همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

چگونگي درمان زخم پوستي

درمان زخم پوستي چگونه است

زخم‌ پوستي به طور معمول داراي شكل نامنظم و همراه با درد شديد هستند. اين زخم‌ها در بيشتر مواقع آلوده و با ترشح عفوني همراه هستند كه اين به علت وجود عوامل خارجي وارد شده به پوست است. بسته به نوع حادثه كه باعث ايجاد زخم مي‌شود، زخم مي‌تواند حاوي ذرات و عوامل آلوده در درون يا اطرافش باشد. معمولاً اگر آسيب وارده سطحي باشد، زخم دچار خونريزي نمي‌شود و احتمال عفونت كمتر مي‌شود.

زخم پوستي كوچك و سطحي به طور عمومي احتياج به درمان خاصي ندارند و به طور طبيعي التيام مي‌يابند. كافي است آنها را با احتياط تميز كنيد و اجازه دهيد خشك شوند. در زخم‌هاي شديدتر، آلودگي و عفونت زمان بهبود زخم را افزايش مي‌دهند. يك زخم چركين از زخم عاري از عفونت ديرتر بهبود مي‌يابد. بهتر است محل زخم را با استفاده از لوازم استريل پاك كنيد و آنرا با گاز استريل بپوشانيد تا از ايجاد عفونت در آن جلوگيري شود.

از خراشيدن و خاراندن آن خودداري كنيد تا سريع‌تر بهبود يافته و همچنين از ايجاد اسكار يا جاي زخم پيشگيري شود.

زخم‌هاي كوچك احتياج به درمان خاصي ندارند. پس از ايجاد زخم، فرآيند بهبود طبيعي شروع مي‌شود. اگر زخم آلوده است بايد به سرعت با آب سرد و مواد ضد عفوني كننده زخم پاك شود. سپس بايد به زخم اجازه داد تا توسط هواي آزاد خشك شود. اگر قادر نبوديد زخم را در معرض هواي آزاد قرار دهيد (ممكن است محل زخم در جايي زير لباس باشد) آنرا پانسمان كنيد.

در صورت عدم تجويز پزشك، استفاده از ژل و كرم بر روي محل زخم پيشنهاد نمي‌شود؛ زيرا باعث ايجاد اختلال در فرآيند بهبود به صورت طبيعي مي‌شوند.

زماني كه زخم بزرگ و عميق باشد، براي جلوگيري از خونريزي و كاهش التهاب آن بايد به پزشك متخصص مراجعه كنيد.

براي درمان آنها، معمولاً پزشك آنها را با يك اسفنج پاك نموده و از محلول‌هاي ضدعفوني كننده نيز استفاده مي‌كند. براي پيشگيري از درد هنگام تميز كردن زخم، معمولاً قرص تسكين‌دهنده درد تجويز مي‌شود.

پس از پاكسازي بايد محل زخم را پانسمان كرد تا از عفونت و صدمات بيشتر در امان بماند. پانسمان بايد به طور متناوب تعويض شود تا از بهبود زخم و همچنين عدم بدتر شدن وضع آن اطمينان حاصل شود.

اگر ورزشكار هستيد و بر روي مفاصل‌تان زخم پوستي ايجاد شده است، بهتر است چند روز استراحت كرده و ورزش كردن را متوقف كنيد؛ اين مدت زمان به اندازه و سختي زخم بستگي دارد. مطمئن شويد كه پوست در قسمت زخم كشيده نشود تا از پارگي پوست و باز شدن زخم جلوگيري شود.

همچنين پيشنهاد مي‌شود از ورزش‌هايي كه باعث مرطوب شدن زخم مي‌شوند، مانند شنا كردن امتناع كنيد.

مروري بر نكات:

  • زخم‌هاي سطحي را با آب و صابون شستشو دهيد و ضدعفوني كنيد.
  • زخم‌هاي پوستي عميق‌تر كه به لايه درم رسيده‌اند را نيز مانند زخم‌هاي سطحي شستشو دهيد و با پانسمان‌هاي استريل بپوشانيد تا زماني‌كه لايه ي پوستي بر روي آن ايجاد شود يا زخم خشك شود. زخم را با دست مورد تماس قرار ندهيد.
  • زخم‌هاي آلوده كه از آنها عفونت ترشح مي‌كند بايد تحت نظر پزشك درمان شوند.
  • در صورت عدم تجويز توسط پزشك، از كرم، ژل و پودر بر روي محل زخم استفاده نكنيد.
  • اگر ذرات خارجي در زخم مشاهده كرديد، بدون اينكه آنرا مالش دهيد، با سرم نمكي شستشو دهيد.
  • اگر زخم آلوده بود، بايد توسط يك پزشك متخصص پاكسازي شود.
منبع :

مجله پزشكي مثبت سبز

تظرات ارسال شده