همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بالش زير سرتان را تميز نگه داريد

آيا مي‌دانيد در بالش زير سرتان چه چيزهايي پيدا مي‌شود؟

شايد اگر بدانيد يك سوم از وزن بالشتان را باكتري‌ها، كرم‌هاي ريز مرده، سلول‌هاي مرده پوستي و مانند آن تشكيل مي‌دهند،‌ ديگر به راحتي آن را زير سرتان نگذاريد. اما اين يك واقعيت است.

ما اغلب سعي مي‌كنيم ملافه‌هاي بستر خواب را زود به زود تعويض كنيم، آن‌ها را خوب بشوييم و ضدعفوني كنيم تا مطمئن باشيم در بستري كه مي‌خوابيم خبري از باكتري‌ها نيست. اما شايد اين خبر شما را متحير كند، وقتي بدانيد چه قدر باكتري و سلول مرده هر شب زير سرتان مي‌گذاريد و مي‌خوابيد.

محققين به اين نتيجه رسيده‌اند كه بعد از دو سال استفاده،‌ انبوهي از سلول‌هاي مرده، باكتري و موجودات ريز ديگر در بالش جمع مي‌شوند. در واقع بعد از دو سال،‌ يك سوم وزن بالش را سلول‌هاي مرده پوست،‌ حشرات،‌ كرم‌هاي ريز خاكي مرده و باكتري‌ها تشكيل مي‌دهند.

اين اطلاعات پانسمان زخم از بيمارستان‌هاي انگليس جمع آوري شده،‌ جايي كه بالش‌ها به طور منظم شسته مي‌شوند.

اما ميزان آلودگي كه در بالش‌ها يافت مي‌شود، تنها نگراني نيست. محققين به اين نتيجه رسيده‌اند كه در مجموع ۳۰ ميكروب كه مسئول بيماري‌هاي جدي هستند نيز در بالش‌ها انبار مي‌شوند. از جمله اين ميكروب‌ها مي‌توان به عامل بيماري‌هاي آبله مرغان، استافيلوكوس اورئوس مقاوم به متيسيلين (ام.آر.اس.اي)، عفونت‌ها و جذام اشاره كرد.

البته هنوز مشخص نيست كه آيا اين بالش‌ها مي‌توانند ناقل بيماري از يك بيمار به بيمار ديگر در بيمارستان باشند يا نه، اما اشك ريختن روي بالش و باز شدن دوخت‌ بالش ها مي‌توانند چنين انتقالي را تسهيل كنند.

شايد براي‌تان جالب باشد بدانيد اين اطلاعات با حمايت يك شركت توليد بالش‌هاي پزشكي به نام گابريل ساينتيفيك انجام شده و البته اين بالش‌ها هيچ آلودگي را در خود نگه نمي‌دارند.

مي‌توان اين نتايج را به بالش‌هاي خانگي هم تعميم داد. بحث‌هاي زيادي در مورد اين كه بالش‌ها حاوي مواد آلرژي زا هستند وجود دارد.

پس مراقب بالشي كه زير سرتان مي‌گذاريد باشيد، شايد منبع بسياري از بيماري‌ها همين بالش باشد.

براي جلوگيري از گردن درد از بالش مناسب استفاده كنيد

گردن كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم درد ممكن است در نتيجه تصادف يا آسيب ديدگي، مشكلات استخواني عضلاني و يا حتي وجود تومور بروز كند، اما اغلب اوقات قرار گرفتن در يك وضعيت نامناسب و غيراستاندارد مثل وضعيت غير صحيح بدن به هنگام خواب مي‌تواند منجر به بروز گردن درد شود.

متخصصان در اين باره مي‌گويند كه حتي شكل و نوع بالش هم مي‌تواند در بروز درد گردن تاثير داشته باشند. لذا به منظور جلوگيري از اين قبيل دردها در ناحيه گردن، متخصصان توصيه مي‌كنند كه اگر سابقه بيماري خاصي نداريد كه علت اصلي گردن درد شما باشد، بايد مطمئن شويد بالشي كه روي آن مي‌خوابيد در يك وضعيت ناجور به سر شما فشار نياورد و يا ارتفاع آن خيلي بلند يا كوتاه نباشد.

متخصصان توصيه مي‌كنند كه بالش پر به مراتب بهتر از بالش اسفنجي است، چرا كه اغلب بدون اين كه فشاري به سر و گردن فرد بياورد و موجب بروز درد شود، متناسب با وضعيت اين اعضا تغيير شكل مي‌دهد.

علاوه بر اين‌ها تشك شما هم مي‌تواند در بروز درد گردن موثر باشد، بنابراين از تشكي استفاده كنيد كه اندكي سفت باشد و بتواند گردن را در وضعيت مناسبي نگه دارد.

همچنين از خوابيدن روي شكم خودداري كرده و سعي كنيد كه قبل قطره آهن فروزومال و بعد از خواب اندكي ماهيچه‌هاي گردن را ماساژ دهيد.

براي پيشگيري از پف چشم از بالش مناسب براي خواب استفاده كنيد

پزشكان به خانواده‌ها توصيه مي كنند براي پيشگيري از پف چشم، از بالش مناسب براي خواب استفاده كنيد. موقع خواب، مايعات بدن به شكلي پخش مي‌شوند كه ممكن است مقداري از اين مايعات در اطراف چشم جمع شده و موجب پف كردن چشم‌ها شوند. با قرار دادن سر بالاتر از سطح بدن، مايعات از اطراف چشم ها دور مي‌شوند و مشكل پف چشم حل مي‌شود.

همچنين، مي‌توان از كمپرس يخ به مدت ۱۵ دقيقه استفاده كرد، چون كمپرس يخ در رفع ورم و پف چشم‌ها مؤثر است. كمپرس يخ موجب تنگ شدن رگ‌هاي خوني مي‌شود و به اين ترتيب تورم به وجودآمده را برطرف مي‌كند.

ساير فوايد بالش مناسب

بالش خوب و مناسب نه فقط بر كيفيت خواب تاثير مي‌گذارد، بلكه موجب مي‌شود در هنگام خواب، بدن در شرايط فيزيكي ايده آلي قرار داشته باشد. اگر صبح‌ها با سردرد، گردن درد، بي حسي يا احساس ناراحتي در شانه‌ها و بازوها بيدار مي‌شويد، به احتمال زياد، مشكل از بالش شماست. هر چند بالش نامناسب، عامل به وجود آورنده هيچ كدام از اين دردها نيست، اما به طور حتم در تشديد آن‌ها نقش مؤثري دارد. يك بالش خوب بايد پماد سوختگي هنگام خواب، سر را هم تراز با شانه‌ها نگه دارد، به اين معني كه سر نبايد به عقب يا جلو خم شده باشد.

نكات لازم براي تهيه بالش مناسب

۱- برچسب روي بالش را بخوانيد تا بدانيد جنس بالش از چيست؟ داخل بالش ممكن است با پلي استر، ابر، پر مرغابي و يا تركيبي از پر مرغ و مرغابي پر شده باشد. پر معمولا گران‌تر است، نرم‌تر است و به راحتي قالب سر و بدن شما را به خود مي‌گيرد. پلي استر ارزان‌تر است، بالش راحتي است، البته به كيفيتش بستگي دارد، اما به نرمي و انعطاف پذيري پر نخواهد بود.

۲- مقدار پر شدن بالش را بررسي كنيد. هر چه بيشتر پر شده باشد، سفت‌تر خواهد بود.

۳- اگر بر روي شكمتان مي‌خوابيد يا به اطراف غلت مي‌زنيد، يك بالش نرم انتخاب كنيد. اين كار كمك مي‌كند تا سر به عقب خم نشود و از فشار به گردن جلوگيري مي‌كند. شما حتي مي‌توانيد از بالش استفاده نكنيد.

۴- اگر به پشت مي‌خوابيد، براي راحتي بيشتر يك بالش معمولي انتخاب كنيد.

۵- اگر به پهلو مي‌خوابيد، براي بهترين كمك به گردنتان، بالش سفتي را انتخاب كنيد.

۶- براي روبالشي‌تان از پارچه‌اي استفاده كنيد كه منافذي داشته باشد و نرم باشد و براي تنفس نيز مناسب باشد.

۷- دقت كنيد كه درزهاي بالش كاملا دوخته شده باشد.

۸- هيدروژل اگر شما به مواد خاصي در داخل بالش‌ها حساسيت داريد، حتما به برچسب محرك آلرژي در روي بالش دقت كنيد. امروزه اكثر كارخانه داران، بالش‌ها را بدون حساسيت يا آلرژي مي‌سازند.

۹- اگر آلرژي داريد، كاور يا پوششي براي بالش بگيريد كه زيپ دار باشد و از ورود گرد و غبار به دهان شخص موقع خواب جلوگيري كند.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده