همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

سونوگرافي بارداري در مراحل مختلف بارداري و براي مطمئن شدن از سلامت مادر و نوزاد انجام مي گيرد. معمولاً قبل از اقدام به بارداري نياز است تا از سلامت رحم و تخمدان ها آگاه شد. در اين مواقع، مي توان رحم را از نظر وجود كيست ها و فيبروم ها مورد بررسي قرار داد و يا حتّي مي توان زمان تخمك گذاري را مشخّص كرد. سونوگرافي بارداري در زناني كه مشكل خاصّي در آن ها وجود ندارند معمولاً در 4 مرحله انجام مي شود كه در اين مقاله قصد داريم تا شما را با اين مراحل آشنا كنيم.

سونوگرافي داپلر
سونوگرافي بارداري توسّط امواج صوتي صورت مي گيرد و خطري براي جنين ايجاد نمي كند

اوّلين مرحله ي سونوگرافي بارداري:

اوّلين مرحله از اين فرآيند معمولاً در بين هفته هاي پنج و هفتم بارداري صورت مي گيرد. در اين مرحله، سونوگرافيست سعي دارد تا با اندازه گيري قدّ جنين از سنّ دقيق بارداري آگاه شود. همچنين، قلب جنين در اين مرحله تشخيص داده مي شود و چنانچه بارداري در خارج از رحم اتّفاق افتاده باشد، مي توان در سونوگرافي پانسمان نقره هارتمن بارداري مرحله ي اوّل آن را تشخيص داد. از ديگر مواردي كه مي توان در اين بارداري تشخيص داد مي توان به تشخيص دوقلو و يا چندقلو بودن نوزاد اشاره كرد. به ياد داشته باشيد كه سالم بودن و بسياري از جزئيات مربوط به جنين در اين مرحله غير قابل تشخيص هستند و نمي توان آن ها را مشخّص كرد.

دوّمين مرحله ي سونوگرافي بارداري:

مرحله ي دوّم از سونوگرافي بارداري معمولاً در بين هفته هاي 11 تا 13 بارداري انجام مي گيرد و معمولاً به همراه يك تست باليني به نام NT براي تشخيص برخي از ناهنجاري ها همچون سندرم داون همراه است. انجام اين سونوگرافي بررسي هاي مورد نياز مادران را براي سه ماهه ي اوّل بارداري تكميل مي كنند. در بعضي از مواقع، پزشك دستور اندازه گيري برخي از پروتئين هاي خون مادر همچون hCG-β را صادر مي كند و هدف از اين كار مطمئن شدن از سالم بودن جنين و عدم ابتلاي آن به برخي از سندروم ها همچون سندرم داون مي باشد.

انجام سونوگرافي بارداري بايد جدّي گرفته شود
انجام هيدروتك سونوگرافي بارداري بايد جدّي گرفته شود

مرحله ي سوّم سونوگرافي بارداري:

اين مرحله از سونوگرافي بارداري معمولاً در بين هفته هاي 16 تا 19 بارداري انجام مي گيرد و مواردي همچون: جنسيّت جنين، صورت، انگشتان نوزاد، ديافراگم و ستون فقرات جنين مورد بررسي قرار مي گيرند. يكي از بررسي-هايي كه در اين مرحله انجام مي گيرد اندازه گيري قطر گردن جنين مي باشد و چنانچه اندازه ي آن غير طبيعي باشد، پزشك دستور انجام آزمايشات بيشتر را براي تأييد سلامتي جنين انجام مي دهد. لازم به ذكر است كه اگر در خانواده ي مادر و يا پدر نوزاد سابقه ي ابتلا به بيماري هاي قلبي و عرقي وجود داشته باشد پزشك متخصّص بايد يك اكو قلبي را براي اطمينان از سلامت بيمار انجام دهد. در بعضي از مواقع، سونوگرافي بارداري مرحله ي سوّم به هفته ي 23 موكول مي شود تا در همين مرحله بررسي هاي لازم براي اطمينان از سلامت جنين صورت بگيرد.

سونوگرافي چهارم سونوگرافي بارداري:

در پايان هفته ي 28 بارداري آخرين مرحله از سونوگرافي بارداري انجام مي شود تا وزن دقيق جنين بر اساس تعدادي فرمول محاسبه شود. اگر وزن نوزاد پانسمان hartmann در اين مرحله پايين تر از ميزان نرمال باشد، سونوگرافي ديگري به نام كالر داپلر براي بررسي وضعيّت خون رساني جنين صورت مي گيرد. البتّه لازم است بدانيد كه سونوگرافي كالر داپلر حتماً بايد بعد از هفته ي 28 بارداري انجام شود و قبل از آن هيچگونه ارزش تشخيصي ندارد.
اميدوارم كه از اين مطالب نهايت لذّت را برده باشيد.

ژل دبريد قيمت پانسمان نوين


منبع

تظرات ارسال شده