همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

چگونه حس و حال خوب داشته باشيم؟

براي داشتن حس و حال

خوب و بالا بردن روحيه كافي است تا تغييراتي در رفتار، عادات و سبك زندگي خود ايجاد نماييد. سرچشمه شادي و خوشبختي دورن انسان است.

حس و حال خوب
دكتر زخم| سرويس روانشناسي - نااميدي و ياس اجتناب ناپذير هستند، اما نبايد اجازه دهيد چنين احساساتي روحيه شما را خراب كنند. با چند تغيير در رفتار و سبك زندگي خود، مي‌توانيد زندگي را به شكل ديگري تجربه كنيد. بر روي حس و حال خوب خود تمركز كنيد و بدانيد خوشبختي و نشاط يك انتخاب است. راهكار‌هاي زير كمك مي‌كند تا هميشه سرحال باشيد.

۳ نكته براي داشتن حال خوب

نكته اول: اتخاذ يك سبك زندگي سالم

۱- ورزش حال شما را خوب مي‌كند. ورزش باعث تحريك ترشح هورمون‌هاي شادي در بدن مي‌شود. ترشح اندروفين حس درد را كاهش مي‌دهد و نوراپي نفرين مي‌تواند به تنظيم خلق و خو كمك كند. علاوه بر اين، ورزش و تمرين منظم باعث مي‌شود احساس خوبي نسبت به خود داشته باشيد.
  • حداقل براي مدت نيم ساعت و پنج روز در هفته، ورزش كنيد تا تأثيرات فوق العاده روحي و رواني ورزش كردن را به خوبي حس كنيد.
  • نياز نيست حتما در يك باشگاه يا كلاس ورزش ثبت نام كنيد. براي جريان يافتن مواد شيميايي و هورمون‌هاي شادي در خون، معمولا تنها چيزي كه لازم داريد، يك پياده‌روي ساده و سريع است.

ورزش كردن و حس و حال خوب
۲- رژيم غذايي سالم و متعادل داشته باشيد. يك رژيم غذايي سالم به طور كلي كمك مي‌كند بيشتر احساس تندرستي كنيد چه از لحاظ جسمي و چه از لحاظ روحي، اما برخي از ويتامين‌ها و مواد معدني پماد عسل خارجي به ويژه براي بهبود خلق و داشتن حال خوب كمك كننده هستند. براي مثال ويتامين‌هاي گروه ب احتمالا مي‌توانند به بالا رفتن خلق كمك كنند، بنابراين سبزيجات سبز زياد مصرف كنيد. همچنين اسيد‌هاي چرب امگا ۳ موجود در ماهي و تخم مرغ، مي‌تواند به بدن شما كمك كند تا از خود در مقابل اثرات استرس محافظت كند.
  • براي ارضاي تمايلتان به مصرف شيريني، هر روز دو تكه شكلات تلخ ميل كنيد. نشان داده شده است كه شكلات با حداقل ۷۰٪ كاكائو باعث كاهش سطح كورتيزول (هورمون استرس) در بدن مي‌شود.
بيشتر بدانيد: استرس شديد قاتل سلامتي جسم و روان شما

۳- خوب بخوابيد. كمبود خواب مي‌تواند باعث تحريك پذيري و پايين آمدن خلق شود. خواب با كيفيت انرژي را افزايش مي‌دهد و به شما در مديريت استرس كمك مي‌كند. مقدار مطلوب خواب براي هر فرد متفاوت است، اما براي بيشتر بزرگسالان بين هفت تا نه ساعت خواب كافي است.
  • خواب بيشتر از هفت تا نه ساعت، به طور كلي باعث بهبود حال و هواي شما نمي‌شود و حتي ممكن است شما را دچار افسردگي يا خستگي كند.

۴- ياد بگيريد كه چگونه افكار منفي خود را تغيير دهيد. نسبت به افكار و گفتاري كه منفي و بدبينانه هستند و حس شكست و نااميدي در شما ايجاد مي‌كنند، آگاه باشيد و آگاهانه آن افكار را با فكر مثبت جايگزين كنيد. اصلاح افكار نادرست و منفي باعث مي‌شود فرصت بيشتري براي شادي و موفقيت به دست آوريد. براي مثال:
  • اگر فكر مي‌كنيد: «اين پروژه خيلي بزرگ است. من هرگز آن را تا موعد مقرر به پايان نمي‌رسانم»، سعي كنيد فكر خود را به نحوي تغيير دهيد كه شما را به سمت موفقيت بكشاند. مي‌توانيد به جاي آن بگوييد: «اين يك چالش خواهد بود، اما اگر من وظايفم را به قسمت‌هاي كوچك‌تر تقسيم كرده و زمان خود را مديريت كنم، اين كار را انجام خواهم داد.»
  • اگر دوست شما از كوره در رفت و فكر كرديد: «او از من متنفر است»، در فكر خود تجديد نظر كرده و آن را با چيزي شبيه به اين جايگزين كنيد: «من مي‌دانم كه دوران پر استرسي را مي‌گذراند و احتمالا نسبت محصولات مدي هاني به نگرش و رفتار خود آگاه نيست. پس اين واكنش او ارتباطي با من نداشت
بازنگري افكار، تلاش آگاهانه‌اي است كه مي‌تواند به شما كمك كند لحن گفتگوي دروني خود را به چيزي مثبت، حمايتي و مهربانانه نسبت به خود، تغيير دهيد.

بيشتر بدانيد: رهايي از افكار منفي؛ ممكن يا غير ممكن؟


لبخند زدن


نكته دوم: شادي را يك عادت كنيد

۱- لبخند بزنيد، حتي اگر چنين حسي نداريد. به نظر مي‌رسد حالات چهره تا حدي بر خلق و خوي ما اثر دارد، اگرچه دانشمندان دليل آن را كاملا درك نكرده‌اند، اما عمل لبخند زدن ممكن است احساس شادي را به ما القا كند، پس براي داشتن حس و حال خوب مرتبا لبخند بزنيد.
  • هرچه بيشتر لبخند بزنيد ديگران بيشتر به شما لبخند مي‌زنند. اين امر همچنين باعث بهبود خلق و خوي‌تان شده و تعاملات اجتماعي را دلپذيرتر مي‌كند.

۲- به موسيقي شاد و الهام بخش گوش دهيد. موسيقي شاد مي‌تواند فورا روحيه شما را بهبود بخشد و باعث مي‌شود نسبت به ويژگي‌هاي مثبت محيط و آدم‌هاي اطرافتان بيشتر آگاه شويد. سعي كنيد روز خود را با گوش دادن به موسيقي شاد شروع كنيد.
  • هدفون را با خودتان همه جا ببريد تا اگر لازم شد در طول روز بتوانيد با گوش دادن به يك موسيقي خود را سر حال نگه داريد.

حس و حبه موسيقي شاد و الهام بخش گوش دهيدال خوب


۳- سرگرمي مورد علاقه خود را پيدا كنيد. هر روز كمي از زمان خود را به انجام كاري اختصاص دهيد كه به آن علاقه داريد و از انجام آن لذت مي‌بريد. اين كار همان حسي را به شما مي‌دهد كه مي‌خواهيد و باعث مي‌شود براي مدت كمي هم كه شده، از استرس دور شويد.
  • اگر نوعي سرگرمي را شروع كنيد كه شما را به طبيعت بكشاند سود بيشتري خواهيد برد مدي هاني و در واقع با يك تير دو نشان خواهيد زد. گذراندن وقت در طبيعت به داشتن خلق مثبت و حس و حال خوب كمك مي‌كند.

۴- به طور منظم مديتيشن كنيد. مديتيشن به مديريت استرس و بهبود روحيه كمك مي‌كند. هر روز ۲۰ دقيقه براي مراقبه و مديتيشن وقت بگذاريد. در مواقع استراحت نيز با مديتيشن، ذهن و جسم خود را آرام كنيد.
  • مديتيشن نياز به تمرين دارد، بنابراين صبور باشيد.
  • براي تمرين مديتيشن، مكاني آرام پيدا كنيد.
  • چشم‌هاي خود را ببنديد يا روي يك شي مركزي مانند يك شعله شمع متمركز شويد تا حواس پرتي ديداري خود را كاهش دهيد.
  • توجه خود را روي تنفس خود متمركز كنيد. براي مقابله با حواس پرتي مي‌توانيد دم و بازدم خود را بشماريد.
  • براي مديتيشن حرفه‌اي‌تر مي‌توانيد در يك كلاس مديتيشن يا يوگا ثبت نام كنيد.

بيشتر بدانيد: فرق يوگا و مديتيشن چيست؟
مديتيشن
۵- يك دفترچه سپاسگزاري درست كنيد. در پايان هر روز، همه مواردي را كه بايد به خاطر آن‌ها قدردان باشيد در دفترتان يادداشت كنيد. اين كار كمك مي‌كند تا نگرش مثبت و حس و حال خوب خود را تقويت كنيد.
  • مي‌توانيد نوشته‌هاي خود در دفتر شكرگزاري‌تان را با ديگران مخصوصا كساني كه نامشان را در اين دفترچه آورده‌ايد، به اشتراك بگذاريد.


نكته سوم: مشاركت

۱- شبكه اجتماعي خود را گسترش دهيد. ارتباط با ديگران، حس ارزشمندي را در شما افزايش مي‌دهد و احساس تعلق و پذيرش ايجاد مي‌كند كه هر دوي اينها مي‌تواند به بهزيستي و خوب شدن حالتان كمك كند. با ديدار‌هاي دوره‌اي، روابط با دوستان و خانواده خود را حفظ و تقويت كنيد. در بين برنامه هفتگي خود زماني را به زنگ زدن و ديدار از يك دوست يا اعضاي خانواده و فاميل خود اختصاص دهيد.
  • مي‌توانيد براي يك پياده‌روي در طبيعت با دوستان‌تان برنامه‌ريزي كنيد.

مدي هاني 405 ۲- به يك باشگاه يا تيم بپيونديد. با پيوستن به يك كلوپ يا باشگاه ورزشي، مي‌توانيد يك سرگرمي يا ورزش جديد را امتحان كرده و با ديگران معاشرت كنيد. با اين كار هم از اوقات فراغت خود لذت برده و هم حس تعلق به گروه باعث مي‌شود روحيه‌تان بهبود يابد.

۳- به ديگران كمك كنيد. كمك داوطلبانه به ديگران، عزت نفس شما را بهبود مي‌بخشد و به شما كمك مي‌كند تا نگاه جديدي به دنيا و به خودتان بيندازيد. درك اينكه شما چيزي براي بخشيدن به ديگران داريد، به شما كمك مي‌كند تا توجه بيشتري به نقاط قوت و منابع خود داشته باشيد و همين روحيه شما را بهبود مي‌بخشد.
  • براي پيدا كردن فرصت‌هاي كمك دواطلبانه مي‌توانيد به سازمان‌هاي مردم نهاد (NGO) و مراكز خيريه‌اي كه در سطح شهر وجود دارند، مراجعه كنيد يا آن‌ها را به صورت آنلاين بيابيد.

كمك به ديگران

۴- رفتار‌هاي نوع دوستانه داشته باشيد. مهرباني كردن با ديگران يك راه فوق العاده و سريع براي داشتن حس و حال خوب است، بدون اينكه لازم باشد به فعاليتي مداوم متعهد شويد. لازم نيست كار‌هاي خاص يا بزرگي انجام دهيد. كار‌هاي كوچك مانند خريد كردن از يك دست‌فروش، دادن ناهار خود به يك بي‌خانمان و... همه مي‌تواند رفتار‌هاي نوع دوستانه‌اي باشد كه حال شما را خوب مي‌كند.
  • با خودتان قرار بگذاريد كه هر روز يا هر هفته تعداد مشخصي رفتار نوع دوستانه انجام دهيد.
  • هر عمل را بنويسيد و توضيح دهيد چه حسي در شما ايجاد كرد كه باعث شد حالتان خوب شود.


سخن آخر

آنچه در بالا به آن اشاره شد بخشي از رفتار‌هايي بود كه به شما كمك مي‌كند خلق و خو و احساس خوبي داشته باشيد. اعمال زياد ديگري هستند كه مي‌توانند باعث شوند روحيۀ بالاي خود را حفظ كنيد. من به شما پيشنهاد مي‌كنم ارتباط خود با خدا و اعتماد به او را نيز به يك عادت در زندگي خود تبديل نماييد. مقاله «چگونه شاد زندگي كنيم؟» را نيز بخوانيد.
شما ژل مدي هاني براي داشتن حال خوب چه كار‌هايي انجام مي‌دهيد؟ نظرات و تجربيات خود را با ما در ميان بگذاريد تا با ساير كاربران دكتر زخمبه اشتراك گذاشته شود.
برگرفته از: wikihow

تظرات ارسال شده