همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 بدن در هنگام سرمازدگي دست و پا را فداي قلب و كبد مي‌كند

به همه‌جا هجوم مي‌آورد و بحث سرمازدگي در اين زمان بسيار مهم به نظر مي‌رسد.

به گزارش يك موضوع را بايد در نظر داشته باشيد و آن‌ هم اين است كه گرم نگه‌داشتن بدن با لباس گرم بهترين راه بي‌دغدغه‌ترين مسير براي جلوگيري از سرمازدگي است.

اگر در جايي برف و يخ زياد بود و شما هم مدت‌زمان زيادي در اين هواي سرد و يخ گرفتارشده بوديد خطر ابتلا به سرمازدگي برايتان پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد محتمل است مسئله اينجا است كه بدن براي آنكه اندام‌هاي داخلي را حفظ كند گرما و انرژي را از اندام‌هاي محيطي مي‌گيرد و آن ان را صرف اندام‌هاي داخلي مي‌كند.

افرادي كه در برف و سرما و كولاك گرفتار مي‌شوند و وقتي كم‌كم لرز بر آنها غالب شد و پوست بدنشان خشك شد بايد اين را بدانند كه كم‌كم سرمازدگي به سراغشان آمده است اين سرمازدگي از دست‌ها و پاها آغاز مي‌شود و كم‌كم اين حس در شكم بيشتر احساس مي‌شود. البته بايد اين را بدانيد كه لرز به اين دليل است كه مغز به بدن فرمان مي‌دهد كه انرژي بيشتري نياز دارد و لرز هم بر بدن غالب مي‌شود تا با افزايش كار عضلات حرارت بيشتري در بدن ژل هيدروزورب توليد شود و ه اين ترتيب بدن بتواند حرارت اندام‌هاي داخلي را حفظ كند.

اما اين حالت موقتي است و اگر اين سرما ادامه پپيدا كند كمكم حركت نبض كند مي‌شود و تعداد تنفس‌هاي فرد از حالت عادي خارج مي‌شود. در اين زمان فردي كه دچار سرمازدگي شده است خواب‌آلوده مي‌شود و نمي‌تواند به‌درستي صحبت كند . اما با اين‌ حال درزماني كه بدن در شرايط سرما قرار مي‌گيرد مغز ساير اندام انتهايي را فدا مي‌كند تا بتواند از مرگ اندام‌هاي داخلي جلوگيري كند.

در هنگام سرما و يخ‌زدگي ابتدا اندام‌هايي كه يخ‌زده‌اند درد مي‌گيرند اما كم‌كم بي‌حس وريدي مي‌شوند و كبود مي‌شوند و اگر باز هم روند ادامه پيدا كند بدن مقاومتش را از دست مي‌دهد و اندام‌ها خواهند مرد. در اين حالت خوني كه تلاش مي‌كند روند حركت خود را حفظ كند كم‌كم يخ مي‌زند و خون‌رساني به اندام‌ها متوقف مي‌شود.

اگر فردي را ديديم كه در اين شرايط گرفتار شده بايد بلافاصله سازمان‌هاي امدادي را خبر كنيم و مصدوم را به مكان گرم و خشك منتقل كنيم، اما اين را بايد بدانيد كه اين اندام‌ها نبايد در معرض گرماي شديد و مستقيم قرار گيرند زيرا اگر فرد سرمازده را در كنار بخاري گرم نگهداريم ممكن است اعضاي بدنش را در معرض نابودي قرار دهيم، زيرا ابتدا بايد خوني كه در رگ‌ها حركتش كند شده به جريان بيفتد تا اندام‌هاي بدن بتوانند پانسمان زخم بستر فعاليت كنند.

از طرفي به دليل بي‌حس بودن اندام يخ‌زده ممكن است سوختگي شديدي بدون اين‌كه فرد متوجه شود در اندام مبتلا رخ دهد و آسيب را تشديد كند. در چنين شرايطي لباس‌هاي خيس مصدوم را با لباس گرم تعويض كنيد و او را در داخل كيسه‌ خواب قرار دهيد. اگر كيسه‌ خواب هم در دسترس نداريد چند پتو روي او بيندازيد.

يادتان باشد كه اشتباه‌ترين كار اين است كه براي گرم كردن فرد مصدوم او تشويق به راه رفتن كنيد زيرا كاهش درجه حرارت بدن و بروز اختلال در سيستم الكتريكي قلب هر ضربه ناگهاني ممكن است منجر به بي‌نظمي‌هاي بسيار شديد و كشنده در ضربان نمايندگي محصولات هارتمن قلب فرد شود. بنابراين حتي براي خارج كردن لباس‌هاي مصدوم ابتدا آنها را قيچي و سپس از بدن مصدوم خارج كنيد. دادن نوشيدني‌هاي گرم هم مي‌تواند به فرد بهبود شرايطش كمك كند.

منبع: خبرگزاري آنا



منبع

تظرات ارسال شده