همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مشكلات تنفسي را با اين گياه خوشبو درمان كنيد

غذا و داروي همدان، مصرف آويشن را موثر در درمان مشكلات تنفسي برشمرد.

به گزارش دكتر نگار مهري با اشاره به قرار گرفتن در فصل سرما و بروز مشكلات تنفسي، خواص بيشمار تغذيه اي و دارويي آويشن در سلامت افراد،را در مطلب زير براي شناخت بيشتر اين گياه ارائه داد:

درباره گياه آويشن:

رايج‌ترين شكل آويشن با نام علمي Thymus vulgaris، گياهي است كه براي هزاران سال مصارف دارويي و آشپزي داشته است.اين گياه ،بومي مناطق مديترانه‌اي و بخش‌هاي خاصي از آفريقا بوده و مصرف آن به دوران امپراطوري رم بر مي‌گردد. در آشپزي، ساقه‌ها و برگ‌هاي آن براي طعم بخشيدن به غذاهاي مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين گياه معمولا به سوپ‌ها ، سس‌ها ، غذاهاي جراحي پوست گوشتي و ساير موارد اضافه مي‌شود. آويشن براي مصارف پزشكي نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از روغن اين گياه براي موارد مختلف پزشكي استفاده مي‌شود.برگ‌هاي اين گياه را مي‌توان به صورت دم‌كرده استفاده كرد و روغن و كرم حاصل از آن بر روي پوست بدن اعمال مي‌شود.

خواص آويشن براي سلامتي:

خاصيت ضدقارچي آويشن:

تيمول، مشهورترين ماده‌ي فعالي است كه در آويشن وجود دارد، اين تركيب آلي داراي اثرات بسيار زيادي بر روي بدن است. اين تركيب مي‌تواند از عفونت هاي قارچي و ويروسي جلوگيري كند. بنابراين فشار بر روي سيستم ايمني بدن كاهش پيدا مي‌كند.

خاصيت آنتي اكسيداني آويشن:

آويشن داراي خاصيت آنتي اكسيداني بسيار سوپرازورب p قوي بوده و براي سلامت كلي بدن بسيار مفيد است. آنتي اكسيدان‌هاي فنولي موجود در آويشن همچون لوتئين، زيگزانتين و تيمونين باعث خنثي سازي و حذف راديكال‌هاي آزاد در بدن مي‌شود. راديكال‌هاي آزاد از محصولات جانبي خطرناك حاصل از متابوليسم سلولي است كه مي‌تواند آسيب عمده‌اي به سلول‌هاي سالم بدن برساند. اين آنتي اكسيدان‌ها همچنين مي تواند از استرس اكسيداتيو در همه اندام‌هاي بدن جلوگيري كند.

رفع مشكلات تنفسي با مصرف آويشن:

يكي از كاربردهاي معروف و شناخته شده‌ي آويشن در پزشكي ، براي سلامت و بهبود مشكلات تنفسي است. اگر شما از برونشيت، آسم،احتقان بيني ، سرماخوردگي ، آنفلونزا ،سينوس مسدود و يا آلرژي فصلي رنج مي‌بريد ، مي‌توانيد از آويشن استفاده كنيد. آويشن خاصيت ضدالتهابي دارد و مي‌تواند خلط را از بين ببرد. همين امر موجب مي‌شود تنفس راحت‌تر شود. دم كردن برگ‌هاي آويشن بهترين و قدرتمندترين روش براي بهبود دستگاه تنفسي است.

گردش سوپرازورب c خون بهتر با مصرف آويشن:

غلظت بالاي آهن و ديگر مواد معدني در آويشن ، آن را به يك ماده‌ي ايده آل براي تحريك جريان خون تبديل كرده است. افزايش گردش جريان خون در بدن و اكسيژن رساني به اندام‌ها ، بسيار ضروري بوده و مي‌تواند براي سلامت بدن بسيار مفيد باشد.

تاثير آويشن در سلامت قلب:

تركيب غني از آنتي اكسيدان‌ها ، مواد معدني و ويتامين ها در آويشن داراي تاثيرات كوچك بي شماري بر روي سلامت قلب هستند اما پتاسيم و منگنز موجود در آن بسيار مهم است. پتاسيم يك گشادكننده عروق است.اين ماده با شل كردن عروق خون و كاهش فشار خون مي‌تواند فشار موجود بر روي سيستم قلبي عروقي را كاهش دهد. جلوگيري از تصلب شرايين و اجتناب از سكته مغزي، حملات قلبي و بيماري عروق كرونر قلب، مي‌تواند عمر فرد را افزايش دهد.

فوايد لوهمن روشه آويشن براي تقويت بينايي:

غلظت كاروتنوئيد و ويتامين A موجود در آويشن يك عامل آنتي اكسيداني موثر براي سلامت چشم است. كاروتنوئيدمي‌تواند راديكال‌هاي آزاد در سيستم چشم را خنثي سازد و گسترش دژنراسيون ماكولا و آب مرواريد را كند، كند.

تاثير آويشن بر استرس:

B6 يكي از ويتامين‌هايي است كه در آويشن يافت مي‌شود. ويتامين B6 تاثير بسيار خوبي بر روي انتقال دهنده‌هاي عصبي در مغز دارد و بنابراين مي‌تواند استرس را تا حد زيادي كاهش دهد. مصرف منظم آويشن در رژيم غذايي مي‌تواند حال شما را خوب كند و افكار استرس زا را از ذهن دور كند.

هشدار درمورد مصرف زياد آويشن:

دكتر پانسمان phmb مهري تاكيد كرد: افرادي كه داراي معده‌ي ضعيف و حساس هستند ، مصرف زياد آويشن مي‌تواند باعث ايجاد ناراحتي گوارشي آنهاشود. ولي به طور كلي، اين گياه ماده‌ي آلرژي زايي نبوده و مي‌تواند در رژيم غذايي بيشتر افراد وجود داشته باشد



منبع

تظرات ارسال شده