همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
كدام ميوه‌ها و خوراكي‌ها بيشترين ميزان فيبر را دارند؟

كه به راحتي مي‌توانيد آن‌ها را تهيه كنيد مي‌توان به گلابي، انجير، توت، كلم بروكلي، كاهو، نارگيل، نخود فرنگي و... اشاره كرد.

به گزارش ، فيبر به كلي در انواع مواد غذايي با بافت گياهي وجود دارد. اين ماده نقش مهمي در حفظ سلامت بدن و به خصوص دستگاه گوارش ايفا مي كند. فيبر به صورت يك ماده مخاطي مي تواند روند حركت مواد داخل روده ها را تسهيل كند. در ادامه با اهميت وجود فيبر در رژيم غذايي و هم چنين مواد غذايي حاوي فيبر بيشتر آشنا خواهيد شد.

اهميت وجود فيبر در رژيم غذايي
فيبر موجود در مواد غذايي، پس از تجزيه، محيطي ژله مانند در داخل دستگاه گوارش ايجاد مي‌كند. اين حالت ژله‌اي باعث مي‌شود هضم مواد غذايي به شكل راحت‌تري انجام شود. اين امر علاوه بر اينكه بر روي عملكرد بهتر دستگاه گوارش تاثيرگذار است، بلكه باعث مي‌شود روده جراحي پوست ميزان كمتري قند و نشاسته جذب كند و به اين ترتيب مي‌تواند خطر ابتلا به كلسترول و ديابت را كاهش دهد.
همچنين فيبر مي‌تواند باعث عدم ابتلا به بيماري يبوست شود. چرا كه اين ماده بخش زيادي از مدفوع را تشكيل داده و به حركت آسان‌تر آن از روده بزرگ كمك مي‌كند. اين امر در طولاني مدت و در اثر برخورداري از يك رژيم غذايي غني شده با فيبر، مي‌تواند از ابتلا به رنج گسترده‌اي از بيماري‌هاي گوارشي به خصوص هموروئيد و بيماري‌هاي التهابي روده مانند سندرم روده تحريك پذير و در نهايت سرطان كولون راست روده بكاهد.
از موارد اهميت ديگر مصرف مواد غذايي حاوي فيبر همراه با وعده‌هاي غذايي اصلي مي‌توان به اين مورد اشاره كرد كه از آنجا كه فيبر‌ها حجم زيادي از معده را تصرف مي‌كنند، فرد زودتر حس سيري پيدا كرده و در نتيجه به افزايش وزن نيز دچار نمي‌شود.

مواد غذايي حاوي فيبر
فيبر‌ها در همه مواد غذايي گياهي كم و بيش يافت مي‌شوند. در ادامه با برخي از مواد غذايي كه به مقدار قابل توجهي حاوي فيبر هستند و مصرف آن‌ها از سوي متخصصين تغذيه توصيه مي‌شود آشنا خواهيد شد.

۱. آووكادو
آووكادو سوپرازورب c گياهي با خواص فراوان تغذيه‌اي است. اين گياه حاوي ويتامين C، E، B. و پتاسيم است و علاوه بر اين‌ها در هر قطعه حدود ۱۰ گرم فيبر دارد. اين گياه همچنين يك منبع غذايي تاثرگذار براي كاهش كلسترول خون است.بيشتر بخوانيد: خواص آووكادو (خواص و مضرات ميوه آووكادو چيست؟)

۲. گلابي
گلابي به صورت متوسط حاوي ۹ الي ۱۰ گرم فيبر است. به خصوص پوست اين ميوه مقدار بيشتري از فيبر مورد نياز بدن را مي‌تواند تامين كند. اين ميوه علاوه بر فيبر داراي ويتامين‌هايي مانند C، K. و اسيد‌هاي چرب امگا ۶ است.

۳. توت
يكي ديگر از مواد غذايي حاوي فيبر، توت است، بطوري كه يك پيمانه از آن حاوي چيزي حدود ۸ گرم فيبر است. توت‌ها حاوي ويتامين‌هايي مانند A، E، K. بوده و از منابع غني از آهن نيز به شمار مي‌روند. توت سياه مواد معدني ديگري نظير پتاسيم، منگنز و منيزيم را نيز به خوبي تامين مي‌كند كه در كل علاوه بر حفظ سلامت دستگاه گوارش مي‌تواند براي سلامت و استحكام استخوان‌ها و دندان‌ها و جلوگيري از ابتلا به كم خوني فقط آهن مفيد باشد.

۴. نارگيل
يك پيمانه لوهمن روشه شير نارگيل حاوي ۷ گرم فيبر است. نارگيل علاوه بر فيبر حاوي منگنز، اسيد‌هاي چرب امگا ۶، آهن و ساير عناصر معدني مورد نياز بدن است. اين ميوه براي مبارزه با كلسترول و كاهش جذب نشاسته نيز موثر بوده و مطابق با مطالعه انجام شده در كشور‌هايي كه اين ميوه مصرف رايج‌تري دارد، ميزان ابتلا به بيماري كلسترول به مراتب كمتر است.

۵. انجير
انجير يكي ديگر از مواد غذايي حاوي فيبر است، بطوري كه يك كاسه كوچك انجير خشك شده، معادل ۱۴ گرم فيبر دارد. انجير را مي‌توان به صورت خشك شده به عنوان ميان وعده صرف كرد.

۶. نخود فرنگي
يك كاسه نخودفرنگي چيزي معادل ۸ گرم فيبر دارد. نخودفرنگي علاوه بر فيبر حاوي مقادير زيادي تركيبات آنتي اكسيدان بوده كه از بدن در برابر خطر ابتلا به سرطان محافظت مي‌كند. از ساير مزاياي مصرف نخودفرنگي مي‌توان خاصيت ضد التهاب آن را نيز نام برد. نخودفرنگي را مي‌توان در غذا‌ها و سالاد‌هاي مختلف مورد استفاده قرار داد.

۷. باميه
چند عدد باميه كوچك حدود ۸ گرم فيبر دارد. باميه علاوه بر فيبر مي‌تواند نياز بدن به عناصر معدني مانند: سوپرازورب h كلسيم، آهن، روي و فسفر را تامين كرده و حاوي ويتامين هايي، چون ويتامين A، K، C. و انواع ريبوفلاون‌ها نيز است.

۸. كلم بروكلي
كلم بروكلي يكي ديگر از مواد غذايي حاوي فيبر است كه به تنهايي مي‌تواند يك سوم نياز بدن به فيبر را تامين كند. اين گياه علاوه بر فيبر فراوان مقادير بالايي كلسيم و آهن داشته و براي درمان كم خوني فقر آهن نيز توصيه مي‌شود. پيشنهاد مي‌شود جهت حفظ مواد غذايي و ويتامين‌هاي موجود در آن، كلم را به صورت خام و يا بخار پز مصرف كنيد.

۹. كدو تنبل
يك عدد كدو تنبل با اندازه كوچك مي‌تواند ۹ گرم فيبر بدن را تامين كند. كدو تنبل را مي‌توان به صورت بخار پز همراه با ساير وعده‌هاي غذايي مصرف كرد و يا به صورت يك وعده غذايي كامل به صورت سوپ و يا آش مصرف كرد.

ساير مواد غذايي حاوي فيبر
مواد غذايي ديگري نيز وجود دارد كه حاوي فيبر با مقادير كمتر بوده، از جمله اين مواد غذايي حاوي فيبر مي‌توان موارد زير را نام برد:
شلغم؛ با حدود ۴ گرم فيبر در هر عدد
لويبا قرمز؛ با حدود ۱۲ گرم فيبر در هر پيمانه
نخود؛ با حدود سوپرازورب p ۸ گرم فيبر در هر پيمانه
بادام؛ با حدود ۱ گرم فيبر در هر ۱۰ عدد
عدس با حدود ۱۰ گرم فيبر در هر پيمانه

منبع: مجله اينترنتي دكتر زخم



منبع

تظرات ارسال شده