همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
براي افزايش طول عمر چه بخوريم؟

بگذارد. از جمله اين فاكتورها مي توان به فاكتورهاي محيطي، سابقه خانوادگي و سن اشاره كرد. با اينحال تحقيقات زيادي درباره ارتباط قوي بين رژيم غذايي و طول عمر افراد وجود دارد.

به گزارش ميوه ها و سبزيجات در برگيرنده تركيباتي هستند كه خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي، سكته، برخي از سرطان ها، بيماري هاي تنفسي مزمن، ديابت و چاقي را كاهش مي دهند. به همين خاطر است كه متخصصان سلامت مدام تلاش مي كنند افراد را تشويق كنند بيشتر از قبل به خوردن ميوه و سبزيجات سالم روي بياورند. اما به خاطر داشته باشيد كه ميوه ها و سبزيجات تنها مواد غذايي نيستند كه مواد مغذي بدن تان را تامين مي كنند و مي توانند از شما در برابر بيماري ها محافظت نمايند.

در اين مقاله برخي از مقوي ترين مواد غذايي كه مي توان در رژيم غذايي گنجاند و به كمك آن طول عمر و سلامت را بهبود بخشيد با هم مرور مي كنيم.

بقولات:

لوبيا، نخود، عدس،بادام زميني و نخودفرنگي منبع غني از پروتئين گياهي و فيبر هستند و مي توانند قند خون را ثابت نگه دارند و جلوي هوس شما براي خوردن مواد غذايي ناسالم را بگيرند. اين مواد در برگيرنده ميكروبيوم هاي سالمي هم هستند. ميكربيوم هاي سالم روده مي توانند التهاب موجود در بدن را كاهش دهند، ليپيدهاي خون را كاهش دهند و عملكرد سيستم ايمني را تنظيم نمايند.

متخصصان توصيه مي كنند حداقل ۵ وعده از بقولات در هر هفته در رژيم غذايي گنجانده شود.

تخم مرغ:

با اينكه تخم مرغ محتواي كلسترول بالايي دارد اما تحقيقات انجام شده نشان مي دهد اين نوع كلسترول نمي تواند بر روي كلسترول كل خون به همان شيوه اي كه چربي هاي اشباع تاثير دارند، اثر بگذارد. درمان تاول سوختگي با آب جوش واقعيت اين است كه تجزيه و تحليل هاي انجام شده نشان مي دهد افرادي كه مصرف بالايي از تخم مرغ را دارند (حدود هفت تخم مرغ در هفته)، ۱۲ درصد خطر ابتلا به سكته در آن ها نسبت به افرادي كه تخم مرغ كمتري مصرف مي كنند كاهش مي يابد.
قالب حرفه‌اي انفولد وردپرس - راه‌اندازي آسان وبسايت

قالب حرفه‌اي انفولد وردپرس - راه‌اندازي آسان وبساي
قالب حرفه‌اي انفولد وردپرس - راه‌اندازي آسان وبسايت

قالب حرفه‌اي انفولد وردپرس - راه‌اندازي آسان وبسايت

سبزيجاتي با برگ سبز:

سبزيجاتي با برگ سبز همچون اسفناج، كلم و ساير موارد سرشار از فولات هستند كه براي رشد سلول ها و تشكيل گلبول هاي قرمز خون ضروري است.

اين مواد حاوي آنتي اكسيدان هاي بالايي هستند و به همين خاطر به حفظ سلامت بينايي، استخوان ها، دندان ها و پوست كمك مي كنند. فولاتي كه در منابع غذايي طبيعي وجود دارد به حفظ عملكرد مغز با افزايش سن كمك مي كند. از سوي ديگر، كاروتن موجود در برخي از سبزيجات مي تواند سطح آنتي اكسيداني بدن را بالا ببرد و در برابر اسيب به DNA يا تجزيه سلول ها از بدن محافظت كند.

چنين اسيب هايي با گذشت زمان در بدن جمع مي شوند و به سرطان يا بيماري قلبي مي انجامند. به جاي اينكه از مكمل ها براي تامين فولات بدن تان استفاده كنيد بهترين كار اين است كه از غذاهاي كامل استفاده نماييد. مصرف مكمل هاي اسيد فوليك مي تواند خطر ابتلا به سرطان هاي خاص همچون سرطان روده را افزايش دهد.

سبزيجات از خانواده كلم:

سبزيجاتي كه از خانواده كلم هستند (مثل كلم بروكلي، گل كلم، كلم بروكسل و تربچه) مي توانند از فرآيند سم زدايي طبيعي بدن پشتيباني كنند. ما در سلول هاي خود آنزيم ها يا سيستم هاي شيميايي سم زدا داريم و فعاليت اين آنزيم ها با وجود مواد خاصي كه در خانواده كلم ها يافت مي شود افزايش مي يابد.

اين نوع سبزيجات براي خانم ها بسيار مفيدند پماد آلفا چون به آن ها كمك مي كنند سطح استروژن خوبي داشته باشند و در برابر سرطان هاي مرتبط با هورمون ها همچون سرطان سينه، تخمدان و رحم در امان بمانند. بهتر است در طول هفته ۵ وعده از سبزيجات خانواده كلم ها استفاده كنيد.

روغن زيتون فوق بكر:

روغن زيتون فوق بكر يكي از موادي است كه در دنياي آشپزي به طور گسترده مورد استفاده قرار مي گيرد. تحقيقات انجام شده نشان مي دهد اين روغن مي تواند التهاب را كاهش دهد، فشار خون را كمتر نمايد و حساسيت به انسولين را بهبود ببخشد.

روغن زيتون فوق بكر منبع عالي از مواد مقوي است و تحقيقات انجام شده بر روي آن نشان دهنده مزايايي است كه براي سيستم قلبي عروقي دارد.

اين روزها افراد زيادي هستند كه به خاطر بيماري هاي قلبي جان شان را از دست مي دهند. به همين خاطر مصرف چنين روغن هايي مي تواند بسيار مفيد باشد. سالادي كه دوست داريد را در خانه تهيه كنيد و بر روي آن روغن زيتون فوق بكر بريزيد.

ماهي هاي چربي دار:

از ماهي هاي چربي دار همچون سالمون وحشي، ساردين، ماهي خال مخالي در رژيم غذايي هفتگي تان استفاده كنيد. مطالعات زيادي هست كه از مصرف ماهي هاي چربي دار براي پشتيباني از سلامت مغز پشتيباني مي كند. اين نوع ماهي ها در برگيرنده اسيد چرب امگا ۳ و DHA هستند كه مغز را تغذيه مي كنند و مانع از بروز افسردگي يا زوال حافظه مي شوند.

سيب زميني شيرين:

اكيناوايي ها به طول عمر دراز ، زندگي سالم و داشتن جمعيت زياد در جهان مشهور هستند. مي دانيد راز اين طول عمر در چيست؟ بله سيب زميني شيرين.

سيب زميني شيرين سرشار از ويتامين A، پتاسيم و فيبر است. اين افراد برنج كمتري مي خوردند و در رژيم غذايي شان از سيب زميني شيرين بيشتر استفاده مي كنند. بهتر است حداقل سه الي چهار وعده در هفته از سيب زميني شيرين استفاده كنيد. مي توانيد به جاي ساير مواد نشاسته دار مثل برنج، نان يا غلات از اين ماده بهره ببريد.

غذاهاي تخمير شده:

رژيم كرم رژودرم براي گوشت اضافه غذايي كه سرشار از مواد غذايي تخمير شده باشد مي تواند باكتري هاي خوبي كه از سلامت روده ها پشتيباني مي كنند را براي بدن تامين كند. با افزايش سن ميكروبيوم ها تنوع شان را از دست مي دهند. به همين خاطر اين موضوع در دوران كهنسالي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.

ميكروبيوم هايي با تنوع زياد با اثرات ضد چاقي مرتبط هستند و مي توانند از بدن در برابر عفونت ها و بيماري هاي خود ايمني مراقبت نمايند. اين يكي از مكانيسم هايي است كه مي تواند سلامت بدن را با افزايش سن تامين كند. از مواردي همچون كفير، كلم ترش، كيم چي و ساير غذاهاي پروبيوتيك دار استفاده كنيد تا سلامت سيستم گوارش تان را حفظ نماييد. بهتر است حداقل يك وعده غذايي تخمير شده در روز داشته باشيد.

خانواده سير و پياز:

سير، پياز، پيازچه، تره فرنگي مي توانند طعم مواد غذايي شما را متحول كنند. اين گياهان علاوه بر طعم بسيار خوبي كه دارند در برگيرنده تركيباتي به نام ارگانوسولفور هستند كه به فرآيند سم زدايي بدن كمك مي كند.

يكي از مطالعات انجام شده نشان مي دهد رژيم غذايي كه در ان سير يا پياز وجود دارد مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را كاهش دهد. سير يا پياز را به سالادها، سوپ ها و ساير غذاهايتان اضافه كنيد.

قهوه:

خبر خوبي برايتان داريم. ديگر مجبور نيستيد عادت نوشيدن قهوه را كنار بگذاريد. شما مي توانيد روزانه يك فنجان قهوه بخوريد و از مزاياي آن بهره مند شويد. واقعيت اين است كه تحقيقات زيادي ارتباط مصرف قهوه با كاهش خطر ابتلا به سرطان، بيماري هاي قلبي عروقي، دمانس ، بيماري هاي كبدي و حتي ديابت را نشان مي دهند. فقط به خاطر داشته باشيد كه شكر و خامه زيادي به قهوه اضافه نكنيد.

چاي:

انواع مختلفي از چاش همچون چاي سبز، سياه و سيفد مي تواند مزاياي زيادي براي بدن داشته باشد. اين موضوع به خاطر تركيبات ضد التهابي و انتي اكسيداني آن است.

مصرف پماد زخم بستر چاي سياه باعث بهبود تراكم استخوان ها در زنان كهنسال مي شود. مطالعات انجام شده نشان داده است كه چاي سبز هم مي تواند خطر ابتلا به سرطان سينه و ساير سرطان ها را كاهش دهد. بهترين كار براي بهره بردن از مزاياي چاي براي سلامتي اين است كه در مصرف آن زيادي روي نشود. روزي بيشتر از دو يا سه فنجان چاي ننوشيد.

ماست يوناني:

اينكه ماست يوناني مي تواند صبحانه سالمي برايتان باشد دلايل بسيار خوبي دارد. اين ماست سرشار از پروتئين است و كربوهيدرات و شكر اندكي دارد. واقعيت اين است كه ۱۷۰ گرم ماست يوناني بدون چربي در برگيرنده ۱۷ گرم پروتئين است كه مي تواند ۴۰ درصد نياز روزانه زنان و ۳۰ درصد از نياز روزانه مردان به پروتئين را تامين كند. شما مي توانيد ماست يوناني را با گرانولا و توت هاي تازه تركيب كنيد و براي صبحانه تان از آن استفاده كنيد.

دانه هاي چيا:

دانه هاي چيا بسيار كوچك هستند اما مزاياي بسيار زيادي براي بدن فراهم مي كنند. اين دانه ها در برگيرنده پروتئين زيادي هستند. هر اونس دانه چيا، ۱۵ گرم پروتئين وارد بدن مي كند. علاوه بر اين، دانه هاي چيا در برگيرنده اسيدهاي چرب امگا۳ هستند و مي توانند از سلامت مغز محافظت كنند، چربي شكمي را كاهش دهند و سلامت پوست را بهبود ببخشند. از آنجايي كه اين دانه ها طعم زيادي ندارند مي توانيد آن ها را به ماست، اسموتي و آب ميوه هايتان اضافه كنيد.

آلو و آلو بخارا:

ميوه هايي كه رنگ تيره اي دارند سرشار از آنتي اكسيدان هاي قدرتمندي هستند كه مي توانند با اسيب راديكال هاي آزاد بدن مبارزه كنند. راديكال هاي آزاد در محيط مي توانند به سلول هاي ما اسيب وارد كنند، مكانيسم يا عملكردشان را تغيير دهند و حتي به سرطان منجر شود. اثر محافظتي آنتي اكسيدان ها مي تواند مانع از نابودي سريع سلول هاي بدن شود و بر روند پيري اثر بگذارد. آلو و آلو بخارا را خرد كنيد و در سالاد يا اسموتي هايتان بريزيد.

آووكادو:

اين ميوه چسب زخم بستر سبز سرشار از ويتامين ها و مواد معدني مختلفي همچون ويتامين هاي C، K، B، E و A و نيز فيبر و چربي هاي سالم است. اين ماده حاوي پتاسيم بالايي است. پتاسيم آووكادو از موز هم بيشتر است. پتاسيم با متعادل كردن اثر نمك در رژيم غذايي مي تواند فشار خون را كاهش دهد. هر چقدر پتاسيم بيشتري مصرف كنيد سديم بيشتري از طريق ادرار دفع خواهد كرد.



منبع

تظرات ارسال شده