همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بهترين روش ها براي سحرخيزي و زود بيدار شدن در صبح

سحرخيز شدن آشنايي داريد؟ اثبات شده است كه زود بيدار شدن نه تنها سازنده است بلكه از نظر جسماني و احساسي نيز خوب است. چيزي عرفاني در سحرخيزي و شروع روزتان وجود دارد. هر چه بيشتر و بيشتر با آن سازگاري يابيد، تا ساعت 8 صبح گرم شده و آماده ايد تا با روز مواجه شويد. علم مي گويد هر طوري كه روز تان را شروع كنيد، بقيه روزتان هم همان گونه خواهد بود.

به گزارش آيا خودتان را شخصي مي دانيد كه وقت ندارد؟ يا اينكه مدام وقت كشي مي كند؟ احتمالا هميشه خواسته ايد با تعمق و تفكر مشكلي را حل كنيد و يا تناسب اندام داشته باشيد اما وقتي پيدا نكرديد، چون دير بيدار مي شويد و بايستي مستقيم به سر كارتان برويد. زندگي ما روز به روز شلوغ تر مي شود و زود بيدار شدن براي آنكه به شما مقداري وقت شخصي بدهد، پيشنهاد خوبي است. به اين وقت به عنوان وقت تنها بودن با خود براي تامل، تفكر خلاق و سازنده تر شدن فكر كنيد. متاسفانه، خلق عادات جديد آسان نيست زيرا زمان مي برد و الزام آور است، اما ما مي توانيم با ارائه نكات و روش هايي، شما را براي تبديل شدن به فردي سحرخيز ياري كنيم.
بهترين روش ها براي سحرخيزي و زود بيدار شدن در صبح

در اينجا تعدادي از بهترين روش هاي زود بيدار شدن در صبح را مي آوريم:
1. از شر پرده ها و چشم بندها خلاص شويد

اگر در اتاق خواب تان در نزديكي پنجره اي مي خوابيد يا پنجره به سر شما نزديك است، بهترين راه براي زود بيدار شدن آن است كه شروع كنيد به خلاص شدن از شر پرده ها. اين روش ممكن است كليشه اي به نظر برسد، اما هميشه موثر بوده است. به محض آنكه نور صبحگاهي بر بدنتان بيفتد، به شما براي بيدار شدن كرم رژودرم براي جاي سوختگي علامت مي دهد. بي هيچ بهانه اي و به مجرد آنكه چشمانتان را گشوديد برخيزيد و از رختخواب بيرون بياييد.

2.تمرين Qi Gong (تمرينات هماهنگي حركات و وضعيت بدن، تنفس و تعمق)

Qi Gong هنر پرورش و به گردش در آوردن Chi (قدرت روح) در بدن شماست. اگر به ورزش صبحگاهي Qi Gong نگاهي بيندازيد، متوجه خواهيد شد كه اين تمرينات شما را با طراوت و جوان مي كند. از كافئين بسيار بهتر است و از كسلي صبحگاهي خلاصتان مي كند. دفعه بعد كه بيدار شديد به سالن ورزش نرويد. Qi Gong را انجام دهيد و در مي يابيد كه كمتر مضطرب هستيد و هر روز، زود بيدار مي شويد.

3. روزتان را با كاري مفرح آغاز كنيد

اگر مي خواهيد زود بيدار شويد و احساس خستگي نكنيد، بايد روزتان را با كاري مفرح مانند نوشتن افكار، احساسات، روياها و ايده هايتان در دفترچه يادداشت شخصي، كاري هنري، گوش دادن به موسيقي يا در آغوش گرفتن و نوازش همسرتان در بستر، شروع كنيد. عادات جديد بر پايه شادي و لذت بردن ساخته مي شوند.
4. دو ساعت شماطه دار تنظيم كنيد

زنگ يك ساعت مچي يا ساعتي كه نزديك بسترتان است و به آن دسترسي داريد، و زنگ ساعت ديگر را كه با ساعت اولي كمي فاصله دارد، تنظيم كنيد. مطمئن شويد كه يك فاصله زماني 15 دقيقه اي بين دو ساعت وجود دارد. تاثيري كه اين روش انجام مي دهد اين است كه به شما كمك مي كند به آرامي بيدار شويد و از كسلي و رخوت صبحگاهي جلوگيري مي كند. وقتي كه با زنگ اولين ساعت بيدار شديد، كاري لذت بخش مانند مطالعه يا كشش هاي بدني را در بستر انجام دهيد. وقتي كه زنگ ساعت دوم به صدا در آمد، بيدار شويد، صورتتان را بشوييد و آماده شويد تا روزتان را آغاز كنيد. با اين روش احساس بدي نمي كنيد و ادامه آن ساده خواهد بود. با تمرين، بدون نياز به زنگ ساعت، زود بيدار خواهيد شد.
5. يك (چرا) داشته باشيد

داشتن يك (چرا) مهم ترين دليل هيدروژل شما براي زود بيدار شدن، بدون نياز به زنگ ساعت است. براي زود بيدار شدن، يك دليل داشته باشيد. آيا يك دليل اين نيست كه بخواهيد وقت بيشتري را با خانواده بگذرانيد يا مهارتي جديد ياد بگيريد؟ يا بخواهيد پيشرفت كنيد و موقعيت شغلي خود را با يادگيري بيشتر، ارتقا دهيد؟ يك كشتي بدون مقصد، به ناكجا آباد مي رود. همين طور، هدف بايستي كسب مهارت در چگونگي زود بيدار شدن و احساس طراوت باشد.
6. اوقات فراغت تان را برنامه ريزي كنيد

برخي ممكن است بپرسند: هدف از زود بيدار شدن در تعطيلات آخر هفته چيست؟ پاسخ اين سوال به اوقات فراغت بر مي گردد. در مورد سر گرمي هاي دلخواه تان يا كسب نتايج بهتر در اوقات فراغت، فكر كنيد. تعطيلات آخر هفته براي موارد اشاره شده، طراحي شده اند. در مورد آن يك دقيقه فكر كنيد و تعطيلاتتان را از منظر اينكه مشغله داريد برنامه ريزي كنيد و سرگردان نمانيد.
7. پرداختن به جزئيات

وقتي كه زود بيدار شده ايد و وقت آزاد زيادي داريد، دچار دلهره مي شويد. حتي ممكن است وسوسه شويد كه دكمه اسنوز ساعتتان را فشار دهيد و مجددا بخوابيد. اين دليلي است براي صحبتي كه در مورد (چرا)ي بزرگ تان داشتيم، اما دراين اينجا در باره (چرا) هاي كوچكتان صحبت مي كنيم.

با فكر كردن در مورد اينكه مي خواهيد بعد از بيدار شدن چكار كنيد، شروع كنيد. ايا در حالي كه دندان هايتان را مسواك مي كنيد، تمرينات سنگين ورزشي انجام مي دهيد يا سري به اداره مي زنيد؟ يا وقتتان را به مطالعه ويا گذراندن دقايقي كوتاه با خانواده و سپس كار، مي گذرانيد. وقفه هاي زماني را برنامه ريزي كرده و يا مدت زماني را كه تمايل داريد روي اين وظايف كوچك صرف كنيد، را مشخص نماييد و تا جايي كه احساس كنيد هر روز آسانتر مي شوند، ادامه دهيد.
8. وسايل الكترونيكي را كنار بگذاريد

يك ساعت قبل از رفتن به بستر، از تلفن هاي هوشمند، لپ تاپ ها و يا تبلت ها استفاده نكنيد. آنها لوزالمعده را به شخص ديگري بدهيد و خودتان را براي يافتن آنها به زحمت نيندازيد. آنها را روشن نكنيد و دور از اتاق خوابتان نگهداريد.
9. زود بيدار شدن يك خصوصيت روحي هم هست

به عنوان موجودات بشري، زود بيدار شدن خصوصيت طبيعي ماست، اما با همه هيجانات و فعاليت هاي جهان پيرامون، چيزي به شدت ذاتي ممكن است غير طبيعي احساس شود. مزاياي زود بيدار شدن و كيفيت طبيعي خودتان را به خاطر بسپاريد. ذهنتان را با افكار مثبت و عمل به آنها باز سازي كنيد و اين گام را تا تغيير زندگيتان ادامه دهيد.
10. به حيوان خانگي تان متكي باشيد

اگر دوست داريد همراه با حيوان خانگي تان قدم بزنيد، مي توانيد از كمك آنها براي زود بيدار شدن استفاده كنيد. هر روز، صبح زود به آنها غذا بدهيد و اين كار را تكرار كنيد تا در ياد آنها بماند. مطمئن باشيد كه اگر شما يك روز را از دست بدهيد يا زود بيدار نشويد، آنها عادت به سحرخيزي را ترك نخواهند كرد.
11. يك شريك مسئوليت پذير بگيريد

يك روش عالي براي آنكه به زود بيدار شدن ترغيب شويد آن است كه دوستان جديدي كه زود بيدار مي شوند و نزديك خانه شما سكونت دارند، پيدا كنيد. با اين دوست براي قدم زدن يا كار، زود بيرون برويد و اگر به نظر مي رسد كه داريد يك روز را از دست مي دهيد، از وي بخواهيد در منزل شما را بزند و بيدارتان كند.
12. سعي كنيد خواب چند مرحله اي داشته باشيد

خواب چند مرحله اي براي افرادي است كه مي خواهند در عين حال كه زود بر مي خيزند، خواب كمتري داشته باشند بدون آنكه نگران كيفيت خوابشان باشند. معمولا، مدت زمان خواب 8 ساعت در روز است. شما چهار مرحله خواب و دو دوره به نام خواب موج آرام (SWS) و حركت سريع مردمك چشم (REM) داريد. خواب با كيفيت شما در مرحله حركت سريع مردمك چشم (REM) قرار دارد.

شما مي توانيد چرخه خواب 8 ساعته خود را تكه بندي و يا به سه قسمت تقسيم كنيد. شش ساعت در شب و چهار چرت 30 دقيقه اي در پانسمان زخم طول روز. صرفا با جستجوي دوره ها مانند دو مرحله اي يا چرخه هاي خواب اوريمن ، ايده را به دست خواهيد آورد.
13. به طور ناگهاني برنامه خوابتان را تغيير ندهيد

وقتي كه در نظر داريد برنامه ريزي خوابتان را تغيير دهيد، تجربيات واقع بينانه داشته باشيد. از روز اول به طور ناگهاني برنامه خوابتان را تغيير ندهيد. معمولا 4 تا 5 روز كامل زمان مي برد تا به روال جديد عادت كنيد اما در نظر داشته باشيد كه تغيير، داستاني كاملا متفاوت است. به خودتان وقت بدهيد، صبور باشيد و از طريق عقب كشيدن تدريجي زمان بيداري به فاصله 10 دقيفه در هر روز، برنامه خود را تغيير دهيد (تا موقعي كه به زمان بيداري مورد نظرتان برسيد)
14. بهينه سازي آنچه كه مي خوريد

رژيم غذايي شما بر چگونگي احساس شما، قبل از به خواب رفتن و بعد از بيداري تاثير دارد. از كافئين پرهيز كنيد و چاي گياهي بنوشيد. ميوه، سبزيجات، مغز ها و دانه ها را بيشتر بخوريد و پروتئين مورد نياز تان را گوشت لخم به دست آوريد. غذا هاي آلي هم خوب هستند. هر چقدر غذاي پاك تر بخوريد، منضبط تر خواهيد بود و با انضباط بيشتر و اراده، خلق عادات جديد، مانند زود بيدار شدن آسان تر مي شود.
15. ثابت قدم باشيد

وقتي زود بيدار شدن را شروع كرديد، بي هيچ بهانه اي ثابت قدم باشيد و آن را رها نكنيد. مهم نيست كه آن روز تعطيل يا مناسيت خاصي باشد. شما براي زود بيدار شدن زحمت كشيده ايد و اكنون نمي خواهيد حاصل آن زحمات را به باد دهيد. به خاطر آوريد كه چرا زود بيدار شدن را شروع كرديد و به دلايل تان متعهد بمانيد. در دراز مدت، روح و جسم شما قدردانتان خواهند بود. مي توانيد به اين موضوع اطمينان داشته باشيد.

زود بيدار شدن مانند ساختن بنايي جديد است. با خودتان رو راست، صادق و متعهد بمانيد.گرچه، نكات و روش هاي ذكر شده در بالا به شما كمك خواهد كرد ولي بايستي ميل به تغيير و يا اراده حركت به جلو را داشته باشيد. وقتي پماد سوختگي در درون شما اشتياق وافر وجود داشته باشد، اين ابزارها و روش ها بهترين استفاده را دارند و به خاطر داشته باشيد كه اين تغيير زمان بر است. اين تغيير يك شبه اتفاق نمي افتد، بنابر اين به خودتان كمي مهلت بدهيد و وقتي كه در اولين مراحل شروع تغيير هستيد، آرام باشيد.

منبع: سلام دكتر



منبع

تظرات ارسال شده