همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

خواص دانه چاودار Rye

چاودار يكي از مهم ترين غلات در دنياست و به طور وسيعي در كشورهاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد. نام علمي آن Secale cereal است.

برخي از مزاياي شگفت انگيز چاودار در برگيرنده توانايي آن براي كمك به كاهش وزن، افزايش بهره وري و كارايي سيستم گوارش، كمك به پيشگيري از سنگ كيسه صفرا، كاهش خطر ابتلا به ديابت، كاهش فشار خون، محافظت از سلامت قلب، پيشگيري از انواع مختلف سرطان و حتي كاهش خطر توسعه آسم در دوران كودكي است.

 از لحاظ كشاورزي، چاودار بسيار شبيه جو و گندم است و كاربردهاي مشابهي دارد.

شما مي توانيد آن را در غذاهاي مختلف به كار ببريد. حتي امروزه نيز اكثريت قريب به اتفاق چاودار در اروپاي شرقي كشت مي شود اما مي توان آن را در آمريكاي شمالي، چين و آمريكاي جنوبي نيز پيدا كرد.

يكي از خطرناك ترين مواردي كه در مورد تكيه به چاودار به عنوان نياز كشاوري وجود قيمت پانسمان هارتمن دارد ، استعداد بالاي آن براي پوسيدگي است. اين موضوع مي تواند كشت چاودار را با مشكل روبرو كند. با اينحال مزاياي زيادي در مورد اين ماده وجود دارد كه كشت و بهره برداري از آن را مهم مي سازد.

ارزش غذايي چاودار:

تمامي مزاياي ناشي از اضافه كردن چاودار به رژيم غذايي به خاطر مواد مغذي، مواد معدني، ويتامين ها و تركيبات آلي است كه در آن يافت مي شود. برخي از اين تركيبات كليدي شامل منگنز، مس، منيزيم، فسفر، ويتامين B كمپلكس، فيبر غذايي و آنتي اكسيدان هاي فنولي است.

خواص چاودار

  1. كاهش وزن:

چاودار اغلب به عنوان يك ماده عالي براي كاهش وزن در نظر گرفته مي شود. نوع فيبري كه در اين ماده وجود دارد منحصر به فرد است. اين نوع فيبر با مولكول هاي آب پيوند برقرار مي كند و اين موضوع بدين معني است كه به سرعت شما را سير مي سازد.

مشكلي كه افراد به هنگام رژيم گرفتن با آن مواجه مي شوند گرسنه شدن است. با حذف احساس گرسنگي و ايجاد حس سيري مي توانيد به تلاش هاي كاهش وزن خود سرعت ببخشيد. اينكار چسب هارتمن را با خوردن چاودار انجام دهيد.

  1. مشكلات مرتبط با سنگ هاي كيسه صفرا:

تحقيقات اخير عنصر مهمي را در چاودار پيدا كرده اند كه مي تواند شدت سنگ هاي كيسه صفرا را كاهش دهد. اين موضوع به تاثير فيبر بر روي فرايند گوارش مرتبط است.

فيبر به خصوص تركيبي از فيبر محلول و نامحلول مي تواند به كاهش مقدار اسيدهاي صفراوي تشكيل شده كمك كند و همين امر از توسعه سنگ هاي كيسه صفرا جلوگيري مي نمايد.

  1. كمك به بهبود ديابت:

زماني كه صحبت از قند خون به ميان مي آيد، افراد ديابتي بايد هميشه نگران باشند و مراقب غذاهايي كه مي خورند باشند. افت يا افزايش شديد قند خون مي تواند خطرناك باشد. گندم مي تواند باعث افزايش سطح انسولين گردد زيرا از مولكول هاي كوچك تري تشكيل شده است كه به سرعت و به راحتي در بدن به قند ساده تجزيه مي شود.

همين امر باعث افزايش انسولين در بدن مي گردد. با اينحال چاودار كه از مولكول هاي بزرگ تشكيل شده است به سرعت تجزيه نمي شود و تاثير كمتري بر روي قند خون دارد.

  1. گوارش نمايندگي محصولات هارتمن و هضم:

همانطور كه در بخش كاهش وزن بيان كرديم، چگالي فيبر غذايي در چاودار بسيار خوب است و همين امر به افرادي كه از يبوست رنج مي برند يا افرادي كه مشكلاتي در روده خود دارند كمك مي كند. استفاده از چاودار مي تواند گاز اضافي را كاهش دهد، دردها و گرفتگي هاي شكمي را تكسين ببخشد و از بروز شرايط حادي همچون زخم معده، سنگ هاي كيسه صفرا و حتي سرطان كولون پيشگيري نمايد.

  1. عملكرد متابوليكي:

تحقيقات انجام شده در دانشگاه كوپيو نشان داده است كه چاودار مي تواند منجر به down-regulating ژن ها شود به خصوص اگر آن ها مضر و اسيب رسان باشند. در مقايسه با ساير غلاتي كه در همين خانواده قرار دارند، اين ماده در بهينه سازي عملكرد متابوليكي سلول ها حتي در مراحل اوليه توسعه ژن ها بهترين است.

  1. فشار خون:

همانند ساير غلات، چاودار نيز به خاطر مزايايي كه براي سلامت قلب دارد مشهور و شناخته شده است. اگر از فشار خون بالا يا آترواسكلروز رنج مي بريد، اضافه كردن چاودار به هارتمن رژيم غذايي مي تواند بسيار مفيد باشد. اين اثر نتيجه مواد متعددي همچون فيبر، ويتامين و مواد معدني است.

  1. پيشگيري از سرطان:

اگرچه به نظر مي رسد هر چيزي منجر به سرطان يا پيشگيري از آن شود اما پيشرفت تحقيقات بر روي فعاليت هاي آنتي اكسيدان ها در غلاتي همچون چاودار بسيار اميدوار كننده است. آنتي اكسيدان هاي فنولي مشابه آنتي اكسيدان هايي كه در بيشتر غذاها يافت مي شود نيستند. اين آنتي اكسيدان ها اثر خوبي بر روي بدن دارند و مي توانند از بروز سرطان و بيماري هاي مزمن جلوگيري كنند. در حقيقت، چاودار به كاهش خطر ابتلا به سرطان سينه، سرطان كولون و سرطان پروستات مرتبط است.

  1. سلامت دستگاه تنفسي:

اگرچه آسم در دوران كودكي اغلب ناديده گرفته مي شود اما چنين شرايطي بسيار مهم است و بايد درمان شود. چاودار مي تواند خطر ابتلا به اسم در دوران كودكي را به طور قابل توجهي كاهش دهد. تحقيقات انجام شده در برخي از مدارس نشان مي دهد كودكاني كه به طور منظم از غلاتي همچون چاودار در رژيم غذايي خود استفاده مي كنند، كمتر به اسم مبتلا مي شوند.

عوارض پماد هارتمن احتمالي چاودار

اينكه چاودار گندم نيست دليل نمي شود كه آن را در طبقه بندي غلات گلوتن دار قرار ندهيد. اگرچه گندم و چاودار به شيوه هاي مختلفي بر روي بدن اثر مي گذارند اما اگر از بيماري سلياك رنج مي بريد يا بر اين باور هستيد كه ممكن است چنين شرايطي داشته باشيد بهتر است مصرف مواد گلوتن دار را كمتر نماييد.



منبع

تظرات ارسال شده