همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
خواص باورنكردني حنا براي زيبايي پوست و مو

از گذشته تاكنون طرفداران زيادي داشته است. خواص حنا براي جلوگيري از ريزش مو، درمان بي خوابي و كاهش فشار خون بسيار موثر است.

به گزارش در اين مقاله شما را با خواص حنا آشنا خواهيم كرد.برداشت مردم در نقاط مختلف دنيا از واژه‌ي «حنا» كمي متفاوت است. اغلب مردم حنا را به‌عنوان ماده‌اي قرمز-قهوه‌اي مي‌شناسند كه به‌شكل سنتي براي رنگ كردن مو و پوست استفاده مي‌شود. اما اين كلمه به گياهي كه ماده‌اي رنگي‌ از آن توليد مي‌شود هم اشاره دارد.

اين گونه‌ي گياهي نام‌هاي مختلفي دارد، اما همگي به گياهي مشترك اشاره دارند كه نام علمي آن «لاوسونيا اينرميس» (Lawsonia inermis) است. اين گياه را با گل‌هاي كوچك سفيد يا صورتي‌ و دانه‌‌هاي ريزش مي‌شناسند.

حنا را به‌ شكل‌هاي گوناگوني استفاده مي‌كنند؛ ازجمله رنگ، افشره، شربت و پماد كه از تركيب ساقه، دانه‌ يا برگ‌هاي حنا به دست مي‌آيند. اين تنوع باعث شده است كه حنا به عنصري ارزشمند در طب سنتي تبديل شود؛ به‌ويژه در سنت آيورودا (علمي كهن در هند كه به آن علم زندگي هم مي‌گويند).

لوهمن روشه استفاده از روغن، ساقه و دانه‌‌ها، رايج‌ترين شكل استفاده از حنا هستند. عصاره‌ي حنا با غلظت بالاي مواد شيميايي و مغذي، خاصيت ضدالتهابي، ضدميكروبي، ضدويروسي دارد و فشار خون را كاهش مي‌دهد.

۱. رنگ مو

بيشتر مردم حنا را به‌عنوان رنگ مو استفاده مي‌كنند، اما حنا به‌‌جز تغيير رنگ موها، آثار ديگري هم به‌جا مي‌گذارد. تأثير حنا در افزايش استحكام مو ثابت شده است. بنابراين رنگ موي سالمي است كه هيچ اثر مخرب پايداري بر فوليكول مو ندارد.

۲. سلامتي مو

حنا به تقويت مو كمك مي‌كند. حنا باعث بسته‌شدن كوتيكول مو مي‌شود، از مو خوره جلوگيري مي‌كند، درخشندگي و جلوه‌ي موها را افزايش مي‌دهد، همچنين در جلوگيري از شوره‌ سر مؤثر است.

۳. كاهش ريزش مو

كساني كه دچار كچلي يا ريزش مو هستند، مي‌توانند از حنا بهره بگيرند. به‌روش سنتي و براي افزايش اثرگذاري، بهتر است آب يا روغن حنا را با سرشير مخلوط كنيد و سپس روي موهايتان بگذاريد.

۴. جراحي پوست تقويت ناخن ها

كوتيكول و فضاي زير ناخن‌ها محل مناسبي براي تجمع ميكروب است. محافظت از ناخن‌ها با حنا گزينه‌ي خوبي است. نوشيدن آب حاوي برگ دم‌كرده‌ي حنا در جلوگيري از شكستگي ناخن‌ها و همچنين درمان التهاب مؤثر است. ماليدن پماد به‌طور مستقيم روي ناخن‌ها، مي‌تواند التهاب، درد و عفونت را از بين ببرد.

۵. خاصيت ضدپيري

اگرچه مطالعات گسترده‌اي روي ميزان و اثرگذاري آنتي اكسيدان موجود در حنا انجام نشده است، اما قابض بودن حنا ثابت شده است. به همين دليل برخي روغن حنا را به‌عنوان كرم، براي كاهش چين و چروك صورت و محو‌كردن آثار زخم يا جوش استفاده مي‌كنند. به اينها خاصيت ضدويروسي و ضدباكتريايي حنا را اضافه كنيد كه مي‌تواند از بزرگ‌ترن عضو بدن يعني پوست محافظت كند.

۶. درمان زخم‌ها

از مهم‌ترين خواص حنا محافظت از پوست در برابر عفونت و رفع التهاب است. بنابراين سال‌هاي سال براي درمان سوختگي، جراحت و زخم‌ها از حنا استفاده شده است. زيرا نه‌تنها به‌عنوان لايه‌اي محافظ دربرابر عوامل بيروني عمل سوپرازورب h مي‌كند، بلكه به‌طور طبيعي داراي خاصيت خنك‌كنندگي است و گرما را از پوست مي‌گيرد. اين ويژگي حنا را مانند آلوئه ورا به درماني مؤثر براي آفتاب سوختگي تبديل كرده است.

۷. تب بر

برمبناي سنت آيورودا، حنا در پايين آوردن تب بسيار مؤثر است. افزايش دماي بدن به‌عنوان نشانه‌ي يك بيماري مستقل، ممكن است به اندام‌‌هاي بدن و عملكرد آنها آسيب برساند. بنابراين كاهش دماي كلي بدن، مهم است. حنا اين كار را با افزايش تعريق يا خنك‌كردن بدن انجام مي‌دهد.

۸. تسكين‌دهنده‌ سردرد

آب گياه حنا معمولا خيلي اثرگذار نيست، اما تماس مستقيم آن با پوست، باعث درمان سردرد است. خاصيت ضدالتهابي حنا باعث كاهش فشار خون و افزايش جريان خون در مويرگ‌ها مي‌شود.

۹. ضدالتهاب

مشابه روشي كه در مورد سردرد گفتيم، استفاده‌ي موضعي از روغن حنا براي بيماران مبتلا به التهاب و دردهاي مفصلي سودمند است. با افزايش سن و تحليل ماهيچه‌ها و غضروف‌ها، مفصل‌ها دردناك مي‌شوند. اين مسئله ممكن است باعث ايجاد درد در سوپرازورب p قسمت‌هاي مختلف بدن شود. با استفاده‌ي موضعي از روغن حنا در اين قسمت‌ها، حركت‌كردن راحت‌تر و كيفيت زندگي بهتر مي‌شود.

۱۰. تسكين بي خوابي

رابطه‌ي روغن حنا و تسكين برخي اختلالات خواب ثابت شده است. پس اگر دچار بي خوابي يا خستگي مزمن هستيد، افزودن چند قطره روغن حنا به رژيم گياهي‌تان، تأثير مثبتي خواهد داشت.

۱۱. سم زدايي

خيساندن ساقه و برگ حنا در آب و سپس نوشيدن، به تقويت سلامتي طحال و كبد كمك مي‌كند. كبد عضو حياتي بدن براي حذف سموم است. با مراقبت از كبد و تقويت آن، خود را در برابر دامنه‌ي گسترده‌اي از بيماري‌ها محافظت مي‌كنيد.

۱۲. تنظيم فشار خون

مصرف آب يا دانه‌‌ي حنا باعث كاهش فشار خون و تسكين فشار قلبي-عروقي مي‌شود. تنظيم فشار خون به جلوگيري از شكل‌گيري لخته در رگ‌ها و قلب كمك مي‌كند و درنتيجه احتمال سكته را كاهش مي‌دهد.

هشدار: بيشتر انواع حنا سالم و بي‌خطر هستند، سوپرازورب c اما حناي سياه موادي دارد كه ممكن است حساسيت‌زا باشند و به بروز جوش‌هاي پوستي و ناراحتي داخلي بينجامند. همچنين برخي از رنگ‌هايي كه با عنوان «تهيه‌شده از حنا» عرضه مي‌شوند، معمولا حاوي مواد ديگري هستند كه ممكن است براي پوست‌هاي حساس مناسب نباشند.



منبع

تظرات ارسال شده