همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
براي اينكه لاغر بمانيد لاك نزنيد

بدن و توليد سلول هاي چربي اختلال ايجاد كرده و به اضافه وزن و چاقي كمك مي كند. البته اين پژوهش همچنان در حال بررسي هاي تكميلي است.

به گزارش : مي گويند اگر مي خواهيد خانم ها را از كاري منصرف كنيد، آن را عامل چاقي معرفي كنيد! البته ما چنين قصدي نداريم. در طول تاريخ خانم ها با حنا محلول پرونتوسان و ديگر رنگ ها، ناخن هاي خود را رنگ زده و زيباتر كرده اند.

امروزه حنا جاي خود را به انواع لاك ها داده است. بدون شك عمل لاك زدن تغييري در وزن بدن ايجاد نمي كند. مشكل از يكي از مواد موجود در لاك ناشي مي شود كه در بدن نفوذ كرده و عملكرد هورمون ها را به هم مي ريزد و باعث چاقي مي شود.

لاك عاملي براي چاقي

نتايح پژوهشي كه محققان دانشگاه دوك ايالات متحده ي آمريكا با همكاري Environmental Working Group انجام داده اند مشخص كرده است ژل پرونتوسان كه يكي از تركيبات لاك هاي جديد به نام تري فنيل فسفات (tphp) باعث ايجاد اختلال در عملكرد هورمون ها شده و زمينه ي چاقي را فراهم مي سازند.

محققان تري فنيل فسفات ۱۰ لاك مختلف را بررسي كرده و متوجه شدند كه در هشت لاك از اين تركيب وجود دارد. جالب اينجاست كه روي برچسب تركيبات دو مارك از اين هشت مارك، اشاره اي به وجود اين تركيب شيميايي نشده بود.

به گفته محققان، تري فنيل فسفات موجود در لاك ناخن، در عملكرد پروتئين مركزي تنظيم كننده ي متابوليسم بي براون بدن و توليد سلول هاي چربي اختلال ايجاد كرده و به اضافه وزن و چاقي كمك مي كند

محققان در بررسي هاي انجام شده متوجه شدند كه اين تركيب شيميايي در ادرار خانم هاي شركت كننده به صورت دي فنيل وجود دارد.

محققان قبل و بعد از لاك زدن از شركت كننده ها نمونه ادرار گرفتند. آنها مشاهده كردند كه ۱۰ تا ۱۴ ساعت بعد، ميزان تري فنيل فسفات در ۲۶ خانم شركت كننده به ميزان حدود هفت برابر بيشتر شده است.

لاك و اختلال در هورمون ها

تري فنيل فسفات يك تركيب مشكل عروقي ايجاد كننده اختلال در غدد درون ريز است كه در توليد محصولات پلاستيكي استفاده مي شود.

اين ماده بعد از لاك زدن در بدن نفوذ مي كند و در عملكرد طبيعي هورمون ها اختلال ايجاد مي كند.

به گفته محققان، تري فنيل فسفات در عملكرد پروتئين مركزي تنظيم كننده متابوليسم بدن و توليد سلول هاي چربي اختلال ايجاد كرده و به اضافه وزن و چاقي كمك مي كند. البته اين پژوهش همچنان در حال بررسي هاي تكميلي است.

به عقيده محققان، اين مسئله قابل تامل است كه لاك ناخني اسپري لينوورا كه خانم ها و دخترهاي جوان و نوجوان به وفور استفاده مي كنند، عاملي براي ايجاد اختلال در عملكرد غدد درون ريز شود بنابراين به نظر مي رسد بهتر باشد خانم ها و دختران جوان از زياده روي در لاك زدن بپرهيزند و زيبايي ناخن ها توسط لاك را به مناسبت هاي خاص اختصاص دهند.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده