌آي‌وي خودش نوعي پيشگيري است و اگر سطح ويروس در خون صفر شود، ديگر حتي بيماري از طريق تماس جنسي هم منتقل نخواهد شد.

مردم نگران نباشند

محرز تاكيد كرد: مردم نگران نباشند. انتقال ويروس اچ‌آي‌وي در منطقه لردگان به دليل استفاده از سرنگ قند خون نبوده است. در هر حال آنها تحت درمان قرار مي‌گيرند و زندگي نرمالي خواهند داشت. در عين حال تاكيد مي‌كنم كه بيماري اچ‌آي‌وي به هيچ وجه از طريق تماس‌هاي عادي مانند دست دادن، بوسيدن و حتي گزش پشه منتقل نمي‌شود.

همچنين دكتر مسعود مرداني - عضو كميته كشوري ايدز در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به راه‌هاي انتقال عفونت HIV در دنيا و ايران، گفت: شايع‌ترين راه انتقال اچ‌آي‌وي ايدز در كل دنيا انتقال ويروس به دنبال روابط جنسي كنترل نشده و محافظت نشده است. دومين راه انتقال نيز استفاده از سرنگ مشترك در ميان معتادان مواد مخدر تزريقي است.

وي افزود: در عين حال يك مادر اچ‌آي‌وي مثبت در صورت عدم انجام اقدامات كنترلي ممكن است ويروس را در حين حاملگي، در زمان زايمان و بعد از زايمان از طريق شير دادن به نوزادش منتقل كند. در نهايت هم زماني خون و فرآورده‌هاي خوني يكي از راه‌هاي انتقال عفونت اچ‌آي‌وي محسوب مي‌شدند.

رابطه جنسي محافظت‌نشده؛ شايع‌ترين راه انتقال اچ‌آي‌وي

مرداني پانسمان زخم بستر ادامه داد: طي پنج سال اخير با تغيير الگوي اپيدميولوژي بيماري‌ها در كشور ما، انتقال اچ‌آي‌وي از طريق سرنگ تزريقي مشترك در ميان معتادان جايش را به روابط جنسي نامشروع داده و متاسفانه از پنج سال پيش به بعد عمده موارد جديد اچ‌آي‌وي در كشور به دنبال تماس جنسي اتفاق افتاده است. بنابراين بايد برنامه‌هاي كشور را به سمتي متمركز كنيم تا بتوانيم موارد انتقال ايدز به دنبال مقاربت جنسي محافظت نشده را كاهش دهيم. بايد حتما به جوانان‌مان اعلام كنيم كه از وسايل پيشگيري استفاده كنند و به مرداني كه ازدواج كردند اعلام كنيم كه به حريم خانواده احترام گذاشته و خارج از چهارچوب خانواده رابطه جنسي نداشته باشند.

درمان ايدز رايگان است

عضو كميته كشوري ايدز با بيان اينكه خوشبختانه در حوزه درمان اچ‌آي‌وي، داروهاي ضد اچ‌آي‌وي به صورت رايگان در كليه مراكز بهداشتي و درماني كشور وجود دارد، گفت: اين داروها در مراكز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري براي افرادي كه بايد تحت درمان قرار گيرند به رايگان داده مي‌شود. همچنين مراحل مختلف تشخيص و درمان بيماران اچ‌آي‌وي مثبت در كشور زير نظر وزارت بهداشت و در مراكز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري به رايگان انجام مي‌شود.

مرداني با بيان اينكه خوشبختانه داروهاي جديدي هم به مجموعه دارويي اچ‌آي‌وي اضافه شده كه وضعيت درمان اين بيماري را بهبود بخشيده است، اظهار كرد: در تمام دنيا درماني كه ظرف چند ماه به بيمار مبتلا به اچ‌آي‌وي داده پماد زخم شود و بعد بگوييم بيماري ريشه‌كن شده، نداريم، اما خوشبختانه داروهاي بسيار خوبي در دسترس است كه مي‌توانند سطح ويروسي را بين شش ماه تا يكسال بعد از درمان به صفر برسانند. وقتي سطح ويروس در فرد مبتلا به صفر برسد، آن فرد مي‌تواند ازدواج كند، بچه‌دار شود و حتي رابطه جنسي بدون وسايل پيشگيري داشته باشد و يك زندگي عادي داشته باشند. بنابراين بايد بيماران درمان را ادامه دهند تا ببينيم در سال‌هاي آينده چه پيشرفت‌هايي در حوزه درمان ايدز اتفاق مي‌افتد.

توليد واكسن اچ‌آي‌وي به كجا رسيد؟

وي درباره برخي اظهارنظرها مبني بر توليد واكسن اچ‌آي‌وي در دنيا، گفت: كشورهايي چون ايالات متحده و كشورهاي اروپاي غربي دارند روي اين موضوع كار مي‌كند و برخي مراحل تجربي آن حتي بر روي انسان‌ها هم انجام شده است. اما هنوز واكسن قابل دسترسي كه در بازار باشد و ما به عنوان واكسن پيشگيري از اچ‌آي‌وي بخواهيم آن را مطرح كنيم، وجود ندارد.

چند بيمار مبتلا به ايدز در كشور داريم؟

عضو كميته كشوري ايدز با بيان اينكه برآورد مي‌شود كه حدود ۸۰ هزار بيمار اچ‌آي‌وي در كشور وجود داشته باشد، گفت: تاكنون حدود ۳۸ هزار مورد مبتلا به اچ‌آي‌وي شناسايي شده‌اند و افراد تحت درمان نيز نتايج خوبي گرفته‌اند. البته ما بايد بيشتر بر روي آموزش راه‌هاي پيشگيري از اچ‌آي‌وي تمركز كنيم؛ چراكه هنوز در بالا بردن آگاهي‌هاي مردم در اين حوزه عقب هستيم.

عضو كميته كشوري ايدز همچنين گفت: توصيه‌ام اين است وريدي كه حتما آموزش پيشگيري از اچ‌آي‌وي و راه‌هاي انتقال اين ويروس در سطح جامعه بيشتر مطرح شود. همچنين پرسنل پزشكي، معلمان، روحانيون، خانواده‌ها و.... بايد در اطلاع‌رساني و آگاهي رساني در اين حوزه نقش فعالي را ايفا كنند تا بتوانيم جوانان‌مان را در اين حوزه تجهيز كنيم.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده