همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

سندرم پيش از قاعدگي ، علائمي بسيار شبيه به علائم بارداري دارد. به همين دليل، برخي از زنان در تعيين اينكه آيا باردار هستند يا اينكه دوره قاعدگي آنها شروع شده، دچار مشكل مي شوند. نشانه هاي سندرم پيش از قاعدگي (PMS) و علائم بارداري از فردي به فرد ديگر مي تواند متفاوت باشد، اما بيشتر علائم شامل حساسيت سينه ها، گرفتگي عضلات و تغييراتي در خلق و خو مي باشند. در اين مقاله از بخش زنان و زايمان و سلامت زنان دكتر سلام، علائم سندرم پيش از قاعدگي (PMS) را با علائم اوليه بارداري مقايسه كرده و به اختلاف بين اين دو پي مي بريم.

علائم بارداري و سندرم پيش از قاعدگي

علائم مشترك بارداري و سندرم پيش از قاعدگي عبارتند از:

بروز تغييراتي در خلق و خو

حس زود رنجي، نگراني يا غم و يا گريه كردن، از علائم رايجي است كه هم در مراحل اوليه بارداري و هم در روزهاي قبل از قاعدگي رخ مي دهد. اين علائم سندرم پيش از قاعدگي (PMS)، معمولا با شروع  قاعدگي از بين مي روند. اما اگر تغييرات خلق و خو ادامه داشتند و فرد، دوره قاعدگي نداشت، ممكن است باردار باشد. تداوم احساس ناراحتي و غم، مي تواند نشانه اي از افسردگي باشد. اگر اين حالت،2  هفته يا بيشتر ادامه پيدا كرد، حتما با پزشك خود ملاقاتي داشته باشيد. در حدود 10 درصد از زنان باردار در سرتاسر جهان، به نوعي شرايط مربوط به سلامت رواني را تجربه كرده اند كه يكي از شايع ترين آنها، افسردگي مي باشد.

علائم بارداري

يبوست

تغييرات هورموني يكي از علل شايع بروز يبوست در زنان است. نوسانات هورموني، سرعت حركات روده را مي توانند كند كنند. تحقيقات نشان مي دهند كه در طول دوران بارداري، يبوست مي تواند به ميزان 38 درصد بر روي زنان باردار تاثير بگذارد، اما بسياري از زنان نيز قبل از دوران قاعدگي، دچار يبوست مي شوند.

زنان باردار بيشتر در سه ماهه اول و دوم دوران بارداري، دچار يبوست مي شوند، در حالي كه زنان مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي، اعصاب مشكلات مربوط به روده اي آنها، معمولا با شروع قاعدگي، از بين ميرود.

درد و تحريك پذيري پستان ها

تغييرات در ظاهر پستان، از علائم شايع در سندرم پيش از قاعدگي و مراحل اوليه بارداري مي باشد. اين تغييرات شامل موارد زير هستند:

  • درد
  • تحريك پذيري
  • ورم
  • سنگين بودن
  • حساسيت
  • بافت ناهموار پستان

شدت بروز اين علائم در افراد متفاوت است.

با اين حال، در افرادي كه مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي (PMS) هستند، معمولا اين تغييرات ظاهري پستان، اهميت بيشتري دارند، اما در طول دوره قاعدگي يا بلافاصله بعد از تمام شدن اين دوره، اين علائم نيز بهتر مي شوند.

در اوايل دوران بارداري، سينه ها ممكن است به لمس كردن، حساس شده و غالبا سنگين تر نيز مي شوند. اطراف نوك پستان ممكن است دچار سوزش يا درد شود. در بعضي از زنان، رگه هاي آبي رنگ برجسته اي، در نزديكي سطح سينه ها ديده مي شود.

علائم به وجود آمده در ظاهر پستان، 1 يا 2 هفته پس از بارداري شروع شده و تا زمان زايمان ممكن است ادامه داشته باشد.

علائم بارداري

خستگي

هورمون پروژسترون در بروز خستگي و فرسودگي، قبل از دوره قاعدگي، نقش دارد. اين حس خستگي معمولا با شروع قاعدگي، از بين مي رود. زناني كه دوره قاعدگي زيادي دارند، خستگي مفرط در طول دوره قاعدگي، مي تواند ادامه داشته باشد كه ممكن است نشانه اي از كم خوني ناشي از فقر آهن باشد.

خستگي، نشانه اي رايج در دوران بارداري است و اغلب در طول سه ماهه اول بارداري، ادامه دارد و در بعضي ديگر از زنان باردار، اين خستگي در طول 9 ماه بارداري، همراه آنها خواهد بود. مشكل خوابيدن و تكرر ادرار در شب، خستگي دوران بارداري را بدتر مي كند.

خونريزي يا لكه بيني

امكان نمايندگي شركت لوهمن روشه رويت لكه هاي روشن يا خونريزي در اوايل دوران بارداري وجود دارد. اين خونريزي، خونريزي لانه گزيني نام دارد و معمولا 10 تا 14 روز بعد از لقاح اتفاق مي افتد. اكثر زنان خونريزي لانه گزيني را تجربه نمي كنند و گروهي ديگر، ممكن است حتي متوجه آن نشوند زيرا خيلي خفيف تر از خونريزي دوره قاعدگي مي باشد.

سندرم پيش از قاعدگي، معمولا باعث لكه بيني نمي شود، در صورتي كه خونريزي قاعدگي در روز اول خيلي خفيف است. خونريزي قاعدگي معمولا 4 يا 5 روز به طول مي كشد و مقدار از دست دادن خون، خيلي قابل توجه تر از لكه بيني مي باشد.

گرفتگي عضلات

گرفتگي عضلات، از نشانه هاي رايج سندرم پيش از قاعدگي و علائم بارداري در هفته هاي اول مي باشد. گرفتگي عضلات در دوران ابتدايي بارداري شبيه گرفتگي عضلات در دوران قاعدگي مي باشد، اما اين گرفتگي، در پائين شكم مي تواند بروز كند.

اين گرفتگي عضلات ممكن است هفته ها يا ماه ها در طول دوران بارداري ادامه داشته باشند زيرا ايمپلنت هاي جنيني و ديواره رحم در حال كشيدگي هستند.

علائم بارداري

سر درد و كمر درد

تغييرات هورموني باعث سردرد و كمر درد در اوايل دوران بارداري و قبل از شروع دوران قاعدگي مي شوند.

تغيير در اشتها

افزايش اشتها و هوس خوردن غذا از علائم بارداري است، اما در سندرم پيش از قاعدگي نيز ممكن است اتفاق بيفتد. بسياري از افراد مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي (PMS)، اشتها و هوس زيادي براي خوردن غذاهاي شيرين يا چرب يا غذاهاي غني از كربوهيدرات دارند. تغييرات در هورمون هاي استروژن و پروژسترون، احتمالا بر اشتها و ميل به غذا، قبل از دوره قاعدگي نيز تاثير مي گذارند.

تحقيقات نشان مي دهند كه 50 تا 90 درصد زنان باردار در ايالات متحده، اشتها و هوس زيادي به خوردن مواد غذايي دارند. بسياري از زنان باردار به خوردن غذاهاي خاصي تمايل نشان ميدهند و  بعضي غذاهاي ديگر را دوست ندارند و گاهي نيز از ديدن يا بوئيدن آنها، suprasorb a ag حس ناخوشايندي به آنها دست مي دهد. دوست نداشتن غذا، در افراد مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي (PMS)، خيلي كمتر شايع مي باشد.

برخي زنان باردار به خوردن موادي غير از مواد غذايي تمايل نشان مي دهند مانند خوردن يخ و خاك كه به اين حالت در پزشكي، پيكا گفته مي شود (تمايل به خوردن موادي غير از غذا (مانند خاك رس، گچ و خاكستر) كه در دوران كودكي يا بارداري اتفاق مي افتد و علامتي از نوعي بيماري مي باشد). چنانچه فردي به پيكا مبتلا باشد بايد با يك پزشك صحبت كند.

نشانه ها و علائم بارداري

بعضي از علائم حاكي از نشانه هاي اوليه بارداري در مقايسه با علائم دوران قاعدگي هستند. با اين حال، فرد با انجام تست بارداري در خانه يا مراجعه به پزشك، مي تواند از باردار بودن خود، اطمينان حاصل كند.

علائمي كه احتمالا نشان دهنده بارداري هستند عبارتند از:

نداشتن يك دوره قاعدگي

نداشتن يك دوره قاعدگي، از بديهي ترين علائم بارداري مي باشد. چنانچه، قاعدگي به مدت 1 هفته، عقب افتاد و احتمال بارداري وجود داشت، يك تست بارداري انجام دهيد.

بسياري از آزمايشات، خيلي حساس هستند و ميزان هورمون هاي بارداري را حتي چند روز قبل از نداشتن يك دوره قاعدگي، تعيين مي كنند.

علائم بارداري

با اين حال، دلايل زيادي براي پريود نشدن يا عقب افتادن آن، وجود دارد. مانند:

  • استرس
  • وزن كم بدن
  • سندرم تخمدان پلي كيستيك
  • تغيير روشهاي پيشگيري از بارداري
  • داشتن بيماري هايي مانند تيروئيد يا ديابت
  • يائسگي

حالت تهوع

با اينكه علائم خفيف ناراحتي گوارشي، ممكن است قبل از دوره قاعدگي اتفاق بيفتد، اما حالت تهوع و استفراغ، از علائم سندرم پيش از قاعدگي به شمار نمي روند.

به هر حال، تهوع و استفراغ، از علائم بارداري هستند كه بسيار شايع مي باشد. حالت تهوع ميتواند پانسمان كلاژن تا 80 درصد زنان باردار را تحت تاثير خود قرار دهد. معمولا حالت تهوع و استفراغ قبل از هفته نهم بارداري شروع مي شود.

معمولا، اين علائم در سه ماهه دوم بارداري از بين مي روند، اما برخي از زنان در تمام طول دوران بارداري، حالت تهوع را دارند.

تغييرات در نوك پستان

تغييرات ظاهري پستان، هم در سندرم پيش از قاعدگي و هم در طول دوران بارداري اتفاق مي افتد، اما تغييرات در نوك پستان، قبل از شروع دوره قاعدگي، به ندرت اتفاق مي افتد.

چنانچه هاله پستان (منطقه رنگي اطراف نوك پستان)، تيره تر يا بزرگتر شود، مي تواند نشانه اي از بارداري باشد. اين تغييرات، 1 يا 2 هفته پس از بارداري اتفاق مي افتد.

علائم بارداري

چه زمان بايد به پزشك مراجعه كنيم؟

زناني كه به باردار بودن يا نبودن خود، مشكوك هستند، بايد يك تست بارداري خانگي، انجام دهند. در صورت مثبت بودن نتيجه، براي تأييديه بارداري و برنامه ريزي كردن براي مراحل بعدي، بايد به پزشك مراجعه كنند.

چنانچه نتيجه تست بارداري، منفي باشد و 1 تا 2 هفته بعد از انجام تست، قاعدگي اتفاق نيفتد، بهتر است به پزشك مراجعه كنيد.

پزشك، علت عقب افتادن پريود يا نداشتن يك دوره قاعدگي را مي تواند تشخيص دهد و گزينه هاي درماني مناسب را پيشنهاد كند. همچنين، پزشكان مي توانند هرگونه  علائم غير معمول را متوجه شوند.



منبع

تظرات ارسال شده