همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
هشت دليل براي اين كه تنها غذا بخوريم

در جهان رو به افزايش است و حتي اگر با ديگران زندگي كنيد، تخمين زده شده است كه حدود نيمي از وعده‌هاي غذايي بزرگسالان به تنهايي صرف مي‌شود پس شايد بهتر است اين حقيقت را بپذيريم. تنها غذا خوردن البته شايد براي همه مناسب نباشد.

به گزارش ، براي بعضي‌ها ممكن است ملال‌آور باشد اما بعضي‌ها هم شايد خيلي خجالتي يا مضطرب باشند و حتي دعوت به غذا خوردن‌هاي جمعي را هم رد كنند.

اما در نظر داشته باشيد:
خانوار‌هاي تك‌نفره به سرعت در جهان رو به افزايش است: ۳۰۰ ميليون نفر در حال حاضر در جهان تنها زندگي مي‌كنند.( بنا بر آمار سازمان ملل، سازمان همكاري و توسعهٔ اقتصادي و مركز آمار اروپا.)پس از آنجا كه احتمال بسيار زيادي دارد كه وعده‌هاي غذايي خود را به تنهايي صرف كنيم، بهتر است با اين موضوع كنار بياييم و آن را با روي باز بپذيريم.شيلا ديلون، از بي‌بي‌سي، هشت دليل براي آنكه تنها غذا خوردن در‌واقع مي‌تواند مفيد و خوب هم باشد را گرد آورده است.

۱. هرچه دل‌تان بخواهد مي‌توانيد بخوريد
تنها غذا خوردن اين آزادي را به شما مي‌دهد تا سيكاكر هرچه دوست داريد بدون نگراني از نظرات يا ترجيحات ديگران بخوريد.
شايد يواشكي عاشق خوردن يك غذاي خيلي بو‌گندو باشيد، مثل نوعي ماهي سوئدي كه بوي شديد و تند آن باعث شده است كه اين غذا هميشه در فضاي باز سرو شود.
يا شايد هم عاشق كربو‌هيدرات باشيد و خجالت بكشيد كه جلوي ديگران كفگير‌تان را پر از سيب‌زميني يا پاستا كنيد و در بشقاب‌تان خالي كنيد.وقتي كسي نباشد در مورد خوراكي‌هايي كه مي‌خوريد، داوري كند، آزاد آزاد هستيد كه عجيب‌وغريب‌ترين خوراكي‌هاي روي زمين را بخوريد.بهترين قسمت ماجرا اين است كه مي‌توانيد تركيب‌هاي غذايي نوآورانه را امتحان كنيد، بدون اينكه اگر خوب در نيامد، خطر خراب كردن شام فرد ديگري تهديد‌تان كند.كسي چه مي‌داند، شايد شما كاشف يك دستور شگرف آشپزي نوين بشويد.

۲. مجبور نيستيد غذاي‌تان را با كسي تقسيم كنيد
آيا تا به حال سفارش يك غذاي خوشمزه داده‌ايد، مثلاً غذايي كه ماه‌ها آرزوي خوردنش را داشته‌ايد و يك دفعه تمام دوستان‌ اطراف‌تان تصميم مي‌گيرند كمي از آن بچشند و جز مقدار كمي براي شما باقي نمي‌گذارند؟خوب است كه آدم غذايش را با ديگران شريك شود، اما هيچ لطفي ندارد كه ۲۰ درصد از فيله‌ استيك موجود در بشقاب‌تان را ناچار شويد در برابر يك ذره غذاي بي‌مزهٔ ديگري از دست بدهيد.تنها غذا خوردن ممكن است بدون شور و هيجان باشد اما باعث مي‌شود كه بتوانيد همه غذا را دو اسپري اوپسايت لپي خودتان بخوريد بدون اينكه ناچار شويد حتي ذره‌اي از آن را به ديگري بدهيد.

۳. تنها غذا خوردن، سالم غذا خوردن را آسان‌تر مي‌كند
اگر بخواهيد از رژيم غذايي سالم پيروي كنيد، تنها غذا خوردن به معني رعايت بهتر و آسان‌تر اين رژيم است.
تحقيق انجمن قلب امريكا نشان مي‌دهد كه كساني كه نوعي رژيم غذايي را رعايت مي‌كنند در غذا خوردن با ديگران ۶۰ درصد بيشتر احتمال دارد كه رژيم خود را زير پا بگذارند.تحقيق ديگري كه روان‌شناسان دانشگاه ايالتي جورجيا انجام دادند، نشان مي‌دهد كه غذا خوردن گروهي باعث مي‌شود افراد حدود ۴۴ درصد بيشتر غذا بخورند و در نتيجه بيشتر چاق شوند.پس اگر دوستان و فاميل عادت دارند براي شما غذا زياد بكشند يا از خامه و كيك و شيريني‌ها تعريف و تمجيد كنند، شايد براي‌تان بهتر باشد كه بعضي وعده‌هاي غذا را تنهايي صرف كنيد.تحقيقات نشان مي‌دهد كه اگر تنهايي در ماشين‌تان غذا بخوريد خيلي كمتر احتمال دارد كه در خوردن زياده‌روي كنيد، البته خوب اين دستور مناسبي براي شادكامي شما نيست.

۴. مي‌توانيد با هر سرعتي كه دوست داريد غذا بخوريد
تحقيقات نشان مي‌دهد كه ما معمولاً رفتارمان در غذاٰ خوردن انعكاسي از فردي است كه با او غذا مي‌خوريم.
يك بررسي نشان مي‌دهد كه دو زن جواني كه با هم غذا مي‌خورند تمايل به هماهنگي و همانندي خوردن دارند، طوري پيچش بيضه كه هر كدام از آنها لقمه‌ٔ بعدي را بلافاصله بعد از ديگري به دهان مي‌برد.وقتي تنها غذا مي‌خوريد، بسيار آسان‌تر است كه غذا را با سرعت دلخواه خودتان بخوريد و به مقداري كه دوست داريد به دهان بگذاريد.حواس‌تان باشد كه اگر جلوي تلويزيون غذا مي‌خوريد، فيلم‌ها و برنامه‌‌هاي هيجان‌انگيز ممكن است حواس شما را از خوردن پرت كند و معمولاً باعث مي‌شود كه افراد بيشتر بخورند.

۵. به شما امكان تمركز بر مزه‌ و طعم غذا را مي‌دهد
تنها غذا خوردن، غذا را در مركز توجه قرار مي‌دهد. به اين معنا كه وقت كافي داريد تا از طعم و مزه و چگونگي غذا لذت ببريد، بجاي اينكه به حرف‌هاي دوست‌تان دربارهٔ ماشين تازه‌اي كه خريده گوش كنيد يا الكي به حرف‌هاي دوست ديگري كه دربارهٔ موضوع ديگري صحبت مي‌كند، علاقه نشان دهيد.

۶. مي‌توانيد به رستوران برويد و از دنياي اطراف‌تان لذت ببريد
تنهايي رستوران رفتن از آن كارهايي است كه بايد به آن كمي عادت كنيد، اما فقط تماشاي آنچه در دنياي واقعي جريان دارد،‌ معمولاً باعث مي‌شود ترجيح دهيم در خانه و جلوي تلويزيون يا كامپيوتر بمانيم.
رستوران‌هاي شلوغ موقعيت‌هاي خيلي مناسبي براي شما دارند و اغلب هم مي‌توانيد همان جلوي پيشخوان بنشينيد نه روي ميزي كه صندلي جلوي‌تان خالي باشد.اصلاً هم نبايد از اين كه تنها به نظر برسيد، به خودتان نگراني راه بدهيد: در تمام دنيا اسميت اند نفيو تنها رستوران رفتن روز‌به‌روز بيشتر رواج پيدا مي‌كند، براي مثال، ۸۷ درصد از انگليسي‌ها مي‌گويند كه از تنها رستوران رفتن بيشتر خوش‌شان مي‌آيد.در تحقيقي كه در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت مشخص شد رزرو انفرادي رستوران در دو سال گذشته دو برابر شده است، پس احتمال اين كه شما در آن رستوران تنها كسي نباشيد كه به تنهايي سر ميزي نشسته است، خيلي زياد است.

۷. مجبور نيستيد صداي جويدن و خوردن ديگران را تحمل كنيد
اگر صداي جويدن و ملچ‌و‌ملوچ غذا خوردن ديگران شما را اذيت مي‌كند، مي‌توانيد در تنهايي با آرامش غذا بخوريد.
تنها غذا خوردن شما را از تمام اصوات عجيب‌وغريب و ملچ‌و‌ملوچ و صداي جويدن و قورت‌دادن غذا كه معمولاً از آدم‌هايي كه همراه با آنها غذا مي‌خوريد ناشي مي‌شود، در امان مي‌دارد.بعضي افراد در برابر صداي غذا خوردن ديگران خيلي حساس هستند و واكنش‌هاي شديدي نشان مي‌دهند.كساني كه دچار ميزوفونيا يا صدا‌بيزاري هستند، نسبت به صداهايي مثل صداي جويدن بسيار حساس هستند.

۸. مي‌توانيد هر زمان و هر جا كه دوست داريد غذا بخوريد
از غذا خوردن در رختخواب تا نان و چاي در حمام صبحگاهي، تنها غذا خوردن امكانات بي‌پاياني براي كي و كجا غذا خوردن در اختيارتان مي‌گذارد.فقط اگر غذا‌ها و خوراكي‌هايي انتخاب نكنيد كه بوي آنها دنيا را بردارد، مي‌توانيد تمام روز خوراك‌تان گاز عسل را با خودتان هر جا خواستيد ببريد... البته حتماً مايل نيستيد كه با بوي سير تازه در جلسهٔ صبح اول وقت در ميان ديگران شناخته شويد.

منبع: اقتصاد آنلاين



منبع

تظرات ارسال شده