همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

چگونه احتمال عفونت را به حداقل برسانيم

عفونت هاي اندام ميتوانند بسيار خطرناك باشند. ميكرب هاي بيماريزا ميتوانند بافت هاي سالم را از بين ببرند و ميتوانند از راه جريان خون در تمام بدن منتشر شوند. عفونت پوست و ديگر بافتهاي بدن ميتواند موجب عفونت استخوان و يا عفونت مفصل شود. خوشبختانه تشخيص به موقع و درمان مناسب و در صورت لزوم عمل جراحي در اغلب موارد ميتواند عفونت را ريشه كن كند.

پيشگيري از عفونت
براي پيشگيري از انتشار عفونت ها پزشكان و پرستاران دست هايشان را چه در هنگام تماس با بيمار و چه قبل از عمل جراحي ميشويند، دستكش به دست ميكنند و در صورت لزوم لباس هاي استريل مخصوص ميپوشند. شما هم براي پيشگيري از عفونت در زخم هاي پوست بايد به نكات زير توجه كنيد

  • وقتي پوست شما زخم ميشود ابتدا سعي كنيد با فشار موضعي خونريزي را متوقف كنيد
  • مواد خارجي مثل مو، لباس و مواد خارجي را از زخم بيرون آوريد. به مواد خارجي كه در عمق زخم هستند دست نزنيد.
  • با يك پارچه تميز يا گاز استريل روي زخم را بپوشانيد.
  • به پزشك مراجعه كنيد.

در چه مواردي احتمال عفونت بيشتر ميشود

بعضي از بيماري ها موجب كاهش دفاع ايمني بدن و افزايش احتمال عفونت ميشوند. نارسايي كليه يا كبد، ديابت، آرتريت روماتوئيد، هموفيلي و ايدز از اين دسته بيماري ها هستند.

علائم عفونت اندام چيست

عفونت ممكن است ايجاد قرمزي پوست، گرم شدن پوست و تورم در محل شود. محل عفونت ممكن است سفت و متورم شود و گاهي ترشح از آن خارج ميشود. اگر شدت عفونت بيشتر شود ممكن است موجب تب و لرز شود. در بچه ها علائم عفونت ممكن است بصورت غذا نخوردن، استفراغ، حركت ندادن اندام و يا وزن نگذاشتن روي پا همراه باشد. بچه ممكن است راه نرود يا لنگش داشته باشد.

به عفونت اندام در بچه ها بايد دقت و توجه بيشتري كرد. در بچه هاي زير سه سال سيستم دفاع ايمني بدن به خوبي تكامل نيافته است و اين بچه ها به راحتي دچار عفونت ميشوند. عفونت به راحتي ميتواند در استخوان بچه ها منتشر شود. و در نهايت عفونت استخوان در بچه ها موجب تغيير شكل استخوان ها و مفاصل شده و ميتواند رشد استخوان را دچار اختلال كند.

درمان عفونت در اندام چگونه است

  • عفونت ممكن است در بافت نرم اندام باشد مانند عفونت هاي پوست، عفونت گوشه ناخن، عفونت ريشه مو و عفونت غلاف تاندون. در بسياري از اين عفونت ها درمان بصورت گرم نگاه داشتن موضع و پانسمان و مصرف آنتي بيوتيك است. در مواردي ممكن است نياز به عمل جراحي براي تخليه عفونت وجود داشته باشد.
  • عفونت استخوان معمولا با تجويز آنتي بيوتيك و انجام عمل جراحي جهت تخليه عفونت و خارج كردن نسوج مرده درمان ميشود.
  • درمان عفونت مفصل معمولا با تجويز آنتي بيوتيك و عمل جراحي براي تخليه چرك از مفصل و شستشوي مفصل انجام ميشود.

تظرات ارسال شده