همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
نشانه هايي در بدن كه مي گويند دچار كم خوابي هستيد

اما هم اكنون اين ميزان به 6.8 ساعت در هر شب رسيده است. ميزان متوسط خواب ايده آل براي هر فرد بالغ در طول 24 ساعت شبانه روز بين 7 تا 9 ساعت است.

به گزارش در اينجا مي توانيد جدي ترين هشدارهاي ناشي از كم خوابي و بي خوابي را دنبال كنيد:

كاهش روحيه و افسردگي: با گذشت زمان، كمبود خواب و اختلالات خواب باعث بروز علائم افسردگي مي شود. در يك نظرسنجي معلوم شد، افراد مبتلا به افسردگي و اضطراب به احتمال زياد كمتر از 6 ساعت در شب مي خوابند. بي خوابي اغلب يكي از نخستين علائم افسردگي است. بي خوابي پانسمان hartmann و افسردگي يكديگر را تقويت مي كنند، يعني كم خوابي علائم افسردگي را بدتر مي كند و افسردگي به خواب رفتن را سخت تر مي كند. از طرفي درمان مشكلات خواب مثل كم خوابي به بهبود افسردگي و علائم آن كمك مي كند و بالعكس.

اختلال در عملكرد شناختي: به صراحت مي توان گفت كمبود خواب تفكر و توانايي هاي يادگيري شما را تحت تاثير قرار مي دهد و هشياري، تمركز، استدلال و قدرت حل مشكل را مختل مي كند. اين در حالي است كه خواب كافي به شما در ذخيره سازي تجربيات و اطلاعات جديد در هارد ديسك مغز كمك مي كند. چرخه خواب نقش مهمي در تقويت حافظه دارد.

پيري زودرس: در حالي كه با افزايش سن و كاهش سطح تستوسترون در مردان، علائم پيري به خصوص در پوست خود را نشان ميدهند، بيماري پوستي كمبود خواب نيز مي تواند همين عارضه را داشته باشد و منجر به تيره شدن پوست و چين و چروك هاي زودرس شود. هنگام محروميت از خواب، كورتيزول يا همان هورمون استرس، بيشتر آزاد مي شود و در حجم هاي بالاتر مي تواند كلاژن پوست را تجزيه كند و انعطاف پذيري و صافي پوست را از بين ببرد.

افزايش وزن: علم اين نكته را تاييد كرده كه ساعات كم خواب بر وزن شما، سايز دور كمر و سايز شكم تاثير مي گذارد. بدخوابي و بي خوابي مغز شما را به مصرف مواد غذايي بيشتر ترغيب مي كند و متابوليسم شما را نيز كاهش مي دهد. گرلين، حس گرسنگي را تحريك مي كند و لپتين پيام سيري را به مغز مي فرستد و اشتها را سركوب مي كند. كاهش زمان خوابيدن باعث كاهش لپتين و افزايش گرلين مي شود. كمبود خواب نه تنها اشتها را تحريك مي كند، بلكه ميل به مصرف مواد غذايي چرب و شيرين را افزايش مي دهد.

خطر پانسمان نقره هارتمن ابتلا به بيماري هاي مزمن: اختلالات مربوط به خواب و كم خوابي طولاني مدت خطر ابتلا به بيماري هاي زير را افزايش مي دهند:

بيماري هاي قلبي

حمله قلبي

نارسايي قلبي

بي نظمي ضربان قلب

فشار خريد پانسمان تندروت خون بالا

سكته مغزي

ديابت

مشكلات سيستم گوارشي: از هر 250 آمريكايي يك نفر به بيماري التهاب روده مبتلا است و اختلالات خواب نيز علائم اين بيماري را افزايش مي دهد. در صورتي كه كم خوابي بصورت مداوم تكرار شود، سندروم التهاب روده شديد تر مي شود، بطوريكه 10 تا 15 درصد از آمريكايي به علت بي خوابي با اين مشكل دست و پنجه نرم مي كنند. همچنين بايد به اين نكته اشاره كرد افرادي كه از بيماري كرون رنج مي برند، در صورت بي خوابي دو برابر ساير افراد در معرض خطر عود كردن اين سندرم پماد مدي هاني در مقايسه با افراد عادي قرار دارند.

منبع: آواي سلامت



منبع

تظرات ارسال شده