همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
انتقال ايدز,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
رييس

مركز بهداشت استان كرمانشاه با ابراز نگراني از افزايش موارد انتقال HIV از طريق رابطه جنسي گفت: درحال حاضر حدود ۴۰ درصد مبتلايان از طريق رابطه جنسي آلوده مي‌شوند.

دكتر ابراهيم شكيبا به مناسبت روز جهاني مبارزه با ايدز در گفت‌وگو مشكل عروقي با ايسنا، با اشاره به شناسايي ۳۵۰۰ بيمار مبتلا به HIV در استان گفت: اين آمار تجمعي بوده و بخش عمده اين افراد تاكنون فوت كرده‌اند.

 

وي با بيان اينكه كار شناسايي مبتلايان به طور مداوم انجام مي شود گفت: سال گذشته ۱۰۲ بيمار مبتلا شناسايي شد و امسال نيز با اقدامات صورت گرفته تاكنون حدود ۶۰ بيمار جديد شناسايي شده‌اند.

 

شكيبا با بيان اينكه ابتلا به HIV امروزه با تست سريع انجام مي شود گفت: آزمايش سريع HIV در تمام مراكز DIC استان قابل انجام است كه ظرف چند دقيقه مي‌تواند آلودگي محلول پرونتوسان فرد را مشخص كند.

 

وي افزود: اين آزمايشات بصورت رايگان انجام مي شود و نتايج آن نيز كاملا محرمانه است و افرادي كه رفتارهاي پرخطر دارند مي‌توانند با مراجعه به مراكز DIC اين تست را انجام دهند كه درصورت مثبت بودن آن انجام آزمايش هاي بعدي براي قطعيت يافتن از آلودگي لازم است. ويروس HIV از طريق مادر به جنين، آميزش جنسي، استفاده از سرنگ مشترك و وسايل تيز و برنده آلوده و نيز استفاده از خون و فرآورده هاي خوني آلوده منتقل مي‌شود.

 

شكيبا بيان كرد: اسپري پرونتوسان خوشبختانه انتقال از طريق خون و فرآورده‌هاي خوني در كشور ما به صفر رسيده است، چون خون‌هاي دريافتي قبل از استفاده آزمايش مي‌شوند. انتقال مادر به جنين هم در حال حاضر تا حد زيادي كنترل شده است. بطور مثال سال گذشته ۹ مادر باردار آلوده در استان شناسايي شد كه با مراقبت هاي صورت گرفته خوشبختانه هر ۹ نوزاد بدون آلودگي به دنيا آمدند.

 

رييس مركز بهداشت استان كرمانشاه با بيان اينكه از زمان شروع بيماري در كشور همواره عمده ترين راه انتقال آن استفاده از تزريق اسپري لينوورا مشترك ميان معتادان تزريق بوده، گفت: متاسفانه در سالهاي اخير راه انتقال به سمت رابطه جنسي در حال حركت است، بگونه اي كه درحال حاضر ۴۰ درصد موارد ابتلا از طريق رابطه جنسي بوده كه اين امر هشداري است كه بايد مراقبت هاي بسياري در اين زمينه صورت گيرد. افزايش اين راه انتقال موجب شده تا آمار مبتلايان زن نيز افزايش يابد.

 

رييس مركز بهداشت استان كرمانشاه به افزايش استفاده از مواد روانگردان در ميان برخي جوانان اشاره كرد و افزود: اين امر موجب شده تا اين افراد با مصرف مواد روانگردان ژل پرونتوسان رفتارهاي پرخطر از خود بروز دهند و از راه هاي پيشگيري استفاده نكنند كه اين امر شانس انتقال HIV را افزايش داده است.

 

شكيبا از توزيع بسته هاي بهداشتي در محله هاي حاشيه شهر خبر داد و افزود: اين بسته كه شامل سرنگ و كاندوم است جهت پيشگيري در مراكز پرخطر در حاشيه شهرها توزيع مي شود. اين بسته ها در مراكز DIC براي استفاده افراد موجود است.

 

 



منبع

تظرات ارسال شده