همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ترفندهايي در سبك زندگي كه كمك مي‌كند بر درد آرتروزتان غلبه كنيد

آرتروز شما را از لذت بردن از زندگي محروم كند. در اين مطلب چند راهكار به شما توصيه مي‌كنيم كه علم ثابت كرده از درد و ناراحتي آرتروزتان كم مي‌كند.

آرتروز يك اصطلاح عمومي است براي توصيف خانواده‌اي از شرايط پزشكي كه با التهاب مفاصل، درد و سفتي همراه است. درمان‌هاي پزشكي، ورزش منظم، تغذيه، داروهاي طبيعي مانند گياهان دارويي و مكمل‌ها مي‌توانند به تسكين درد مفاصل و مديريت علائم آرتريت كمك كنند؛ در ادامه به برخي از اين موارد اشاره شده است:

گياه پنجه شيطان را امتحان كنيد

پنجه شيطان يك گياه ضدالتهاب است كه به ميزان زيادي از درد و ساير علائم مرتبط با آرتروز مي‌كاهد. مطالعات نشان داده‌اند اين گياه مانند داروهاي تجويزي عمل مي‌كند؛ اما عوارض جانبي كمتري نسبت به آن‌ها دارد. روزي 2.6 گرم از عصاره استاندارد گياه پنجه شيطان را در دوزهاي تقسيم شده طي روز استفاده كنيد.

شنا كنيد
شنا كردن مدت‌هاست لوزالمعده كه به عنوان توصيه‌اي بسيار مناسب براي افرادي كه آرتروز دارند ارائه مي‌شود. حالت بي‌وزني ايجاد شده در آب از فشار وارد بر مفاصل كم مي‌كند؛ اما در مورد اين شيوه‌ي درماني تحقيقات زيادي انجام نشده است. يك مطالعه در تايوان تاييد كرده كساني كه آرتروز دارند مي‌توانند با ورزش كردن در آب، به ميزان چشمگيري انعطاف‌پذيري زانوها و لگن خود را بهبود بخشيده، بدن را تقويت كرده و فيتنس هوازي خود را بالاتر ببرند. ضمناً يك مطالعه‌ي استراليايي نيز دريافته ورزش‌هاي آبي منجر به درد كمتر و عملكرد فيزيكي بهتر مي‌شوند. مي‌توانيد از كلاس‌هاي ايروبيك در آب كه براي افراد دچار آرتروز برقرار مي‌شود استفاده كنيد.

اس- آدنيل – ال- متيونين مصرف كنيد

شايد با اين مكمل به عنوان دارويي براي ضدافسردگي خفيف آشنا باشيد؛ اما اين مكمل براي اوستئوآرتريت نيز مفيد است كه احتمالاً به دليل خواص ضدالتهابي آن است. مروري بر 11 مطالعه كه شامل 1442 نفر مي‌شد دريافت اس – آدنيل – ال – متيونين مانند داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي همچون آسپرين يا ايبوپروفن عمل كرده و درد را تسكين داده و به عملكرد فيزيكي كمك مي‌كند، ضمناً عوارض جانبي كمتري هيدروژل نيز دارد. 600 تا 800 ميلي‌گرم از اين مكمل را همراه با ويتامين ب- كمپلكس 50 مصرف كنيد.

پابرهنه روي چمن راه برويد

پابرهنه راه رفتن در مقايسه با راه رفتن با كفش، از فشار وارد بر زانوها كم كرده و درد و ناتواني ناشي از اوستئوآرتريت را تا 12 درصد كاهش مي‌دهد. اين‌ها يافته‌هايي از مطالعه‌اي هستند كه روي 75 نفر مبتلا به اوستئوآرتريت انجام شد. اگر دوست نداريد پابرهنه راه برويد، كفش‌هايي پيدا كنيد كه قوس طبيعي پاها و تراز پاشنه‌ها را حفظ كنند تا فشار بيشتري به مفاصلتان وارد نشود.

كرم كپسايسين را امتحان كنيد

اگر معده‌تان بابت داروهاي زيادي كه مصرف مي‌كنيد معترض شده، اين بار به جاي دارو از كرم كپسايسين براي تسكين دردتان استفاده كنيد. كرم كپسايسين حاوي مقدار زيادي از همان تركيبي است كه عامل تندي فلفل قرمز بوده و ضد درد است. اما صبور باشيد؛ شايد لازم باشد چند بار در طول روز و به مدت يك هفته تا ده روز از آن استفاده كنيد تا كم‌كم تسكين را احساس نماييد.

چاي ارگانيك بنوشيد

محققان سال‌هاست كه مي‌دانند چاي سرشار از فلاوونيدهاست. فلاوونوئيدها دسته‌اي از فيتوشيميايي‌ها هستند كه بابت خواص كرم رژودرم آنتي‌اكسيداني شهرت دارند. برخي مطالعات نشان داده‌اند افرادي كه به طور مرتب چاي مي‌نوشند، در مقايسه با كساني كه اهل چاي نيستند 50 درصد كمتر ممكن است دچار انواعي از سرطان‌ها شوند. ضمناً مطالعات نشان مي‌دهد رژيم‌هاي غذايي سرشار از آنتي‌اكسيدان‌ها مي‌توانند جلوي تشديد علائم اوستئوآرتريت را بگيرند.

عصاره اكاليپتوس استنشاق كنيد

عصاره‌ي گرفته شده از برگ‌هاي اكاليپتوس خاصيت آنتي باكتريال، ضدويروس و ضدالتهابي دارد. فلاوونوئيدها و تانين‌هاي موجود در برگ‌هاي اكاليپتوس خاصيت آنتي‌اكسيداني دارند كه مي‌توانند به كاهش درد و التهاب كمك كنند. مطالعه‌اي نشان داده عصاره برگ‌هاي اكاليپتوس از ميزان دو آنزيم التهابي اينترلوكين – 6 و فاكتور نكروز توموري آلفا به ميزان زيادي كم مي‌كنند. عصاره‌ي اكاليپتوس را مي‌توانيد در وان آب داغ بريزيد يا آن را استنشاق كنيد. افرادي كه آلرژي دارند بايد در استفاده از عصاره‌هاي گياهي احتياط كنند.

آلوئه ورا را امتحان كنيد

آلوئه ورا يك گياه مفيد و معروف ضدالتهاب ديگر است. خيلي از پمادهاي التيام‌بخش زخم و پوست، حاوي پانسمان زخم آلوئه ورا هستند؛ زيرا خاصيت ضد ميكروبي و ضدالتهابي دارد. تركيبات موجود در آلوئه ورا به دفع راديكال‌هاي آزاد از بدن كمك مي‌كنند، يعني اين تركيبات در واقع شبيه آنتي‌اكسيدان عمل مي‌كنند. اين عملكردهاي آنتي‌اكسيداني با پيشگيري از توليد آنزيم‌هاي التهابي به كاهش التهاب در بدن كمك مي‌كنند. مطالعه‌اي نشان مي‌دهد تركيبات موجود در آلوئه ورا، تأثيرات ضدالتهابي مشابهي با تركيبات موجود در داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي دارند.

وضعيت گلبول‌هاي قرمز خونتان را بررسي كنيد

احساس خستگي در بيماران دچار آرتروز مي‌تواند ناشي از كم‌خوني باشد. اگر خون شما به اندازه‌ي كافي گلبول‌هاي قرمز نداشته باشد، عضلاتتان خيلي زود خسته خواهند شد. بيش از دوسوم افرادي كه آرتروز دارند، دچار كم‌خوني مزمن نيز هستند و زماني روي مي‌دهد كه مواد شيميايي التهابي در توانايي بدن براي توليد گلبول‌هاي قرمز اختلال ايجاد مي‌كنند. شما ممكن است به دليل زخم معده ناشي از مصرف داروها نيز دچار كم‌خوني شويد.

خوب و كافي بخوابيد

كم‌خوابي هم مي‌تواند باعث شود مدام احساس خستگي كنيد. وقتي مفاصل دردناك و ملتهب‌اند، خوب و راحت خوابيدن پماد سوختگي واقعاً كار سختي است. به همين دليل، اين پهلو و آن پهلو شدن‌ها و مكرراً از خواب بيدار شدن، واقعيتي دردناك براي بيشتر افرادي است كه آرتروز دارند. آپنه خواب نيز مي‌تواند منجر به كم‌خوابي و افت كيفيت خواب شود.

نقل از تبيان



منبع

تظرات ارسال شده