همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

از خواص لوبيا سياه مي توان به پيشگيري از بيماري هاي قلبي عروقي و كاهش احتمال ابتلا به سرطان اشاره كرد. مصرف لوبياي سياه به سلامت گوارش و تنظيم سطح قند خون كمك مي كند. لوبيا سبز براي بهبود عملكرد هاي عصبي بسيار مفيد است و احتمال نقص عصبي جنين را پايين مي آورد،تاثيرات منفي سولفيت را خنثي مي كند و حتي از ناتواني جنسي در آقايان جلوگيري مي كند.

لوبيا سياه

لوبيا سياه چيست؟

لوبيا سياه غذا خوشمزه و ساده اي است كه سلامت عمومي بدن را بهبود مي بخشد.
لوبيا سياه دانه هاي براق و سياه هستند كه به خانواده لوبيا (Phaseolus vulgaris) تعلق دارند. بيشتر در آشپزي آمريكاي لاتين ديده مي شود و به نام هاي مختلف در آمريكاي مركزي و جنوبي شناخته شده است. ۶ نوع لوبيا سياه وجود دارد كه تقريبا ظاهر و خواص مشابهي دارند.
گرچه پرورش و پخت لوبيا به هزاران سال قبل در آمريكاي جنوبي بر مي گردد،اما مدت ها بعد وارد اروپا شد.
شكل كلي لوبيا مي تواند بدون از دست دادن مواد مغذي تغيير كند. البته برخي از خواص هنگام پخت و پز از بين مي رود. رشد گسترده و هزينه پايين كشت لوبيا يكي از مهمترين دلايل قرار گرفتن آن در گروه غذاهاي اصلي است. اما با دريافت اطلااعات بيشتر راجع به خواص آن براي سلامتي دلايل ديگري نيز مهم بودن اين غذا را اثبات مي كند.
يكي از معمول ترين تكنيك هاي آماده سازي، خيساندن لوبيا سياه در آب قبل از پختن است. با اين كار يك سري فيتات و تانين هاي لوبيا از بين مي روند و مواد مغذي كم مي شود. همچنين لوبيا نشاسته مقاوم و مفيدي دارد كه با خيساندن بخشي از كوبوهيدرات آن از دست مي رود. در برخي نقاط لوبيا غذاي مستقلي در هرم سوپرازورب اچ غذايي محسوب مي شودو جز غذاهاي مهم و پر خاصيت آن فرهنگ قرار مي گيرد.
لوبيا ميان گياه خوران بسيار طرفدار دارد. با تركيب لوبيا سياه با برنج قهوه اي يك وعده پروتئيني كامل بدست مي آيد. يكي از مشكلات اصلي رژيم گياه خواري عدم دريافت پروتئين كافي است. بنابرين لوبيا سياه و برنج قهوه اي راه حل ساده و مناسب است.

ارزش غذايي و خواص لوبيا سياه

ارزش غذايي و خواص لوبيا سياه

لوبيا سياه سرشار از فيبر و پروتئين است و منبع غني املاح و ويتامين هايي مانند ويتامين A، كلسيم، آهن و منگنز است. لوبيا سياه مقادير بالايي از فلاونوئيد ها از جمله آنتوسيانين دارد كه خاصيت آنتي اكسيداني دارد و همچنين حاوي مقداري كلسترول مفيد امگا ۳ مي باشد.
لوبيا سياه منبع فوليك اسيد است و سرشار از تركيب نادر موليبنوم است.
با افزودن لوبيا سياه به رژيم غذايي انواع مواد مغذي بدنتان را تامين كنيد و از ابتلا به خيلي از بيماري ها پيشگيري كنيد.
اجازه دهيد نگاهي دقيق تر به اين خواص داشته باشيم:

تقويت سلامت قلب

يكي از بهترين فوائد افزودن لوبيا سياه به رژيم غذايي روزانه يا هفتگي داران بودن مقدار زيادي فيبر است. لوبيا فيبر محلول دارد و به كاهش كلسترول خون كمك مي كند. فيبر محلول آب را جذب مي كند و سپس در پروسه هضم به ژل تبديل مي شود . اما فيبر نامحلول به غذا حجم اضافه مي كند و به سرعت حركت آن در سيستم گوارشي كمك مي كند.كاهش كلسترول مي تواند از تنگي عروق و در نتيجه از حمله قلبي و سكته مغزي جلوگيري كند.
لوبيا سياه مقادير كمي اسيد چرب امگا ۳ دارد. امگا ۳ كلسترول مفيدي است كه لوهمن روشه اثرات منفي امگا۶ را خنثي مي كند. لوبيا سياه بر كاهش فشار خون تاثير گذار است : جريان خون را تقويت مي كند،فشار خون را كاهش مي دهد و از فشار يا استرس اكسيداتيو وارد بر سيستم قلبي عروقي مي كاهد.

پيشگيري از سرطان

پوست لوبيا سياه فلاونوئيد دارد و احتمال ابتلا به سرطان را مي كاهد. ۸ نوع فلاونوئيد در پوست لوبيا سياه وجو دارد كه ۳ تاي آنها آنتوسيانين هستند. فلاونوئيدها رنگدانه اي مغذي اند كه نقش آنتي اكسيدان در بدن دارند و با بيماري ها و راديكال هاي آزاد مبارزه مي كنند.
آنتوسيانين رنگدانه اند اما تاثير قوي بر بدن دارند و رشد رگ هاي خوني و تبديل به تومور سرطاني جلوگيري مي كنند ،سرعت رشد سلول هاي سرطاني را كاهش مي دهند و سرعت آپوپتوسيس (مرگ سلولي)سلول هاي سرطاني را افزايش مي دهند. آنتوسيانين بهمراه ساير مواد مغذي موجود در پپوسته، لوبيا سياه را به سلاحي قدرتمند براي مبارزه با سرطان تبديل مي كند.

درمان ناراحتي هاي گوارشي

لوبياي سياه فيبر و پروتئين دارد و غذاي عالي براي تقويت گوارش محسوب مي شود. پروتئين و فيبر به حركت غذا در دستگاه گوارشي كمك مي كند و موجب جذب بهتر مواد مغذي و دفع مواد زائد مي شود. نسبت به گوشت آرام تر هضم مي شود، بعني براي مدت بيشتري احساس سيري مي كنيد. بدين ترتيب لوبياي سياه سيستم گوارشي را پاكسازي مي كند و از پرخوري جلوگيري مي كند.
لوبياي سياه از لوبيا هاي ديگر كوچكتر است و هضم آن راحت تر است. پانسمان phmb به مرور زمان با افزودن لوبيا سياه به رژيم غذايي بطور منظم ، فيبر محلول آن آب را جذب مدفوع مي كند و از ميزان يبوست كم مي شود.

كنترل قند خون

سرعت هضم غير منظم مي تواند به بر هم خوردن تعادل سطح قند خون در بدن بينجامد. لوبياي سياه موجب تنظيم سطح قند خون مي شود. همانطور كه پيشتر گفته شد، فيبر و پروتئين موجود در لوبياي سياه سرعت هضم را يكنواخت مي كند و ميزان دريافت مواد مغذي منظم و همگن مي شود. زماني كه هضم ثابت نباشد، قند خون نوسان مي يابد. نوسان قند خون براي بيماران ديابتي بسيار خطرناك است.

درمان اختلالات جنسي

بر اساس مطالعات موجود ، لوبياي سياه حاوي مقادير بالايي ازيك املاح نادر در مواد غذايي بنام موليبدنوم است. موليبدنوم سولفيت را مي شكند و سم زدايي مي كند. سولفيت ها تركيبات اسيدي هستند كه در ميوه هاي خشك و برخي از سبزيجات وجود دارند و خيلي از افراد نسبت به تاثيرات آن حساسند و دچار سردرد يا سرگيجه مي شوند. موليبدنوم موجود در لوبياي سياه با چنين تاثيراتي مقابله مي كند و اثرات منفي را خنثي مي كند. موليبدنوم به رشد و نمو سيستم عصبي و توليد انرژي سلولي كمك مي كند.
همچنين موليبدنوم از ناباروري و اختلالات نعوظ مردان سالمند مي كاهد. اين ويتامين نادر با افزايش انرژي و ميل به فعاليت جنسي در مردان سالمند ارتباط مستقيم دارد.

ارتقا سيستم عصبي

ارتقا سيستم عصبي

آمينو اسيد و موليبدنوم موجود در لوبياي سياه موجب ارتقا عملكرد سيستم عصبي مي شوند. لوبياي سياه حاوي املاح و ويتامين هايي از جمله B9 سوپرازورب c يا فولات است. فولات يا همان فوليك اسيد نقش مهمي در تنظيم آمينو اسيد هاي مورد نياز سيستم عصبي ايفا مي كند. بدون فولات،سطح هموسيستئين بالا مي رود و زمينه ايجاد بيماري هاي تخريب عصبي از جمله آلزايمر و پاركينسون ايجاد مي شود. با افزودن منظم لوبياي سياه به رژيم غذايي ،فولات مورد نياز بدنتان را تامين كنيد و از بيماري هاي عصبي جلوگيري كنيد.

تقويت سلامت قبل از تولد

يكي ديگر از فوايد فولات موجود در لوبياي سياه،نقش آن در محافظت از جنين در رحم است. سطح فولات موجود در بدن مادر نقش مهمي در سلامت جنين مخصوصا در رشد مغز و ستون فقرات ايفا مي كند. با افزودن لوبياي سياه و در نتيجه فولات به رژيم غذايي مي توانيد سلامت جنين خود را حفظ كنيد.

عوارض جانبي لوبيا سياه

عوارض جانبي لوبيا سياه

فيتيك اسيد: پوست دانه اي لوبيا مواد مغذي داخل دانه را از آسيب حشرات و آفات هنگام رشد در طبيعت حفظ مي كند. يكي از تركيبات پوسته دانه فيتيك اسيد است كه از جوانه زدن پيش از موعد دانه جلوگيري مي كند. اگر فيتيك اسيد قبل از خوردن از دانه برداشته نشود،به املاحي مانند كلسيم ، منيزيم و مس مي چسبد و مانع از جذب مواد مغذي مي شود. چنين املاح جذب نشده اي موجب ناراحتي هاي مختلفي مي شود از ناراحتي هاي گوارشي ساده گرفته تا بيماري هاي جدي مانند اختلالات هورموني و يا اختلال عملكرد مغزي . بنابرين دانه هاي لوبيا سياه را خوب بپزيد و قبل از پخت در آب خيس كنيد تا تاثيرات مضر فيتيك اسيد خنثي شود.

اليگوساكاريد: لوبيا سياه قند پيچيده اي بنام جراحي پوست اليگوساكاريد دارد . بدن انسان هيچ آنزيمي ندارد كه اين قند را بطور طبيعي بشكند. بنابرين اليگوساكاريد در سيستم گوارشي تخمير مي يابد و متان توليد مي شود و موجب نفخ مي شود. بنابرين خيس كردن لوبيا در آب و پخت كامل آن مي تواند از ميزان اليگوساكاريد و ديگر تركيبات غير قابل هضم لوبيا كم كند .



منبع

تظرات ارسال شده