همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چطور آبليموهاي تقلبي را تشخيص بدهيم؟

برخوردارند.اين گزارش به دنبال بررسي‌هاي علمي يكي از باورهاي اشتباه مردم در خصوص آبليموهاي سنتي تهيه شده است.

به گزارش اين گزارش به دنبال بررسي‌هاي علمي يكي از باورهاي اشتباه مردم در خصوص آبليموهاي سنتي تهيه شده است. شايد پس از مطالعه آن، بيشتر از قبل در خريد آبليموهاي به اصطلاح سنتي تامل كنيم.

چطور آبليموهاي تقلبي را تشخيص بدهيم؟

چند روز ديگر وارد فصل تابستان مي شويم و بازار ميوه‌هاي رنگارنگ و صد البته محصولات تهيه شده از آنها داغ است. در اين ميان برخي مغازه ها، واحدهاي فروش ميوه و تره بار و البته برخي سودجويان، از تبليغاتي استفاده مي كنند كه با واقعيت تفاوت زيادي دارد. در اين تبليغات سعي شده با استفاده از عباراتي همچون عرضه محصولات ارگانيك و خانگي، اطمينان خريداران به محصولات ظاهراً سالم آنها جلب شود. موضوعي كه در عرضه آبليموهاي سنتي و صنعتي خود را بخوبي نشان مي دهد.

پيچش بيضه

هر چند در اين ميان برخي واحدهاي توليدي به خاطر سودجويي، دست به تقلب مي زنند و نمي‌توان آنها را ناديده گرفت. اما با اين حال استفاده از محصولاتي كه در كارخانه ها توليد مي‌شوند خطر به‌ مراتب كمتري نسبت به استفاده از محصولات خانگي دارند چرا كه اين محصولات حداقل اطلاعات لازم براي رديابي محصولات داراي مشكل را به مصرف‌كنندگان و مسئولان ذي ربط مي دهند. اين گزارش به دنبال بررسي هاي علمي يكي از باورهاي اشتباه مردم در خصوص آبليموهاي سنتي تهيه شده است. شايد پس از مطالعه آن، بيشتر از قبل در خريد آبليموهاي به اصطلاح سنتي تامل كنيم.

تبليغات كاذب براي عرضه آبليموهاي سنتي در وهله اول چهره صنعت غذا را در نظر مصرف كنندگان مخدوش مي سازد. بسياري از مردم هم كه تحت تاثير اين تبليغات قرار مي گيرند ترجيح مي دهند به جاي استفاده از محصولات استانداردي كه در كارخانه ها توليد و فرآوري مي‌شوند، اين محصولات بي نام و نشان را استفاده كنند. اما وقتي اين موضوع به صورت تخصصي بررسي مي شود نتيجه اين است كه بخش قابل توجهي از بي اعتمادي مردم به كارخانه ها بي دليل است و پايه علمي ندارد. نتيجه اين سلب اعتماد كه به كام سودجويان و دلالان شيرين است، فقط به تهديد سلامتي مصرف كننده ختم نمي شود و بسياري از خانواده‌ها اسپري اپسايت را وا مي دارد كه در فصل تابستان يا خودشان اقدام به آبليموگيري كنند يا از سنتي فروشان خريد كنند. در بين نگراني هاي مردم، قيمت ليمو به طور سرسام آوري افزايش يافته و هزينه گزافي به خانواده‌ها تحميل خواهد شد.

استفاده از نگهدارنده هاي غير مجاز

اگر توليد محصول با ويژگي هاي كيفي مد نظر واحدهاي نظارتي اينقدر راحت بود، چگونه مي توان با ابتدائي ترين امكانات محصولي توليد كرد كه تا يكسال از فساد با كپك، مخمر يا باكتري هاي اسيد دوست مصون بماند؟ پاستوريزاسيون صنعتي (در دماي C°85 به مدت 30 ثانيه) تحت شرايط كاملاً كنترل شده علاوه بر اينكه محصول را ايمن و عاري از هرگونه ميكروارگانيسم مي كند، به همراه نگهدارنده هاي مجاز، مدت زمان نگهداري محصول را افزايش مي دهد. حال آن كه توليدكنندگان زير زميني فاقد چنين تجهيزاتي بوده و معمولاً از نگهدارنده هاي غير مجاز استفاده مي كنند.

ويژگي هاي ظاهري عامه‌ پسند، اما غير‌ واقعي

مراحل قيمت ورق سيليكوني براي زخم فيلتراسيون و هموژنيزاسيون در توليد صنعتي آبليمو از اهميت زيادي برخوردارند. دليل اصلي ظاهر شفاف و فاقد كدورت و پالپ آبليموهاي صنعتي، استفاده از اين فناوري هاي پيشرفته در كارخانجات است. در حاليكه تصور عموم بر اين است كه آبليموي فاقد پالپ، خاصيت چنداني ندارد. از طرف ديگر بسياري از آبليموهاي تهيه شده سنتي داراي پالپ هاي شناور هستند كه گاهي تا يكسال ته نشين نمي شود. آيا اين موضوع شك بر‌انگيز نيست؟ ظاهر پالپي آبليموهاي سنتي در خوشبينانه ترين حالت با پايدار سازي تفاله خشك و آسياب شده ليمو ايجاد مي شود.

عدم تطابق با استاندارد ملي

طبق استاندارد ملي آبليمو، اين محصول يا با فشردن طبيعي ميوه يا از رقيق كردن كنسانتره ليمو با آب تهيه مي‌شود. آيا مي دانيد علاوه بر كنسانتره طبيعي، متاسفانه كنسانتره هاي سنتزي و بسيار ارزان ليمو نيز در حال حاضر در بازار كشور به سهولت در دسترس است؟ از آنجا كه نوك پيكان سازمان هاي نظارتي هميشه به سمت كارخانه داران و واحدهاي داراي پروانه توليد است، توليدكنندگان زيرزميني براحتي و بدون دغدغه بازرسي و رديابي محصول، آبليموهاي خوش رنگ و لعاب و اصطلاحاً ارگانيك خود را فرموله پانسمان لوهمن روشه و بدون هيچ گونه امكان رديابي، به راحتي در اختيار مصرف كننده قرار مي دهند. رنگ هاي مورد استفاده در توليد اين محصولات اغلب جزو رنگ هاي سنتزي بوده كه خطرات زيادي براي مصرف كنندگان بويژه كودكان و زنان باردار دارد.

بدون تغيير رنگ حتي در شرايط بد نگهداري

فرآيند توليد صنعتي آبليمو به دليل كنترل دقيق شرايط عملياتي واكنش هايي كه منجر به تغيير رنگ آبليمو به سمت قهوه اي مي شود را به تاخير مي اندازد. انجام اين واكنش ها با افزايش دماي نگهداري، حضور اكسيژن در بسته و نگهداري در معرض نور تسريع مي شود و حتي آبليموهاي صنعتي نيز از اين نظر مستثنا نيستند.

حال چگونه ممكن است آبليموهاي سنتي كه ماه ها در پشت شيشه مغازه ها در معرض نور آفتاب و دماي بالا قرار گرفته است، رنگ سبز زيبا و البته دروغين خود را حتي تا بيشتر از يكسال حفظ كنند؟ وقت آن رسيده تا با تامل در مسائل و حواشي كه در مورد آبليموهاي سنتي وجود دارد، به خود بياييم و اجازه دهيم صنايع قديمي يا حتي نوپا كه راه و روش درستي را براي توليد محصولات خود در پيش گرفته اند، در سايه پيكو اسميت اند نفيو اعتماد مصرف كنندگان رشد و با به كارگيري حداكثر ظرفيت توليد خود، به شكوفايي اقتصادي ـ صنعتي كشور كمك كنند. در اين موضوع جاي خالي بازرسي هاي نهادها و سازمان هاي نظارتي بيش از پيش احساس مي شود.

منبع: جام جم



منبع

تظرات ارسال شده