همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 به خواب رفتن دست و پا، زنگ خطر كدام بيماري‌هاست؟

ممكن است به دليل يكي از مواردي باشد كه در ادامه آن را شرح مي‌دهيم.

به گزارش احتمالاً هيچ انساني نيست كه با احساس عجيب به خواب رفتن دست و پا يا ساير اندام‌ها آشنا نباشد.

اين احساس ناخوشايند كه مطمئناً آزاردهنده است، مي‌تواند براي يك دقيقه يا دو دقيقه شما را آزار دهد؛ اگرچه در بسياري از موارد، سوپرازورب p ساده از كنار اين حالت مي‌گذريم، اما سوزن سوزن شدن‌هاي مكرر مي‌تواند نشانه‌اي از يك بيماري جدي باشد.

شايع‌ترين دليل بي حسي موقت پا، عادت‌هايي است كه بر اثر آن فشار به اعصاب وارد شده و جريان خون را به سمت اندام تحتاني كاهش مي‌دهد.

برخي از عادت‌ها از جمله نشستن يا زانو زدن براي مدت طولاني، باعث احساس موقت به خواب رفتن پا‌ها مي‌شود؛ پوشيدن كفش يا لباس تنگ هم مي‌تواند باعث بي‌حسي موقت شود همچنين بيماري‌هاي زمينه‌اي وجود دارد كه مي‌توانند موجب احساس بي حسي و سوزن شدن مكرر مي‌شوند. در ادامه مطلب با برخي از اين بيماري‌ها لوهمن روشه آشنا مي‌شويد.
ديابت

ديابت يكي از شايع‌ترين علل به خواب رفتن دست و پاست؛ در اين بيماري به تدريج عملكرد اعصاب حسي بدن دچار اختلال مي‌شود. اين كاهش حس هر چه به سمت اندام‌هاي تحتاني و پايين‌تر بدن مي‌رويم شديدتر مي‌شود.

در اين نوع خواب رفتگي كه به نوروپاتي ديابتي مرسوم است، خواب رفتن ابتدا در پا‌ها احساس شده و بعد از مدتي در دست‌ها و بازو‌ها هم احساس مي‌شود؛ دليل آن هم اين است كه قند خون بالا مي‌تواند به اعصاب بدن شما آسيب برساند.
كمبود ويتامين B۱۲

فقدان B۱۲ باعث آسيب به غلاف ميلين اعصاب مي‌شود. غلاف ميلين اعصاب جراحي پوست را احاطه كرده و از آن محافظت مي‌كند. بدون اين محافظت، عملكرد صحيح اعصاب متوقف مي‌شوند و شرايطي مانند نوروپاتي محيطي رخ مي‌دهد حتي كمبود نسبتاً خفيف B۱۲ مي‌تواند بر سيستم عصبي و عملكرد صحيح مغز تأثير منفي بگذارد.
بيماري‌هاي خود ايمني

بيماري‌هاي خود ايمني مانند لوپوس و آرتريت روماتوئيد باعث مي‌شود سيستم ايمني بدن به بافت‌هاي فرد حمله كند همچنين مي‌تواند منجر به آسيب عصبي در او شود. با گذشت زمان، بيماري خودايمني مزمن مي‌توانند مفاصل، اندام‌ها و بافت‌هاي همبند را هم از بين ببرد.
سرطان كه با شيمي درماني درمان مي‌شود

دارو‌هايي پانسمان هيدروكلوئيد چيست كه براي درمان سرطان مورد استفاده قرار مي‌گيرند، در برخي افراد ممكن است باعث آسيب عصبي شود كه منجر به از دست دادن احساس يا حركت در بخشي از بدن مي‌شود، اما اگر اين دارو‌ها تغيير كنند يا قطع شوند و مقدار مصرف آن‌ها كاهش يابد، اثرات مضر آن‌ها معمولاً از بين مي‌رود.

عفونت‌ها

انواع عفونت‌هاي ويروسي و باكتريايي و بيماري‌هاي عفوني هم مي‌تواند منجر به آسيب عصبي شود؛ بيماري‌هايي مانند زونا، هپاتيت C، جذام و ديفتري از اين دسته‌اند.
بيماري‌هاي ارثي

گاهي اوقات يك بيماري سوپرازورب c ارثي علت سوزن سوزن شدن مداوم است؛ به عنوان مثال بيماري شاركوت ماري توث يك تخريب پيشرونده ماهيچه‌ها در كف پا، ساق پا، دست و ساعد است كه مي‌تواند منجر به دوره‌هاي ضعف و بي حسي مي‌شود يا بيماري ام اس كه بر اثر تركيبي از عوامل ژنتيكي و محيطي ايجاد مي‌شود، از اين دسته هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده