همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

انتخاب صحيح دهانشويه در بارداري و روش مصرف آن

استفاده

از دهانشويه در دوران بارداري اغلب به خاطر بيماري‌هاي لثه و مراقبت بيشتر از دندان‌ها توصيه مي‌شود و معمولا استفاده از دهانشويه‌اي كه حاوي الكل نباشد، خطرساز نيست.

دهانشويه در بارداري
دكتر زخم| سرويس مادر و كودك - مطالعه‌اي كه به تازگي روي تاثير فلورايد بر جنين انجام شده نشان مي‌دهد كه كودكاني كه در دوران جنيني تحت تاثير مصرف زياد فلورايد قرار داشته‌اند، در مقايسه با كودكاني كه كمتر در معرض فلورايد بوده‌اند، بهره هوشي پايين‌تري دارند. اما استفاده از دهانشويه در بارداري تا زماني كه آن را فرو ندهيد، براي شما و جنين داخل شكم ضرر ندارد. همه زنان باردار به دهانشويه نياز ندارند، اما اگر شما جزء افرادي هستيد كه به خاطر ابتلا به بيماري‌هاي لثه‌اي مانند ورم لثه، مجبور هستيد از دهانشويه استفاده عفونت جاي بخيه سزارين كنيد، بايد بدانيد كه كداميك از انواع دهانشويه براي دوران بارداري مناسب هستند. از اين‌رو در اين مطلب به بررسي دهانشويه مناسب دوران بارداري و نكات احتياطي در رابطه با آن مي‌پردازيم؛ با ما همراه باشيد.
آنچه در اين مطلب خواهيد خواند:
  • استفاده از دهانشويه در بارداري
  • دهانشويه مناسب دوران بارداري
  • نكات احتياطي

آيا استفاده از دهانشويه در بارداري ايمن است؟

درست است كه فلورايد تاثير سوئي روي جنين دارد، اما به اين خاطر كه دهانشويه بلعيده نمي‌شود، تا حدودي اين خطر كمرنگ مي‌شود. تنها به ياد داشته باشيد دهانشويه‌اي را انتخاب كنيد كه عاري از هرگونه الكل باشد.
دهانشويه بدون الكل در بارداري
اگر حالت تهوع شما به قدري شديد است كه هر روز حال شما به هم مي‌خورد، استفاده از دهانشويه را به شما پيشنهاد مي‌كنيم. با استفراغ هر روزه، دندان‌هاي شما در معرض لايتسيموس اسيد معده قرار مي‌گيرد كه مي‌تواند ميناي دندان را خراب كند؛ در اين شرايط استفاده از دهانشويه ايده خوبي براي محافظت از ميناي دندان است. شما مي‌توانيد هر بار كه استفراغ مي‌كنيد، دهان خود را با دهانشويه بشوييد. به همين ترتيب، شستشو با يك فنجان آب حاوي يك قاشق چاي‌خوري جوش شيرين بعد از استفراغ، به جلوگيري از فرسايش مينا كمك مي‌كند.
به ياد داشته باشيد كه تا نيم ساعت پس از استفراغ، دندان‌هاي خود را مسواك نزنيد؛ زيرا ميناي دندان با اسيد معده ضعيف شده‌ و مي‌تواند توسط مواد ساينده خمير دندان آسيب ببيند. براي سلامت دندان در دوران بارداري، انجمن دندانپزشكي آمريكا (ADA) مسواك زدن با خميردندان فلورايددار را دو بار در روز و نخ دندان كشيدن را يك بار در روز توصيه مي‌كند.

 دهانشويه در بارداري

دهانشويه مناسب دوران بارداري

آكادمي دندانپزشكي كودكان آمريكا (AAPD) توصيه مي‌كند كه زنان باردار براي تقويت ميناي دندان و جلوگيري از پوسيدگي دندان‌هاي خود، روزانه از يك دهانشويه فلورايددار و بدون الكل انواع زخم استفاده كنند. AAPD استفاده از دهانشويه ۰.۰۵ درصد سديم فلوريد را به صورت يك بار در روز و دهانشويه ۰.۰۲ درصد سديم فلوريد را به صورت دو بار در روز توصيه مي‌كند. اگر مشكل پلاك دندان داريد، ممكن است دندانپزشك شما به جاي يك دهانشويه فلورايددار، دهانشويه آنتي‌باكتريال يا آنتي ميكروبيال را براي شما تجويز كند. بعضي از دندانپزشكان شستشوي دهان با دهانشويه آنتي‌باكتريال را در صبح و شستشوي دهان با دهانشويه فلورايددار را در شب پيشنهاد مي‌كنند.
نكته: معمولا دهانشويه‌اي كه هم فلورايد دارد و هم ضد ميكروبي است توصيه نمي‌شوند، زيرا حاوي مقدار زيادي الكل است. از آنجايي كه شما دهانشويه را قورت نمي‌دهيد، بعيد است كه الكل موجود در دهانشويه به جنين داخل شكم برسد، اما متخصصان همچنان نسبت به آن احتياط مي‌كنند.
دهانشويه در بارداري
بيشتر بخوانيد:از بين بردن پلاك دندان با ۱۵ روش ساده و كاربردي


نكات احتياطي در مورد استفاده از دهانشويه كشيدن بخيه سزارين در بارداري

  • قبل از اينكه دهانشويه را تهيه كنيد با پزشك متخصص زنان، يا مركز بهداشتي كه براي كنترل وضعيت خود به آن مراجعه مي‌كنيد، مشورت كنيد. احتمالا پزشك دهانشويه‌اي تجويز خواهد كرد كه براي شما مناسب باشد و به شما و‌ جنين آسيبي نرساند.
  • اگر شب‌ها از دهانشويه استفاده مي‌كنيد، دهانشويه آخرين چيزي باشد كه قبل از خواب دندان‌هاي شما را لمس مي‌كند.
  • هنگام استفاده از دهانشويه در ساعات ديگر روز، حداقل نيم ساعت بعد از آن، دندان‌ها را مسواك نزنيد، نخ دندان نكشيد و چيزي نخوريد و نياشاميد؛ زيرا اين كار‌ها مي‌تواند اثربخشي دهانشويه را كاهش دهد.

بيشتر بخوانيد: بهترين و كم خطرترين زمان براي دندانپزشكي در بارداري چه موقعي است؟

سخن پاياني

انتخاب دهانشويه‌اي مناسب و ايمن، اولين اصلي است كه بايد در دوران بارداري به آن توجه كنيد. اما در هنگام استفاده از دهانشويه، مراقب باشيد آن را قورت ندهيد و نكات احتياطي كه در اين مطلب به آن اشاره كرديم را مدنظرقرار دهيد. همچنين به شما پيشنهاد مي‌كنيم مطلب «دندان درد در بارداري و ۱۰ درمان خانگي» را نيز در دكتر زخمبخوانيد.

آيا شما در دوران شيرين بارداري به سر مي‌بريد؟ در اين دوران از چه روشي براي مراقبت از سلامت دندان‌هاي خود استفاده مي‌كنيد؟ نظرات و تجربيات خود را با ما و ساير كاربران دكتر زخمدر ميان بگذاريد.

برگرفته از : babycenter

تظرات ارسال شده