همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
از مسواك انگشتي براي كودكان استفاده كنيد

كودكان به دليل تاثير بر رشد دندان‌هاي دائمي سالم و زيبا تاكيد دارند.

به گزارش : درآمدن دندان مرحله‌اي طبيعي از زندگي كودك به شمار مي‌رود؛ از رويش نخستين دندان لوزالمعده شيري يعني ۶ ماهگي بايد به حفاظت و تميزكردن دندان‌ها توجهي ويژه معطوف داشت و تلاش كرد كودك را به اهميت اين موضوع آگاه كرد. مديرگروه سلامت دهان و دندان علوم پزشكي شيراز گفت: تميزنگهداشتن دندان و لثه براي كمك به رويش و سلامت دندان‌ها بسيار اهميت دارد لذا توصيه مي‌كنيم در دوران كودكي، از مسواك انگشتي استفاده شود.

شاهرخ قيصري گفت: براي استفاده قطره آهن فروزومال صحيح از مسواك انگشتي ابتدا بهتر است دست ‌هاي خود را قبل از استفاده از مسواك انگشتي با آب و صابون بشوييم؛ سپس شيرخوار را در حالي كه سرش به سمت بدن و پاهايش از ما دور است، قرار دهيم.

اين دندانپزشك توصيه كرد: براي باز كردن دهان شيرخوار لازم است انگشت سبابه خود را به آهستگي به گونه شيرخوار فشار دهيم، مسواك انگشتي را روي كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم انگشت اشاره قرار دهيم و به آرامي و با حركات ملايم لثه و سطوح دنداني شيرخوار را تميز كنيم. او با بيان اينكه براي كودكان زير دو سال نيازي به استفاده از خمير دندان نيست، گفت: مسواك انگشتي را بعد از استفاده بايد شست و در محلي خشك و به دور از آلودگي قرار داد.

قيصري اضافه كرد: استفاده پماد سوختگي از مسواك ‌هاي انگشتي با توجه به طراحي و نحوه استفاده از آن و همچنين كوچك بودن فضاي دهان كودك، اغلب هم براي پدر و مادر و هم براي كودك، راحت‌ تر است. او ادامه داد: پدر و مادر بايد در هنگام تميز كردن دندان‌‌هاي شيرخوار، با هوشياري تمام به صورت چشمي دندان‌‌ها را معاينه كنند و در صورت مشاهده هر گونه نشانه تغيير رنگ و لكه بر روي دندان، به ويژه پانسمان زخم طوق دندان ‌هاي پيشين كه محل شايع پوسيدگي است، به دندانپزشك مراجعه كنند.

مديرگروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: نخستين نوبت دندانپزشكي شيرخوار بايد حدود شش ماهگي تا يك سالگي انجام پذيرد تا در صورت نياز، اقدامات لازم براي پيشگيري از پوسيدگي‌هاي دنداني شديد، انجام گيرد.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده