همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

دو هزار سال پيش بقراط گفته است كه همه بيماري ها از روده آغاز مي‌شود. اين سخن تا حدودي درست است.

روده ما در برگيرنده ميكروب‌هاي ريز متعددي است كه غذاهاي مصرفي را پردازش مي‌كنند و ويتامين‌ها را در دسترس ما قرار مي‌دهند. اين ميكروب‌هاي ريز، بدن را در برابر ميكروب‌هاي بد محافظت مي‌كنند. وجود چنين ميكروب‌هايي براي سلامتي ما مهم هستند.

شايد بتوان گفت يكي از مهم ترين كارهايي كه ميكروب‌ها براي بدن انجام مي‌دهند فراهم كردن ايمني است.

محققان بر اين باورند كه انسان‌ها سهوا ميكروب هاي خوب را از طريق مصرف بيش از حد آنتي بيوتيك‌ها، مصرف بيش از حد صابون‌هاي آنتي باكتريايي و ساير موارد از بين مي‌برند. ميكروب‌هايي كه در بدن ما زندگي مي‌كنند جامعه بزرگي را تشكيل داده اند اما زماني كه تعادل آن‌ها به هم بخورد اين ميكروب‌هاي بد هستند كه پيروز خواهند شد و كنترل بدن را به دست خواهند گرفت.

خوب حالا سوال اينجاست كه چگونه مي‌توان از باكتري‌هاي مفيد محافظت كرد؟ سريع ترين روش براي تبديل ميكروب‌ها به ميكروب هاي مفيدتر انتخاب مواد غذايي سالم است.

مواد غذايي ارگانيك، حاوي فيبر و تخمير شده مي‌توانند سلامت روده را تضمين كنند. در مقابل، مصرف غذاهاي فراوري شده مي‌تواند به باكتري‌هاي پماد عسل مدي هاني مفيد اسيب وارد كند.

روده سالم,معده سالم

در ادامه نكاتي را بيان مي‌ كنيم كه به كمك آن مي توانيد سلامت روده‌هاي خود را تضمين كنيد:

۹ راه براي سلامت روده:

  1. مواد طبيعي و ارگانيك مصرف كنيد

سبزيجاتي كه در خاك طبيعي رشد مي كنند ميكروب‌هاي موجود در آن را به بدن منتقل خواهند كرد كه به سلامت روده‌ها كمك مي كند.۷۰ الي ۸۰ درصد از آنتي بيوتيك‌هايي كه در ايالت متحده آمريكا به فروش مي‌رسد براي پرواربندي حيوانات مزرعه استفاده مي شود.

مركز كنترل و پيشگيري از بيماري‌ها اين دوز را به انتشار پاتوژن مقاوم به آنتي بيوتيك مرتبط مي‌داند و آن را مشكل بزرگي براي سلامت انسان مي‌داند. به همين خاطر بايد به خاطر داشته باشيد كه گوشت ارگانيك و طبيعي عاري از آنتي بيوتيك است. در صورت مشاهده چنين مواردي از خوردن آن اجتناب كنيد.

  1. از غلات سبوس دار استفاده كنيد

غذاهايي ژل مدي هاني كه فيبر بالايي دارند معمولا غني از اليگوساكاريدها هستند كه يك نوع كربوهيدرات پيچيده است و مي‌تواند براي سلامت بدن مفيد باشد. همين امر موجب مي‌شود غلات سبوس داري همچون كينوا و گندم سياه براي رشد ميكروب هاي سالم در بدن مفيد باشد. شما مي‌توانيد براي صبحانه خود از جوي دو سر، پاستاي تهيه شده از ارد سبوس دار و برنج قهوه اي استفاده كنيد. USDA پيشنهاد مي‌كند به ازاي هر ۱۰۰۰ كالري مصرفي، حدود ۱۴ گرم فيبر مصرف شود. رژيم غذايي خود را با نان تهيه شده از آرد سبوس دار( كه حاوي سه گرم فيبر به ازاي هر برش است) ميان وعده حاوي فيبر بالا همچون سيب خام( ۳.۵ گرم فيبر) غني سازيد.

  1. به خوردن غذاهاي تخميري روي بياوريد

مواد غذايي كه حاوي موجودات ريز فعال هستند مي‌توانند براي بدن مفيد باشند. ماست يكي از همين مواد است كه مي‌تواند به ازاي هر وعده مصرفي ميليون‌ها ميكروب خوب زنده و فعال را وارد بدن كند.

اگرچه هنوز برخي از متخصصان در اين باره مطمئن نيستند اما بيشتر افراد بر اين باورند كه غذاهاي تخميري در برگيرنده موجودات ريز فعالي هستند و به سلامت روده‌ها كمك مي‌كنند. موادي همچون كيم چي، كفير، ترشي و كلم ترش مي‌تواند مفيد باشد.

  1. از مصرف شيرين مدي هاني كننده‌هاي مصنوعي خودداري كنيد

بر اساس مطالعات انجام شده، مواد شيميايي اين محصولات مي‌توانند باكتري‌هاي خوب را از بين ببرند و بيماري‌هاي مرتبط با چاقي و ديابت را بدتر كنند.

  1. از امولوسيون كننده‌هاي تجاري پرهيز كنيد

بيشتر مواد فراوري شده همچون بستني، پودينگ‌ها، سس سالاد و ساير مواد حاوي پلي سوربات ۸۰ و كربوكسي متيل سلولز (CMC) هستند كه در مواد طبيعي يافت نمي‌شوند. اين مواد شيميايي مي‌توانند ميكروب هاي خوب روده را از بين ببرند و باعث ايجاد التهاب شوند. چنين موادي يكي از مقصرهاي اصلي ابتلا به سندرم متابوليك هستند. به همين خاطر بايد مصرف چنين موادي را به حداقل برسانيد.

  1. با آنتي بيوتيك عاقلانه رفتار كنيد

آمارها نشان مي‌دهد كه در عرض ۵۰ سال گذشته نرخ چاقي حدود ۲۰۰ درصد افزايش يافته است. در اين ميان ديابت ۷ برابر و آسم ۲۵۰ درصد بيشتر شده است. بيشتر متخصصان بر اين باورند كه مصرف بي رويه و بيش از حد آنتي بيوتيك‌ها مي تواند ميكروب‌هاي خوب را از بين ببرد و بروز چنين شرايطي را بيشتر كند.

مركز كنترل و پيشگيري از بيماري‌ها گزارش كرده است كه يك سوم از كل انتي بيوتيك‌هاي تجويز شده براي ويروس‌ها هستند كه به اين كرم محافظ مدي هاني نوع داروها پاسخ نمي‌دهند. اگر خودتان يا فرزندتان به بيماري مبتلا شد بهتر است كمي منتظر بمانيد.

از پزشك بخواهيد همه چيز را به درستي بررسي كند و در صورت لزوم از آنتي بيوتيك استفاده نمايد. در برخي از موارد بيماري بعد از گذشت چند روز و بدون نياز به انتي بيوتيك بهبود پيدا مي‌كند. همه شرايطي كه ما با آن مواجه مي‌شويم به آنتي بيوتيك نياز ندارد.

  1. كمي كثيف باشيد

مطالعات انجام شده نشان مي دهد كودكاني كه در مزرعه‌هاي كوچك و در كنار حيوانات سالم رشد مي‌كنند نسبت به ساير افراد كمتر به شرايطي همچون آسم مبتلا مي‌شوند. اين موضوع احتمالا به اين خاطر است كه حيوانات ميكروب‌هاي انساني را متنوع مي‌سازند. تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد كه حيوانات خانگي نيز چنين مزايايي براي بدن فراهم مي كنند.

  1. با آب و صابون شستشو كنيد

زماني كه خوردن غذا را به اتمام مي رسانيد، دست خود را با محصولات حاوي تريكلوزان يا ضد عفوني كننده تميز نكنيد. اين مواد ضد ميكروبي كه در برخي از خمير دندان ها نيز يافت مي شود با حساسيت به آلرژن هاي هوايي و آلرژن هاي غذايي مرتبط هستند.

  1. در ارتباط باشيد

ميكروبيوم عسل پزشكي موضوع تحقيقات مختلفي است. ده‌ها ازمايش باليني و مطالعات مختلف در حال بررسي ارتباط ميكروب ها و بيماري هاي مختلف هستند. در دانشگاه ميشگيان، مطالعات انجام شده در يافته اند كه ميكروب ها بر روي سيستم ايمني بدن تاثير دارد. اما هنوز هم براي تاييد ارتباط ميكروب‌ها با سلامت انسان به تحقيقات بيشتري نياز است. به همين خاطر بهتر است مطالعات انجام شده را پيگيري كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده