همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
دردهايي كه سراغ خانم ها مي آيد+ درمان

قاعدگي حال بهتري داشته باشيد و كلافگي و يا عصبانيت كمتري را حس كنيد، و يا فكركردن به برنامه‌ريزي براي دوران قاعدگي‌تان، خود نوعي مراقبت و توجه به خودتان است.

به گزارش : ناراحتي‌هايي، چون شكم‌درد، كمردرد، سرگيجه و… در زمره درد‌هاي شايع دوران قاعدگي زنان است و آن‌ها از زماني كه به بلوغ مي‌رسند، تا قبل از دوران يائسگي، هر ماه روز‌هايي را با اين درد و رنج سر مي‌كنند. درد‌هايي آزاردهنده كه گاه مانع انجام كار‌هاي روزمره آن‌ها مي‌شود و مجبورشان مي‌كند براي تخفيف درد به مصرف دارو‌هاي مسكن روي آورند.

در برخي از موارد تغييرات خلقي، روحي و رواني نيز بروز مي‌كند. به اين نوع درد‌هاي جسماني دوره قاعدگي كه با علايم روحي و رواني همراه است، سندرم پيش از قاعدگي (پي اس ام) مي‌گويند. مطالعات ديكرسون و همكارانش (۲۰۰۳) نشان مي‌دهد، ۸۵ درصد زنان علايم و نشانه‌هاي جسماني، چون درد شكم، درد كمر، لگن، پا، نفخ، ورم بدن، احساس درد در سينه، تغيير در اشتها به صورت بي‌اشت‌هايي و پراشتهايي، و سر درد را تجربه مي‌كنند.

علايم سندرم پيش از قاعدگي بين سنين ۲۵تا ۳۵ سالگي شروع مي‌شود و گاهي نيز علايم آن از سنين ۴۰ سال به بالا شايع‌تر مي‌شود.

آمار جهاني شيوع سندرم پيش از قاعدگي

در آمريكا ۸۰ درصد از زنان پانسمان زخم علايم جسمي پيش از قاعدگي را تجربه مي‌كنند و از بين اينان ۳ تا ۸ درصد از زنان مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي هستند. نتايج مطالعات ديركوند مقدم و همكارانش (۲۰۱۳) روي ۱۷ مقاله علمي از نقاط مختلف جهان بين سال‌هاي ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۱ درباره سندرم پيش از قاعدگي نشان مي‌دهد كه ۴۷.۸ درصد جمعيت زنان در جهان به سندرم پيش از قاعدگي مبتلا هستند.

همچنين نتايج همين منبع نشان مي‌دهد كه زنان فرانسه در مقايسه با كشور‌هاي ديگر علايم كمتري (۱۲ درصد) را تجربه مي‌كنند؛ به اين معني كه پايين‌ترين ميزان شيوع سندرم پيش از قاعدگي در فرانسه ۱۲ درصد است و بالاترين ميزان سندرم پيش قاعدگي در ايران (۹۸.۲ درصد) است كه نشان مي‌دهد زنان ايران درد‌هاي قاعدگي بيشتري را در مقايسه با ساير زنان جهان تجربه مي‌كنند.

پژوهشگران درباره بالابودن اين آمار به مسائل فرهنگي، اجتماعي، سبك زندگي، شرايط جغرافيايي و عادات غذايي اشاره كردند. براي پاسخ دقيق به چرايي ميزان بالاي سندرم پيش از قاعدگي نياز به تحقيقات بيشتري در آينده است. اينكه چقدر عدم آگاهي از مراقبت‌هاي بهداشتي، غذايي، مسايل فرهنگي مثل تابوي صحبت‌نكردن درباره مسئله قاعدگي در جامعه، عدم آگاهي درباره چگونگي مقابله با اضطراب و افسردگي مي‌تواند موجب افزايش درد‌هاي پيش از قاعدگي به ويژه درد‌هاي روحي و رواني شود.

علايم سندرم پيش از قاعدگي

زنان در دوران قاعدگي (پريودي) درد‌هاي متفاوتي را تجربه مي‌كنند. بر اساس منبع تشخيص اختلالات روانپزشكي (دي اس ام)، كرم رژودرم در سندرم پيش از قاعدگي معمولا علايم به مدت ۶ روز ادامه دارد. درد‌ها از چند روز قبل از اين دوران در برخي از زنان تا روز‌هاي آخر و بعد از قاعدگي (پريودي) همچنان ادامه دارد. اين علايم شامل: احساس غم و نااميدي، افكار خودكشي، اضطراب، حملات هراس، گريه، تحريك‌پذيري، عصبانيت، عدم علاقه به فعاليت‌ها روزمره، احساس خستگي، اشتهاي زياد، بي‌اشتهايي، و سردرد است.

به نقل از همين منبع براي تشخيص سندرم پيش از قائدگي، فرد بايد حداقل ۵ علامت و يا بيشتر را به مدت يك هفته تجربه كند. اين علايم شامل: خلق و خوي افسرده، احساس نااميدي، اضطراب و تنش، احساس غمگيني ناگهاني، حساس‌شدن و تحريك‌پذيرشدن در روابط بين فردي با اطرافيان، عصبانيت مداوم است.

علت سندرم پيش از قاعدگي

يكي از شايع‌ترين علت‌هاي اين سندرم، نوسانات هورموني است كه مي‌تواند انتقال دهنده‌هاي عصبي با عملكرد مركزي مانند سروتونين را تحت تاثير قرار دهند. نتايج مطالعات كلوك (۱۹۹۹) نشان مي‌دهد كه نوسانات هورموني مي‌تواند افسردگي و اضطراب ايجاد كند. بر اساس نتايج اين پژوهش تعارضات دروني و نارضايتي از نقش‌هاي سنتي كه زنان در جامعه دارند، ميزان افسردگي در اين دوره قاعدگي را شدت مي‌بخشد.

نگرش روانشناسان درباره سندرم پيش از قاعدگي

روانكاواني، چون كارن هورناي و كلارا تامپسون معتقدند جامعه مبناي اصلي ايجاد نگرش‌هاي مخرب در زنان است. هورناي بر اين باور است كه نگرش و نوع نگاه به قاعدگي در زنان حاصل يادگيري آن‌ها از نوع لوزالمعده نگرش مادرانشان است.

او مي‌گويد: مادراني كه نسبت به قاعدگي‌شان احساس نگراني مي‌كنند و حتي با شرم و احساس بد از آن سخن مي‌گويند، مي‌توانند به صورت ناخواسته نگاه منفي را به دخترانشان انتقال دهند و حتي موجب خلق نگرش منفي در ذهن دخترانشان شوند.

هورناي معتقد است مادراني كه يادگرفته‌اند با ترس و تنفر از بدنشان احساس خود را بيان كنند مي‌توانند ترس و تنفر را به دخترانشان انتقال دهند. اگر چه هورناي با نگرش فمينيستي‌اش به چرايي درد‌هاي روحي قاعدگي پرداخته و بر اين باور است كه جامعه توانايي زن و عملكرد او را ناديده مي‌گيرد و او را بي‌ارزش مي‌كند تا به مرد قدرت بيشتري داده شود.

كلارا تامپسون نيز جامعه را مسئول نارضايتي دروني از قاعدگي مي‌داند. روانشناسان امروزي نيز بر اين باورند كه تعارضات دروني ناآگاهانه و چه بسا آموخته‌شده، به عنوان الگويي در بيان قاعدگي، باعث مي‌شود كه زن از قاعدگي‌اش ناراضي باشد و اين نارضايتي حاصل از استرس‌هاس زندگي گذشته و حال، تحت تاثير تغييرات هورموني به صورت درد‌هاي روحي در قاعدگي ظاهر مي‌شود.

راهكار چيست و چطور مي‌توان درد‌هاي قاعدگي را تسكين داد؟

درمان‌هاي دارويي

-تحقيقات متعددي از جمله پژوهش‌هاي استنگر (۲۰۱۰) نشان مي‌دهد كه درمان‌هاي دارويي، چون مصرف ويتامين‌هاي B۶ و B۱۲، كربنات كليسم و يا منيزيم در تسكين درد‌هاي جسماني و روحي دوران قاعدگي موثر هستند.

درمان شناختي مبتي بر ذهن يكي از بهترين راهكار‌ها براي خريد قطره فروزومال كاهش ميزان درد‌هاي روحي و حتي جسماني دوران قاعدگي است.

مراجعه به روانشناس

مراجعه به روانشناس به فرد كمك مي‌كند تا بياموزد چطور بر درد‌هاي روحي، چون افسردگي و اضطراب و ناتواني مديريت كند. صحبت‌كردن با فرد متخصص (روانكاو يا روانشناس) به فرد كمك مي‌كند كه در اين دوران مشكلات انباشته شده قبلي در ذهنش را با درد قاعدگي‌اش عجين نكند و از افكار منفي‌اش جلوگيري كند.

حمايت عاطفي بيشتر

از آنجايي كه براي همه زنان و با توجه به مشغله كاري و زندگي شخصي، دسترسي به متخصص آسان نيست، اما براي دوراني كه فرد مي‌داند تغييرات رفتاري و هيجاني به همراه درد‌هاي جسماني ناشي از قاعدگي را خواهد داشت به اطرافيانش اطلاع دهد تا حمايت عاطفي بيشتري دريافت كند.

برنامه‌ريزي با توجه شرايط روحي

راهكار بعدي مي‌تواند برنامه‌ريزي كاري، چه در خانه و چه در محل كار باشد. به اين معنا كه تا آنجايي كه ممكن است از انجام كار‌هايي كه سنگين است و يا نياز به دقت و تمركز و يا تعامل بيشتري دارد اجتناب كند.

مديتيشن

«مديتيشن» و تمركز گرفتن با گوش دادن به موسيقي حداقل ۵ دقيقه در روز نقش بسزايي در كاهش علايم روحي، چون افسردگي و درد دارد.

فكر كردن/ توجه كردن به خود

فكركردن درباره اين كه چطور مي‌توانيد به خودتان كمك كنيد تا در دوران قاعدگي حال بهتري داشته باشيد و كلافگي و يا عصبانيت كمتري را حس كنيد، و يا فكركردن به برنامه‌ريزي براي دوران قاعدگي‌تان، پماد سوختگي خود نوعي مراقبت و توجه به خودتان است. احساس حمايت و مراقبت در اين دوران نقش بسيار زيادي در كاهش خشم و علايم روحي دارد. چيزي كه تمام راهكار‌هاي بالا، اعم از دارويي و غيردارويي به همين نقطه مي‌رسد كه درد كمتري را تجربه كنيد.

منبع: خبرآنلاين



منبع

تظرات ارسال شده