همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بايدها و نبايدهاي مراقبت از پوست در بارداري

است. در همين دوران پوست و موي خانم‌هاي باردار در پي هجوم هورمون‌ها كه همه چيز را زير و رو كرده‌اند، واكنش‌هاي متفاوتي نشان مي‌دهد. حساسيت موضوع بارداري به حدي است كه خيلي از خانم‌ها در زمينه زيبايي و مراقبت از پوست و مو دچار سردرگمي مي‌شوند. در اين مطلب بايد و نبايدهاي زيبايي در بارداري را بررسي مي‌كنيم.

به گزارش :

كرم ضدآفتاب بزنيم يا نزنيم؟

دوران بارداري دوران تغييرات فراواني است و پوست بيش از هر زمان ديگري مستعد بروز لك‌هاي پوستي و تيره شدن است. براي مقابله گام به گام با اين لكه‌ها تا حدامكان از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعت ۱۲ تا ۴ بعد از ظهر بپرهيزيد. تابستان و زمستان بدون استفاده از كرم ضدآفتاب مناسب از منزل خارج نشويد و در طول روز به طور مرتب از كرم‌هاي ضدآفتاب استفاده كنيد. در صورتي كه پوست چربي داريد از لوسيون‌ها و ژل‌هاي ضدآفتاب يا كرم‌هاي بدون چربي استفاده كنيد. بهتر است براي كاهش خطر حساسيت از كرم‌هاي ضدآفتاب مينرال غافل نشويد.

لايه‌برداري بكنيم يا نكنيم؟

در طول ۹ ماه بارداري پوست نياز به مراقبت بهينه دارد. در نتيجه رطوبت بخشي و تغذيه آن بيش از هر زمان ديگري اهميت خواهد داشت اما از آنجايي كه در اين دوران پوست حساس‌تر مي‌شود از لايه‌برداري اجتناب كنيد چون ممكن است باعث تيرگي پوستتان شود.

از كرم‌هاي اسيد ميوه استفاده بكنيم يا نكنيم؟

آلفاهيدروكسي اسيد يا AHA معمولاً به ميزان اندك (تا ۵ درصد) در تركيب انواع كرم‌ها استفاده مي‌شود و تأثير رطوبت‌بخشي و جراحي پوست لايه‌برداري كاملاً سطحي دارد. بنابراين خطر مسموميت براي جنين وجود ندارد. در نتيجه اگر پيش از بارداري از اين نوع محصولات استفاده كرده‌ايد نيازي نيست مصرفشان را قطع كنيد اما اگر پيش از بارداري از كرم‌هايي با اسيدهاي ميوه استفاده نكرده‌ايد، دوران بارداري زمان مناسبي براي امتحان اين نوع كرم‌ها نيست چون تغييرات هورموني زياد اين دوره معمولاً باعث ايجاد حساسيت زياد در پوست مي‌شود. در نتيجه پوست بيشتر در معرض قرمزي قرار مي‌گيرد و واكنش‌هاي بيشتري نشان مي‌دهد. بهتر است دوران بارداري را با كرم‌هاي مرطوب‌كننده سپري كنيد و فعلاً سراغ اين نوع كرم‌ها نرويد.

اپيلاسيون بكنيم يا نكنيم؟

حساسيت رگ‌هاي خوني و سنگين شدن پاها به دليل افزايش ميزان خون و مايعات بدن در دوران بارداري عادي است. بنابراين توصيه مي‌شود به طور موقت اپيلاسيون با موم داغ را فراموش كنيد چون باعث تحريك اپيدرم يا روپوست مي‌شود. بهترين كار براي از بين بردن موهاي زائد در دوران بارداري استفاده از موم ولرم يا دستگاه‌هاي اپي‌ليدي است.

فر يا رنگ مو بكنيم يا نكنيم؟

رنگ كردن موها در دوران بارداري را فراموش كنيد چون همه متخصصان با اين كار مخالف هستند. رنگ شيميايي نبايد به هيچ عنوان با پوست سر تماس داشته باشد. اگر اصرار به رنگ كردن مو داريد، احتياط كرده و از رنگ‌هاي گياهي استفاده كنيد. در خصوص فر كردن موها گفته مي‌شود مواد استفاده شده براي فر كردن موها به خون راه پيدا مي‌كند يا اينكه به دليل تغييرات هورموني، موها فر نمي‌شوند اما اين باورها اشتباه است. اگر موهايتان سالم است و عادت به فر كردن داريد مي‌توانيد ادامه دهيد. البته بايد در دوران بارداري اين كار را به يك آرايشگر حرفه‌اي بسپاريد و حتماً او را در جريان بارداري‌تان لوهمن روشه قرار دهيد اما براي اولين بار در دوران بارداري اقدام به فر كردن موها نكنيد چون بدن خانم‌هاي باردار نسبت به تركيبات شيميايي حساس است.

كرم‌هاي ضدترك بزنيم يا نزنيم؟

زماني كه منتظر يك فرشته كوچك هستيد بايد منتظر ترك‌هاي پوستي نيز باشيد. بنابراين مهم‌ترين كار اين است كه مراقب ترك خوردن پوست باشيد. براي اين كار از كرم‌هاي ضدترك سرشار از روغن‌هاي مغذي الاستين، كلاژن و ويتامين‌ها استفاده كنيد.

خودمان را به دستگاه سولاريوم بسپاريم يا نسپاريم؟

هرگز اين كار را نكنيد. حتي خورشيد كم‌جان زمستان نيز احتمال لك‌دار كردن و پررنگ كردن لكه‌هاي قهوه‌اي پوست را در خانم‌هاي باردار افزايش مي‌دهد و چنين دستگاه‌هايي وضعيت را به مراتب وخيم‌تر خواهد كرد. علاوه بر اين سنگيني پاها در دستگاه‌هاي سولاريوم دو چندان مي‌شود و خطر اختلالات جدي در گردش خود در كمين است.

كرم‌هاي حاوي ويتامين A بزنيم يا نزنيم؟

استفاده از محصولات حاوي ويتامين A در دوران بارداري ممنوع است زيرا ممكن است حتي استفاده موضعي از آن‌ها به صورت كرم و لوسيون به ميزان كم نيز باعث بروز ناهنجاري‌هايي در جنين شود. بنابراين بهتر است احتياط كرده و استفاده از محصولات حاوي رتينول را به بعد از بارداري موكول كنيد.

سوناي خشك و بخار برويم يا نرويم؟

به دليل افزايش ميزان هورمون‌هاي خون، رگ‌ها بيش از پيش منبسط و گشاد مي‌شوند. در نتيجه زماني كه آن‌ها را در معرض گرماي زيادي قرار دهيد، وضعيتشان بدتر مي‌شود. توصيه مي‌كنيم قبل از رفتن به سونا با پزشك خود مشورت كنيد تا وضعيت گردش خون و همچنين ضربان قلبتان را بررسي كند.

ژل و بوتاكس بزنيم يا نزنيم؟

اگر منتظر تولد فرزندتان هستيد، بهتر است فعلاً دور پانسمان phmb تزريق ژل، بوتاكس، پيلينگ و ليزر موهاي زائد را خط بكشيد. واقعيت اين است كه پوست شما در وضعيت عادي قرار ندارد و اين كارها ممكن است واكنش‌هاي جدي از لكه‌هاي قهوه‌اي گرفته تا التهاب و... ايجاد كند كه به سختي التيام مي‌يابد. اين وضعيت ناشي از به هم ريختگي هورمون جنسي و تغيير در هورمون‌هاي ترشح شده از غدد فوق كليوي است. در نهايت اينكه اين قبيل اعمال زيبايي بايد حداقل ۳ ماه بعد از تولد فرزندتان انجام شود.

سراغ عصاره‌هاي روغني برويم يا نرويم؟

با وجود اينكه هيچ پژوهش دقيقي درباره رايحه‌درماني و بارداري انجام نگرفته، اين واقعيت قابل كتمان نيست كه عصاره‌هاي روغني بسيار قوي و فعال هستند. بنابراين استفاده خالص از آن‌ها بي خطر نيست و براي خانم‌هاي باردار ممنوع است. البته استفاده ميزان اندكي از اين عصاره‌ها در تركيب با روغن‌هاي گياهي مشكلي ايجاد نمي‌كند اما بهتر است جانب احتياط را رعايت كرده و قبل از استفاده با پزشكتان مشورت كنيد.

از ليف‌هاي خشن استفاده بكنيم يا نكنيم؟

نيازي نيست باردار باشيد تا از اين قبيل كارها دوري كنيد. ليف‌هاي خشن فيبرهاي محافظ اپيدرم را حساس و تحريك كرده و مشكل برجستگي‌هاي واريسي روي پاها را تشديد مي‌كنند. يادتان باشد عمل ساييدن شديد پوست باعث بروز لكه‌هايي روي پوست يا خشكي آن مي‌شود. نتايج پژوهش‌هاي اخير نشان مي‌دهد بيشتر حملات اگزما در دوران بارداري مشاهده مي‌شود بنابراين بهتر است از لايه‌برداري يا ماساژ محكم پوست با ليف‌هاي خشن خودداري كنيد.

كرم‌هاي لاغري استفاده بكنيم يا نكنيم؟

بارداري زمان مناسبي براي رژيم گرفتن يا امتحان انواع روش‌هاي لاغري نيست پس اين قبيل كرم‌ها را در گنجه‌ها و كشوهاي ميزتان قرار دهيد و بعد سوپرازورب c از زايمان سراغشان برويد.

نگران ريزش مو باشيم يا نباشيم؟

در دوران بارداري ريزش موها كاهش مي‌يابد و تا حدودي متوقف مي‌شود اما ۴ ماه پس از زايمان ريزش موي زيادي مشاهده مي‌شود نگران نشويد؛ اين ريزش شديد ممكن است چند ماهي ادامه يابد و سپس به ميزان طبيعي برسد. در دوران بارداري از مصرف خودسرانه هرگونه داروي شيميايي و گياهي خودداري كنيد.

آرايش بكنيم يا نكنيم؟

خوشبختانه بيشتر خانم‌هاي باردار مراعات مي‌كنند و در اين دوران حساس آرايش نمي‌كنند يا سراغ مواد آرايشي- بهداشتي ارگانيك و طبيعي مي‌روند. بايد بدانيد اغلب رژلب‌ها، لاك‌ها، كرم‌پودرها و ... حاوي تركيباتي هستند كه در غدد درون‌ريز بدن اختلال ايجاد مي‌كنند.

ناگفته نماند بيشتر محصولات بهداشتي نيز حاوي مواد نگهدارنده هستند كه براي سلامت مشكل سازند. از جمله تركيبات آسيب‌رسان مي‌توان به آفت‌كش‌ها، بيسفنول A، فتالات‌ها يا پارابن اشاره كرد كه در تركيب اغلب لوازم آرايشي وجود دارند و براي خانم‌هاي باردار و جنين خطرناك هستند. اين تركيبات شيميايي كه قادرند از جفت عبور كنند، در سيستم هورموني اختلال ايجاد مي‌كنند و باعث تأخير در رشد يا بروز ناهنجارهاي مادرزادي در جنين مي‌شوند. يادتان باشد پارابن در تركيب برخي كرم‌ها، شامپوها، شامپوهاي بدن و... وجود دارد.

توجه كنيد «تريكلوزان» كه يك ماده ضدباكتري سمي است و در تركيب برخي خميردندان‌ها وجود دارد نيز براي خانم‌هاي باردار مضر است و بايد از آن دوري كرد.

همچنين توصيه مي‌شود سراغ دئودورانت‌هاي حاوي آلومينيم نرويد.

فراموش نكنيد الكل نيز جزو تركيباتي است كه باعث خشكي و تحريك پوست مي‌شود. توصيه بر اين است كه فهرست تركيبات تشكيل‌دهنده كرم‌هاي ضدآفتاب سوپرازورب p و تمام موادي كه استفاده مي‌كنيد را با دقت مطالعه كنيد و از خريد محصولاتي كه حاوي اين تركيبات هستند، بپرهيزيد. فراموش نكنيد يك قانون كلي در زيبا ماندن در دوران بارداري وجود دارد و آن اينكه از محصولات ارگانيك و طبيعي استفاده كنيد.

منبع: هفته‌نامه سلامت



منبع

تظرات ارسال شده