همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
لنز سالانه

يا لنز ساليانه پيشنهاد مي شود. اين لنز ها نسبت به لنز هاي روزانه و لنز هاي فصلي براي مدت زمان بيشتري طراحي شده اند و به همين دليل از لحاظ استحكام مكانيكي و ضخامت در سطح بالاتري قرار دارند. البته اين ويژگي ها منجر به ايجاد نكات مثبت و منفي در استفاده از لنز سالانه شده كه در ادامه بيشتر به آنها مي پردازيم.

به گزارش معمولاً براي كساني كه به فكر استفاده از يك گزينه بلندمدت براي بهبود بينايي يا تغيير رنگ چشم خود هستند، استفاده از لنز سالانه يا لنز ساليانه پيشنهاد مي شود. اين لنز ها نسبت به لنز هاي روزانه و لنز هاي فصلي براي مدت زمان بيشتري طراحي شده اند و به همين دليل از لحاظ استحكام مكانيكي و ضخامت در سطح بالاتري قرار دارند. البته اين ويژگي ها منجر به ايجاد نكات مثبت و منفي در استفاده از لنز سالانه شده كه در ادامه بيشتر به آنها مي پردازيم.

لنز سالانه چيست؟

لنز سالانه به لنز هايي خاص گفته مي شود كه براي استفاده در طول ۱۲ ماه طراحي شده اند. در حقيقت اين ۱۲ ماه محدوده زمان شروع به استفاده از لنزها تا زمان دور انداختن آنهاست. حتي در برخي موارد چشم پزشكان توصيه مي‌كنند كه استفاده از برخي لنزها بيشتر از 6 ماه نباشد. با اين وجود لنزهاي ساليانه براي ۱۲ ماه مصرف طراحي شده‌اند و اگر فرد در استفاده از آنها به نكات بهداشتي و اصول اوليه پايبند باشد، هيچ مشكلي براي استفاده ساليانه از آنها وجود ندارد.

نكته مهم: احتمالاً روي جعبه لنز سالانه تاريخ انقضاء چند سال نوشته شده است. اين تاريخ انقضا زمان مصرف، يعني زماني كه از جعبه خارج نشده باشند را نشان مي دهد. اين در حالي است كه شما بعد از ۱۲ ماه، بايد استفاده از اين لنزها را متوقف كنيد، حتي اگر از تاريخ انقضاء آنها باز هم دو سال باقي مانده باشد!

ويژگي هاي كلي لنزهاي ساليانه

اگر مطالب وبلاگ ما را دنبال كرده باشيد يا حتي لنز ساليانه را با لنز فصلي و لنز روزانه در محصولات ما مقايسه كنيد، اسپري پرونتوسان متوجه مي شويم كه چند ويژگي كلي در آنها وجود دارد. از جمله ويژگي هاي اختصاصي لنز هاي سالانه مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • اين لنزها ضخامت بيشتري نسبت به نمونه هاي روزانه، ماهانه و فصلي دارند

  • اين لنزها توانايي عبور اكسيژن كمتري نسبت به لنزهاي ديگر دارند

  • نزهاي ساليانه در برابر پارگي مقاومت بالاتري دارند

  • احتمال تشكيل رسوب روي اين لنز ها بيشتر است و به همين دليل انتخاب محلول لنز براي آنها بسيار مهم است.

  • لنزهاي ساليانه جايگزين خوبي براي عينك طبي هستند.

مزاياي لنز سالانه

علاوه بر مشخصات گفته شده در بند قبلي، لنز سالانه نسبت به ساير گزينه ها برتري هايي دارد و به همين دليل به عنوان گزينه مطلوب برخي از افراد شناخته مي شود. در مورد مزاياي اين لنز ها:

  • كيفيت خوب و دوام بالا به طوري كه يك سال به طور كامل كار مي كنند

  • قيمت مناسب و به صرفه كه هزينه زيادي به فرد تحميل نمي كند

  • امكان استفاده به صورت بلندمدت و عدم نياز به تعويض لنز

  • گزينه مناسب براي كساني كه در مشاغل با فعاليت زياد مشغولند

  • تنوع در ساخت براي هماهنگي با اندازه چشم و همچنين ساير ويژگي هاي فيزيكي فرد

معايب لنزهاي سالانه

عليرغم مزاياي مناسبي كه براي لنز هاي ساليانه وجود دارد، نسبت به ساير گزينه هاي در دسترس، برخي ايرادات هم در آنها وجود دارد كه ممكن است براي بيمار آزاردهنده باشد. به عنوان مثال؛

  • ضخيم شركت وارد كننده بي بران تر بودن عدسي ممكن است باعث اذيت كردن برخي از افراد شود

  • ميزان عبور اكسيژن كمتر نسبت به لنزهاي روزانه و فصلي، باعث ايجاد احساس ناخوشايند مي شود

  • عدم مراقبت صحيح از لنزها احتمال تشكيل رسوب را افزايش مي دهد

  • استفاده از محلول شستشوي نامناسب باعث چسبندگي آنها به سطح قرنيه مي شود

  • در صورت عدم رعايت اصول اوليه در برداشتن و گذاشتن لنز، احتمال ابتلا به زخم قرنيه وجود دارد.

نكته مهم: لنزها بهترين گزينه ممكن براي عينك طبي هستند و براي تغيير رنگ چشم هم فوق‌العاده هستند، اما اگر محصول مناسب انتخاب نكنيد يا در رعايت بهداشت آنها كوتاهي كنيد، تبديل به ابزاري براي صدمه زدن به چشم شما مي شوند. پس مراقب باشيد!

برندهاي توليد كننده لنز سالانه در ايران

تقريباً همه شركت هاي معروف در زمينه توليد لنز در سطح دنيا، امكان توليد لنز سالانه را هم فراهم آورده اند و دسترسي به آنها در بازار ايران هم وجود دارد. اگر به محصولات ما در قسمت بالا توجه كنيد، متوجه مي شويد كه چه برندهايي در بازار ايران وجود دارند. اما معروف ترين برند هاي توليد كننده لنز هاي ساليانه در ايران موارد زير هستند:

لنز سالانه مورنينگ

اين لنزها توسط برند كره‌اي مورنينگ توليد مي شوند و يكي از لنز هاي خاص بازار محسوب مي‌شود كه توانايي فيلتر اشعه يو وي دارد. لنزهاي شركت مورنينگ در ۴ حالت رنگي، طبي، طبي رنگي و طبي آستيگمات توليد مي‌شود كه ميزان آب رساني آنها ۳۸% بوده و قطر استاندارد آنها هم ۱۴ ميليمتر است. بنابراين براي افراد با اندازه چشم كوچك مناسب است.

لنز سالانه سولكو

اين شركت ايتاليايي هم چهار نوع محصول كامل براي لنزهاي ساليانه دارد و نمونه هاي رنگي آنها در هفت رنگ تركيبي محلول پرونتوسان چيست و خاص در بازار هستند. ميزان آب استفاده شده در لنزهاي سولكو ۵۵ درصد است كه استفاده از آن ها را راحت مي كند. همچنين ميزان اكسيژن رساني اين محصول ۴۳ درصد بوده و استفاده طولاني مدت از آن را ميسر مي‌كند. لنزهاي شركت سولكو در اندازه هاي مختلفي هستند و براي سايز چشمان خود نگران نباشيد.

لنز سالانه فرشلوك

اگر بخواهيم يكي از با صرفه ترين لنز هاي ساليانه در بازار را معرفي كنيم، بدون شك بايد به برند فرش لوك اشاره كنيم كه در زمينه توليد لنز رنگي سالانه، لنز طبي سالانه و لنز طبي رنگي سالانه در بازار حضور دارد. محصولات اين شركت ۵۵ درصد آبرساني دارند كه رقم بسيار خوبي است. توليد لنز با قطر استاندارد 14.5 ميلي متر و همچنين ميزان عبور اكسيژن بالا باعث شده كه استفاده از اين لنز بسيار راحت بوده و ميزان نارضايتي كاربران كمتر باشد.

لنز سالانه هرا

برند هرا به عنوان برند كره اي در زمينه توليد لنز براي افراد با اندازه چشم كوچك شناخته مي شود. اكثر محصولات اين كشور داراي قطر ۱۴ ميليمتر هستند و نمونه هاي مختلف طبي و رنگي در بين محصولات آنها وجود دارد. ميزان آبرساني اين لنزها ۴۲ درصد است و به همين دليل درصد رضايت مندي از آنها بسيار بالاست. اين شركت لنزهاي روزانه و فصلي خود را هم با چنين ويژگي هايي به بازار عرضه كرده و يكي از برندهاي ارزان بازار محسوب مي شود.

لنز سالانه فستيوال

فستيوال هم به عنوان يك برند كره اي شناخته مي شود كه زير مجموعه برند مورنينگ است. محصولات اين شركت از لحاظ آبرساني در سطح خوبي قرار دارند و ۳۸ درصد آبرساني دارند. قطر استاندارد لنزهاي اين شركت ۱۴ ميليمتر است و تنها در دو بخش لنز فصلي و لنز ساليانه فعاليت مي كند. ضمن اينكه لنزهاي رنگي اين برند با چهار تون رنگي به بازار عرضه شده اند كه تركيب رنگ متفاوتي در بين محصولات آنها ديده مي شود.

لنز سالانه آرين

اگر قصد پرداخت هزينه بالا براي خريد لنز ساليانه نداريد، حتماً از محصولات برند آرين استفاده كنيد. لنزهاي اسپري براي زخم اين شركت كيفيت خوبي دارند و ميزان عبور اكسيژن آنها هم ۳۸ درصد است. اين لنزها از لحاظ اندازه تنوع خوبي دارند و اين كار شما را براي انتخاب محصول با توجه به اندازه چشم تان راحت ميكند.

نكاتي در مورد استفاده بهينه از لنز ساليانه

لنزهاي سالانه به همان اندازه اي كه براي فرد راحت هستند، الزامات خاص خود را دارند كه اگر رعايت نشوند، مي تواند تبعات جبران ناپذيري براي فرد به دنبال داشته باشد. پس شما هم در استفاده از لنز سالانه موارد زير را رعايت كنيد:

  • حتماً اندازه و قطر لنز را با توجه به اندازه چشم خود انتخاب كنيد (۱۴ ميليمتر براي چشم كوچك،14.2 تا 14.5 براي چشم متوسط و بالاتر از 14.5 براي اندازه چشم بزرگ)

  • ميزان نفوذ پذيري اكسيژن در برندهاي مختلف با يكديگر متفاوت است و با توجه به شرايط چشم خود اين مورد را انتخاب كنيد.

  • هرچه محتواي آب يك لنز بيشتر باشد، استفاده از آن راحت تر است و دردسر كمتري دارد.

  • استفاده طولاني مدت از لنزهاي ساليانه امكان تشكيل رسوب روي آن‌ها را افزايش مي‌دهد، پس از محلول شستشوي استاندارد استفاده كنيد

  • هر هفته يك بار ظرف مخصوص نگهداري لنز را بشوريد و محلول آن را تعويض كنيد

  • در گذاشتن و برداشتن لنز حوصله به خرج دهيد تا به سطح قرنيه چشم تان آسيب نزنيد

  • حتماً بين انتخاب محلول لنز سخت و محلول لنز نرم تفاوت قائل شويد

  • اگر امكان دارند، هر ۶ ماه يكبار لنزها را تعويض كنيد يا حداقل نسبت به بهداشت آنها حساس باشيد

  • سعي كنيد نهايتاً ۸ ساعت از روز را لنز بزنيد و در طول شب هم آنها را برداريد

  • به تناوب از لنز طبي و عينك طبي استفاده نكنيد كه احتمال سرگيجه و سردرد زياد است.

حالا مشكل عروقي شما سعي كنيد كه اين تفاوت ها را در نظر بگيريد و با توجه به آن براي خريد لنز سالانه اقدام كنيد. راستي ما در وبسايت خود قيمت ها را گذاشته ايم، اما ممكن است قيمت لنزهاي ساليانه با توجه به تغيير نرخ دلار و نرخ يورو تغيير كند و حتماً سعي كنيد كه از قبل با ما تماس بگيريد تا اطلاعات كامل را در اختيار شما بگذاريم.



منبع

تظرات ارسال شده